ZF News

Cine sunt noii acţionari ai cafenelelor Starbucks în România

Cine sunt noii acţionari ai cafenelelor Starbucks în...

Autor: Dana Ciriperu

08.03.2015, 15:05 1278

Compania AmRest, listată pe Bursa din Varşovia,  care deţine peste 800 de restaurante pe mai multe pieţe europene, dar şi în China a anunţat vineri că a preluat franciza locală a cafenelelor Starbucks de la un om de afaceri din Bulgaria, într-o tranzacţie de 16 milioane de euro care a inclus 14 cafenele în România şi cinci în Bulgaria.

AmRest este o afacere fondată în Varşovia în 1993 de un grup de patru antreprenori printre care şi Donald M. Kendall, fost CEO al gigantului PepsiCO (între 1971-1986). Kendall a fost unui dintre cei mai influenţi manageri din istoria PepsiCo, o companie în care a urcat de la poziţia de reprezentat de vânzări până la fotoliul de preşedinte şi CEO.

Kendall a fost atras în afacerea AmRest de fiul său, Donald Kendall jr. care a decis să se mute în Polonia în 1993 alături de un alt american, Henry McGovern, pentru a « prinde » valul de investiţii antreprenoriale dintr-o ţară ieşită din comunism.

Grupul AmRest este listat din 2005 la Varşovia şi are o capitalizare de aproape 2,5 mld. zloţi (600 mil. euro). Grupul a avut în 2013 vânzări de 654 mil. euro şi un profit operaţional de peste 65 mil. euro.

În prezent cel mai mare acţionar al AmRest este un fond controlat de grupul american de private equity Warburg Pincus, cu un portofoliu de investiţii de peste 50 de miliarde de dolari. Warburg Pincus are aproape 32% din acţiunile AmRest, printre ceilalţi acţionari importanţi numărându-se fondurile de pensii ale Aviva şi ING, dar şi grupul polonez din asigurări PZU.

„Achiziţia cafenelelor Starbucks în România şi Bulgaria se potriveşte cu strategia AmRest, şi oferă companiei astfel o poartă de intrare pe piaţa din România, a doua cea mai importantă din Europa Centrală, cu o economie care creşte. Achiziţia din Bulgaria va îmbunătăţi prezenţa companiei pe această piaţă”, potrivit informaţiilor grupului polonez, care intră astfel pe o piaţă estimată la 2,4 mld. euro pe care se bate inclusiv cu lanţurile KFC şi Pizza Hut  - aduse în franciză de companiile US Food Network (KFC) şi American Restaurant Systems (Pizza Hut), printre primele pariuri din retailul local ale oamenilor de afaceri Puiu Popoviciu şi Radu Dimofte.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO