♦ România se află în topul ţărilor în materie de dezvoltare a plăţilor electronice şi a comerţului electronic şi este în linie cu ţări precum Polonia, Cehia sau Austria ♦ În România, 9 din 10 oameni au încredere în plata cu cardul.
Pandemia a dus la dublarea ritmului de creştere la nivelul comerţului electronic, susţine Gabriel Ghiţă, vice president business development în regiunea CEE la Mastercard, astfel că astăzi comercianţii care aveau în anii precedenţi o pondere a plăţilor efectuate cu cardul de 20-30% au ajuns la o pondere de 60% la nivelul întregului business. Mai mult, în Bucureşti această pondere chiar a depăşit pragul de 70%.
Există o tendinţă de dematerializare în piaţă de câţiva ani, însă pandemia a fost un imbold, crede el, iar preferinţa consumatorului pentru acest gen de plată este clară şi, în acelaşi timp, industria plăţilor urmăreşte să pună la dispoziţia consumatorilor cât mai multe metode de plată, astfel încât aceştia să aibă libertate de alegere.
„Trendul şi ritmul de creştere al comerţului electronic şi al plăţii online era oricum unul accelerat şi înainte de pandemie, fiind cel mai rapid segment al comerţului. Pandemia de COVID-19 a accelerat şi mai mult acest trend, întrucât clienţii au fost nevoiţi să se orienteze către canale alternative pentru a îşi face cumpărăturile. La nivel de comerţ electronic, am observat o dublare a ritmului de creştere faţă de anii anteriori. Dacă marii comercianţi aveau atunci o pondere a plăţii cu cardul de 20-30%, astăzi ei au ajuns la una de 60% la nivelul întregului lor business. În Bucureşti, această pondere chiar a depăşit pragul de 70%. Dispozitivul cel mai folosit pentru dematerializare este telefonul şi există deja plata cu telefon. Preferinţa consumatorului pentru acest gen de plată este clară“, a declarat Gabriel Ghiţă, vice president business development în regiunea CEE la Mastercard, în cadrul emisiunii online de business ZF Live.
„Opinia noastră este că trendul nu se va schimba şi ne aşteptăm ca ponderea plăţilor electronice să se consolideze pe viitor“, a mai declarat el.
Tot el spune că România se află în topul ţărilor în materie de dezvoltare a plăţilor electronice şi a comerţului electronic şi este în linie cu ţări precum Polonia, Cehia sau Austria.
În contextul actual, ghidat de cea de-a doua directivă a Comisiei Europene, susţine Gabriel Ghiţă, metodele de autentificare sunt într-o continuă modificare, pentru a se respecta prevederile ce se referă la ideea de Strong Customer Autentification.
„În aceste prevederi din cadrul directivei Comisiei Europene se solicită ca plăţile să fie autentificate cu metode cu doi factori de autentificare. Este un standard care deja exista de ceva vreme şi sunt multe servicii care folosesc acest tip de autentificare. Există un factor care ţine de ceva ce clientul ştie, un alt factor este legat de ceva ce clientul are, iar cel de-al treilea factor este legat de ceva ce clientul este“, a explicat el.
Acest proces, adaugă acesta, reprezintă o experienţă mai puţin plăcută pentru consumator, drept pentru care au apărut metode alternative, cum ar fi autentificare biometrică, metodă care îi permite clientului să facă o singură acţiune.
Astfel, mai spune Ghiţă, atunci când clientul face o plată din aplicaţie, tot ce trebuie să facă este să-şi activeze autentificarea cu biometrie, deja existentă în majoritatea smartphone-urilor de pe piaţă.
În România, 9 din 10 oameni au încredere în plata cu cardul, potrivit studiilor realizate de Mastercard, ceea ce reflectă o încredere sporită le nivelul ţării, chiar dacă există şi clienţi care vor să plătească după primirea produsului.
Între unele ţări foarte bine dezvoltate există diferenţe privind ponderea plăţilor cu cardul şi cea plăţilor cash. În ţările nordice, spre exemplu, ponderea plăţilor electronice este de peste 90%, spune Gabriel Ghiţă, iar unele dintre ele şi-au pus problema eliminării cash-ului din circulaţie.
În Germania, de pildă, el spune că se preferă plata cash, astfel că ponderea plăţilor electronice este semnificativ mai mică decât în ţările nordice.
„Creşterile în comerţul electronic sunt vizibile în toate aceste ţări, la fel şi plăţile cu cardul şi standardul de autentificare. Trendul este cu certitudine de digitalizare a plăţilor şi se manifestă în toate aceste ţări“
Acesta mai spune că Mastercard crede în diversitatea metodelor de plată şi, deşi are „card“ în denumirea firmei, nu mai este doar o companie de carduri, ci una de plăţi care îşi doreşte să ofere alternative de plată electronică în funcţie de preferinţele consumatorilor.
În ceea ce priveşte subiectul cryptocurrency, există extrem de multe dezvoltări în lume în acest sens, susţine Gabriel Ghiţă, iar compania a investit devreme în acest domeniu. Mai mult, el crede că Mastercard este compania cu cele mai multe brevete în Blockchain, dar aşteptările sunt temperate cu privire la cum va evolua acest domeniu.