ZF English

Masinile inchiriate incep sa ia viteza

11.09.2001, 00:00 19



Eroul filmelor americane, care imediat ce a aratat cardul la orice oficiu de inchirieri auto poate pleca cu masina dorita, este inca invidiat de marea majoritate a romanilor.

Desi pe piata de rent-a-car au aparut foarte multe firme, cele mai importante cu licente internationale, cei care isi permit sa utilizeze serviciile lor sunt cu precadere oamenii de afaceri si turistii straini, deoarece, pentru a fi considerat potential client, trebuie sa ai o carte de credit cu valabilitate internationala.

Firmele de rent-a-car din Romania, desi ca numar si servicii oferite au inceput sa semene cu cele din tarile dezvoltate, au insa foarte multe probleme, incepand cu starea proasta a drumurilor si terminand cu legislatia ambigua din domeniu.

Aceasta piata depinde foarte mult si de situatia economica generala, care determina numarul de investitori si de turisti straini, principalii clienti ai firmelor de acest gen.

Compania Hertz se afla in Romania de mai bine de 25 de ani, lucrand in regim de franciza mai intai cu Oficiul National de Turism (ONT) si apoi cu Automobil Clubul Roman (ACR). In iunie 1995, licenta Hertz a fost obtinuta de AAA Autorent SRL (fosta Sepoy Turism International), prima companie de inchirieri auto din Romania.

Totul a inceput cu un mic birou amplasat pe Calea Dorobanti si cu un singur oficiu pentru inchirieri auto la Aeroportul International Bucuresti - Otopeni. In momentul de fata, pe langa cele trei locatii din Capitala, firma are sedii si in Brasov, Timisoara, Oradea si Constanta.

Atat in Romania, cat si in lume, Hertz este liderul de piata in domeniu. Clientii firmei sunt, in principal, straini, dintre care aproximativ 75% sunt oameni de afaceri veniti in Romania pentru o scurta perioada de timp, 10% sunt reprezentantele locale sau filialele unor companii internationale, 10% sunt organizatii neguvernamentale, ambasade si delegatii straine, iar restul de 5% sunt turisti sau participanti la evenimente speciale, ca seminarii sau conferinte.

Principalii competitori pe piata romaneasca sunt Avis, Budget si Europcar. Pe langa aceste companii, exista si alte firme care si-au facut simtita prezenta, precum Francrocar, Eurodollar, National si, recent, Sixt.

"Din nefericire, evolutia pietei romanesti ramane cu mult in urma asteptarilor. In comparatie cu alte tari, piata de rent-a-car din Romania este inca in faza de inceput, este inca limitata. Pentru satisfacerea nevoilor pietei sunt necesare doar 600 de automobile. Deoarece nu prea sunt turisti, sunt putine companii straine care functioneaza aici si in ultimii zece ani au avut loc in Romania doar cateva evenimente importante, toate companiile de rent-a-car isi disputa segmentul de piata al clientilor din zona de business, companii si agentii guvernamentale", afirma Jean-Alain Grumbach, director general al Hertz Romania.

Firma are un parc de masini de 140 de automobile (masini si microbuze), in special Ford, Mercedes, Opel si Hyundai si ofera servicii de inchiriere auto cu sau fara sofer, de transfer de la aeroport in centrul orasului si spre orice destinatie in tara.

Tarifele practicate difera in functie de tipul automobilului si de destinatie. Clientii pot obtine reduceri considerabile in functie de volumul inchirierilor din Romania si din strainatate, de perioada de timp solicitata, de numarul de masini, precum si de distanta parcursa.

Toate preturile includ asigurarea obligatorie de raspundere civila, uleiul si intretinerea autovehiculelor. Carburantul nu este inclus, iar perioada minima de inchiriere este de 24 de ore.



Tarife speciale pentru cliente

Firma Hertz este singura care ofera pe piata romaneasca tarife speciale pentru cliente ("Tarif Special pentru Doamne"), tarife de superweekend, iar toate masinile au aer conditionat, airbags, servofrane, cauciucuri adaptate la sezon (cauciucuri pentru zapada), inchidere centralizata, extinctoare, parasolare, triunghiuri reflectorizante, truse medicale de prim-ajutor, radiocasetofon.

Varsta minima pentru inchiriere este de 25 de ani. Pentru grupele de masini A, B si I se accepta varsta minima de 21 de ani, taxandu-se 6 dolari pe zi. Documentele necesare pentru inchirierea masinii sunt permisul de conducere national sau international, eliberat de minim un an, pasaportul si cartea de credit internationala.

Hertz ofera masini care au mai putin de 18 luni de viata, nu au parcurs mai mult de 50.000 de km si corespund normelor de securitate ale Uniunii Europene.

Costul inchirierii (fara TVA) pe o perioada intre 1 si 3 zile, pentru un automobil pe teritoriul Romaniei, fara sofer, variaza intre 26 de dolari pe zi pentru un automobil din clasa mica (de exemplu Opel Corsa) si poate ajunge la 59 de dolari pe zi pentru un automobil de lux (de exemplu Mercedes C180, clasa F).

Inchirierea unui automobil de clasa medie (de exemplu Opel Vectra) costa 41 de dolari pe zi, iar un microbuz Mercedes Vito, cu sapte locuri, 68 de dolari pe zi. La aceste preturi se adauga pretul pe fiecare kilometru parcurs, care difera in functie de clasa automobilului, si costul asigurarilor, de accident, de furt si de persoane.

Tarifele pentru inchirierea unei masini cu sofer se stabilesc in functie de numarul de ore (patru cu maxim 125 de kilometri inclusi sau opt cu maxim 250 de kilometri inclusi).

Astfel, costul inchirierii unei masini cu sofer pentru patru ore variaza de la 58 de dolari pentru un automobil de clasa mica, Opel Astra, 100 de dolari pentru un automobil de lux, Mercedes C180, si 126 de dolari pentru un microbuz Mercedes Sprinter cu 16 locuri (sunt incluse in tarif si asigurarile de accident si de furt, dar nu si TVA si nici asigurarea de persoane). In cazul in care se depaseste numarul de ore si de kilometri inclusi, acestea se platesc, in functie de tipul de masina.



Totul depinde de politica de preturi a concurentei

"Anul trecut, cifra de afaceri a companiei a fost mai mica decat cea din 1999, dar suntem inca in forma, avand in vedere faptul ca rezultatele unora dintre competitori au scazut cu aproximativ 15%. Anul acesta dorim ca cifra de afaceri sa se majoreze cu circa 15%, pentru a atinge suma de 1,5 milioane de dolari.

Nu ma astept, insa, ca si profitul sa creasca in aceeasi masura, din cauza anumitor factori precum presiunea cursului de schimb asupra tarifelor sau costurile de intretinere ridicate", spune Jean Alain Grumbach.

Directorul general al Hertz Romania afirma ca, pana la sfarsitul primului trimestru al anului trecut, a fost optimist in ceea ce priveste dezvoltarea afacerii din Romania, deoarece firma incheiase cel mai bun an al sau, 1999. Lucrurile insa au trenat, cifra de afaceri nu a mai crescut, iar firma abia poate mentine profiturile obtinute anterior.

"Am ajuns la concluzia ca situatia actuala a Romaniei nu permite obtinerea unor profituri imediate. A face afaceri in Romania trebuie considerat inca o investitie pentru viitor. Din moment ce piata romaneasca nu da semne de crestere sustinuta, afacerile vor fi mult mai dificile pentru toate firmele de acest gen, iar profiturile vor scadea pana cand investitia nu va mai merita. Totul va depinde de politica de preturi adoptata de competitori", declara Grumbach.



Drumurile noastre proaste...

Firma Hertz se confrunta cu trei probleme majore - costurile mari de achizitie, de reparatii si intretinere, legile "discriminatorii" si schimbatoare si starea economica generala.

Costurile ridicate sunt cauzate de faptul ca importatorii romani de masini nu pot oferi aceleasi avantaje de care se bucura companiile occidentale de rent-a-car, precum si de faptul ca taxele de import sunt mult mai mari decat in tarile din Europa de Vest.

"Din cauza drumurilor romanesti foarte proaste, costurile de intretinere sunt foarte mari. De exemplu, trebuie sa verificam si sa reparam suspensia masinilor la fiecare sase luni si sa schimbam amortizoarele dupa aproximativ opt luni. Cauciucurile abia rezista la 10-15.000 de km. Iar daca adaugam la acestea comportamentul inadecvat al conducatorilor auto romani, ajungi sa ai costuri de intretinere si reparatii de trei ori mai mari decat in tarile din Vest", afirma Grumbach.

De asemenea, directorul general al Hertz Romania spune ca un alt factor care influenteaza costul este combustibilul, care in Romania este de calitate mediocra, ceea ce duce la un consum cu 30% mai mare fata de firmele de rent-a-car occidentale.

"In Elvetia, de exemplu, combustibilul costa cu 20% mai mult decat in Romania, dar cum noi consumam cu 30% mai mult, ramanem cu 10% in dezavantaj. Daca luam in considerare toate aceste lucruri marunte, ajungem la rate de inchirieri cu 30-40% mai mari decat in tarile occidentale", explica Grumbach.

A doua problema este legata de legislatia schimbatoare, ca si de legile "discriminatorii".

"De ce hotelurile nu trebuie sa includa in pret TVA daca au clienti straini care platesc in valuta sau cu cartea de credit, in timp ce firmele de rent-a-car sunt obligate sa adauge la pret TVA, chiar daca este vorba de aceiasi clienti, iar serviciile pe care le ofera sunt similare? Sunt de acord, nu inchiriem camere de hotel, ci masini. Dar, haideti sa recunoastem, unde este diferenta? Ambele activitati sunt parti componente ale turismului", spune Jean Alain Grumbach.

O alta lege care ii nemultumeste se refera la facturarea inchirierilor de masini in strainatate.

"Conform legislatiei actuale, o agentie de turism iti poate intocmi factura in valuta daca vrei un bilet de avion pentru o calatorie de la Paris la New York, dar firmele de rent-a-car, daca vor sa acorde un voucher unui client rezident in Romania pentru o inchiriere in strainatate, sunt obligate sa factureze in lei - chiar daca serviciile sunt consumate intr-o tara straina si chiar daca noi trebuie sa preplatim aceste servicii in valuta.

Cu deprecierea rapida a leului, pierdem foarte multi bani pe toate acestea", a adaugat directorul executiv al Hertz Romania.



Credit card si permis de conducere de minim un an

A doua firma ca marime si importanta de pe piata autohtona de rent-a-car este Aviroms Rent A Car, care detine licenta Avis pentru Romania din 1994 si care, la ora actuala, are puncte de inchiriere in Bucuresti (la Aeroportul International Bucuresti-Otopeni, Aeroportul Baneasa si in hotelurile Intercontinental, Hilton si Minerva), dar si in tara - in Brasov, Cluj, Timisoara, Constanta si Iasi.

"Cand ne-am infiintat noi, pe piata de rent-a-car din Romania mai era doar Hertz, dar in 1997 piata s-a dezvoltat foarte mult, dupa care a avut loc o puternica regresie, in principal din cauza situatiei economice a tarii. In 2000, s-a inregistrat insa din nou o crestere si au aparut alte firme care au licente internationale", spune Andrei Panoiu, director general la Avis Romania.

Urmatoarele firme de pe piata care au licente internationale sunt Budget, Europcar, Sixt si National, dar sunt si alte zeci de firme locale de inchirieri auto, care au de la o masina pana la maxim 15 masini.

Firma Avis dispune de un parc auto de 117 automobile, marca Hyundai, Opel, Mercedes si Ford. Parcul de masini include si microbuze pentru pasageri, iar firma intentioneaza ca, in curand, sa introduca si microbuze pentru marfa.

Tarifele practicate de Avis se stabilesc in functie de marca masinii si de tara din care vine clientul (pentru ca exista rate alocate pe tari), existand discount-uri in functie de volumul inchirierilor, de destinatie si de perioada de timp solicitata. Pretul de inchiriere a unei masini pentru o zi este cuprins intre 30 si 180 de dolari.

"Preturile noastre sunt aproximativ aceleasi cu cele ale brand-urilor internationale, dar mai mari fata de cele ale operatorilor locali, pentru ca noi avem o retea in tara si cheltuielile sunt mult mai mari", afirma Panoiu.

Pentru a inchiria o masina, o persoana trebuie sa indeplineasca anumite conditii - sa aiba varsta minima de 21 de ani, sa aiba carnet de conducere de minim un an si o carte de credit internationala.

"Ultima conditie pune inca probleme cetatenilor romani, care nu inchiriaza masini decat daca automobilul lor s-a stricat sau daca pleaca in strainatate".

Costul inchirierii (cu TVA) pe o perioada intre 1 si 3 zile, pentru un automobil pe teritoriul Romaniei, fara sofer, variaza intre 35 de dolari pe zi pentru un automobil din clasa mica (de exemplu Hyundai Athos) si poate ajunge la 61 de dolari pe zi pentru un automobil de lux (de exemplu Ford Scorpio, clasa F).

Inchirierea unui automobil de clasa medie (de exemplu Opel Vectra) costa 49 de dolari pe zi, iar un microbuz Hyundai H1 - 63 de dolari pe zi. La aceste preturi se adauga costul pe fiecare kilometru parcurs, care difera in functie de clasa automobilului si preturile pentru asigurari, de furt, de accident si de persoane.

Tarifele (cu TVA) pentru inchirierea unei masini cu sofer se stabilesc in functie de numarul de ore (patru cu maxim 50 de kilometri inclusi sau opt cu maxim 300 de kilometri inclusi).

Astfel, costul inchirierii unei masini cu sofer pentru patru ore variaza de la 43,8 de dolari pentru o masina de clasa mica, Opel Astra, 48 de dolari pentru un automobil de lux, Ford Mondeo, si 60 de dolari pentru un microbuz Hyundai H1. Firma Avis ofera tarife speciale pentru cei care inchiriaza pe o perioada de peste doua saptamani (intre 14 si 27 de zile).



Anul acesta s-au inmultit turistii

Clientii firmei sunt, in general, straini delegati sa lucreze in Romania, firme internationale care au reprezentante in Romania, oameni de afaceri straini care si-au deschis firme aici si turisti. "Pana in acest an, clientii nostri erau mai mult din segmentul business, iar turistii au cam lipsit. Anul acesta, insa, ca urmare a programului Ministerului Turismului, a fost un aflux mare de turisti. Daca Ministerul Turismului continua in acest ritm, vom castiga un segment de clientela care anterior era neglijabil. ai, in plus, cu cat situatia tarii va fi mai stabila si economia se va dezvolta, va creste si segmentul de business", explica Andrei Panoiu.

Firma Avis a inregistrat pe primele sase luni ale anului in curs o usoara scadere fata de aceeasi perioada a anului trecut din punct de vedere al cifrei de afaceri, dar, luand in calcul primele opt luni, a inregistrat o crestere de 4% fata de intervalul similar din 2000. In ceea ce priveste volumul de inchirieri, acesta a crescut cu aproximativ 3% fata de anul trecut.

Managerul general al firmei considera ca o afacere de rent-a-car este profitabila, dar si periculoasa, in acelasi timp, deoarece masinile se distrug usor si pe drumurile din Romania au loc multe accidente. "Majoritatea clientilor sunt straini si nu sunt obisnuiti cu conditiile de trafic din Romania, cu drumuri neluminate pe care apar carute nesemnalizate", spune Panoiu.

In opinia sa, piata de rent-a-car este in crestere si va fi suficient loc si pentru alte firme care vor aparea. "Hertz este pe primul loc, noi pe al doilea, Budget pe al treilea, Europcar pe al patrulea si apoi vin Sixt si National. Avand in vedere ca Sixt a aparut in acest an, sigur se va schimba ceva. Pentru anii trecuti, piata a fost suprasaturata, numarul de masini necesar pentru satisfacerea nevoilor Romaniei este de 500-600 de masini In mod normal, se va ajunge la un numar de 3.000 de autoturisme. In Ungaria, de exemplu, in momentul de fata, pe piata sunt 2.000 de masini, iar Ungaria e mai mica decat Romania", spune Andrei Panoiu.



Rent-a-car versus taximetrie

Incepand cu sfarsitul anului 1995, Avis a introdus in Romania ceea ce in afara functiona din anii '70 - o retea proprie computerizata de control al intregii oferte. "Acesta este cel mai bun sistem de rezervari, din cate stiu eu, care asigura o interconectare a tuturor statiilor Avis din intreaga lume si care prezinta detaliat informatii asupra pretului si a tipului de masina solicitat de client", spune Panoiu.

De asemenea, firma Avis lucreaza, impreuna cu societati de asigurari, la asa-numitul sistem de car replacement, prin intermediul caruia societatea de asigurari ii ofera clientului o masina daca a lui a fost avariata. Sistemul este foarte cunoscut in strainatate, dar la noi este inca la inceput.

In Romania, fenomenul de rent-a-car nu este foarte bine inteles, fiind de cele mai multe ori asociat cu taximetria. Andrei Panoiu afirma ca nu exista o legislatie stricta in aceasta privinta, firmele din sector respecand legile aplicabile tuturor transportatorilor. "In Vest, de exemplu, pe langa preverile care se aplica transportatorilor, exista legi speciale pentru firmele de rent-a-car, care acorda anumite facilitati financiare acestora la importurile de masini si la multe altele. Noi ne ghidam dupa legislatia privitoare la firmele detinatoare de parcuri auto", spune managerul general al Avis Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO