ZF News

Nissan şi Renault îşi revitalizează alianţa după un "semnal de alarmă" din China

Nissan şi Renault îşi revitalizează alianţa după un...

Autor: Daniel Belu

30.07.2023, 08:42 826

Nissan şi Renault au finalizat miercuri o restructurare a relaţiei lor, iar directorul executiv al constructorului auto japonez a declarat că provocarea tot mai mare din China a fost "un semnal de alarmă" pentru relansarea alianţei problematice, în contextul în care industria face o schimbare seismică către vehiculele electrice, conform Financial Times.

Cele două companii s-au angajat să "lase trecutul în urmă", în timp ce au încheiat un acord mult amânat de reechilibrare a relaţiei lor de capital, în schimbul unei investiţii de până la 600 de milioane de euro din partea Nissan în noua divizie a Renault, care va găzdui tehnologia pentru vehicule electrice şi software.

Anunţată pentru prima dată în februarie, înţelegerea a fost încheiată după luni de negocieri încordate, deoarece directorii s-au confruntat cu privire la condiţiile în care urmau să îşi egaleze cota de participare la capitalul social al celeilalte companii.

Renault îşi va reduce cota de 43% din Nissan la 15%, în timp ce grupul japonez va obţine drepturi de vot pentru propria cotă de 15% din acţiunile constructorului auto francez, eliminând astfel una dintre principalele surse de conflicte interne ale parteneriatului vechi de 24 de ani.

"Această alianţă a trecut prin multe, dar trecutul este trecut. Trebuia să dezbatem despre viitor", a declarat directorul general al Nissan, Makoto Uchida.

"Pentru mine, China a fost un semnal de alarmă şi de asemenea, ne confruntăm cu o provocare uriaşă în ceea ce priveşte lansarea vehiculelor electrice în SUA", a declarat Uchida.

Vânzările de maşini japoneze au fost afectate puternic în China din cauza implementării lente a vehiculelor electrice şi a unui război al preţurilor declanşat de Tesla, ceea ce a forţat un alt partener de alianţă al Nissan, Mitsubishi Motors, să suspende producţia în această ţară în această lună.

În primul trimestru, vânzările de vehicule Nissan în China au scăzut cu 36,8%, în timp ce în al doilea trimestru au scăzut cu 9,8%, din cauza concurenţei puternice din partea mărcilor auto locale.

Ca urmare, compania şi-a redus cu 7,5% estimările privind vânzările globale de vehicule, până la 3,7 milioane de unităţi, de la 4 milioane de unităţi pentru anul care se încheie la sfârşitul lunii martie 2024. Aceasta în ciuda faptului că a raportat miercuri un trimestru robust, în care profitul net a crescut cu 124% faţă de anul precedent, la 105,5 miliarde de yeni (750 milioane de dolari).

În cadrul unei şedinţe de informare privind rezultatele, Uchida a declarat că Nissan îşi va revizui strategia în China prin devansarea lansării de maşini hibride plug-in şi de maşini exclusiv pe baterii în următorul an fiscal.

În ultimele luni, membrii consiliului de administraţie de la Nissan au pus la îndoială şi s-au confruntat cu privire la beneficiile preluării unei cote de maximum 15% din Ampere, divizia de vehicule electrice a Renault, din cauza preocupărilor legate de partajarea drepturilor de proprietate intelectuală ale grupului japonez.

Dar Uchida a declarat că investiţia Ampere, care vine cu un loc în consiliul de administraţie, ar permite Nissan să accelereze impulsul electric în Europa şi să răspundă provocărilor de reglementare din regiune. De asemenea, acest lucru ar permite grupului japonez să se concentreze pe consolidarea strategiei sale privind vehiculele electrice în China şi SUA.

Ca parte a tranzacţiei, Renault va transfera 28,4% din acţiunile sale la Nissan într-un trust francez, unde drepturile de vot vor fi "neutralizate" pentru majoritatea deciziilor.

Au fost anunţate, de asemenea, mai multe noi proiecte de producţie comune în India, America Latină şi Europa.

"Aceste acorduri ne oferă o bază solidă pentru a reactiva operaţiunile comerciale la nivel mondial pe pieţele cheie", a declarat directorul general al Renault, Luca de Meo. Jean-Dominique Senard, preşedintele parteneriatului, a declarat că acordul le va permite companiilor "să păşească în următorul capitol al alianţei".

Grupurile se aşteaptă ca acordurile să fie finalizate în al patrulea trimestru, după obţinerea aprobării autorităţilor de reglementare. La sfârşitul lunii iunie, Renault a declarat că este posibil să amâne listarea Ampere, de la termenul iniţial stabilit pentru sfârşitul anului 2023 până în prima jumătate a anului 2024.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO