„Suntem un business preponderent digital, iar în ultimele luni am dovedit ca putem fi 100% digitali. Chiar şi înainte de pandemie ofeream angajaţilor noştri posibilitatea de a lucra de acasă câteva zile pe lună. Este o practică comună la nivelul grupului Bosch. Mai mult decât atât, încă de la începutul anului aveam în vedere să extindem numărul de zile inclus în facilitatea home office şi cu siguranţă vom continua să oferim colegilor acest beneficiu chiar şi după finalul pandemiei“, au spus reprezentanţii Bosch pentru ZF.
În centrul de servicii al Bosch din Timişoara lucrează mai mult de 1.300 de angajaţi din cei 8.000 pe care grupul îi are în cele cinci entităţi din ţară. Dintre angajaţii din centrul de servicii, circa 99% lucrează acum de acasă.
În timp ce companiile de consultanţă imobiliară speră ca ponderea angajaţilor care revin la birou să urce spre 80% - 90% la finalul anului 2020, tot mai multe companii spun că modul de lucru implementat acum va fi extins şi după ce nu va mai fi pandemie.
BT, cea mai mare bancă din România după valoarea activelor, are 8.245 de angajaţi (cu contractele de muncă active). Dintre aceştia, în jur de 1.200 lucrează acum de acasă, ceea ce înseamnă cam 45% din angajaţii din centrală. „În cazul colegilor din sucursale şi agenţii, toţi lucrează din unităţile băncii. Între 10% şi 50% din timpul de muncă lunar va putea fi în regim de telemuncă pentru cea mai mare parte a angajaţilor centralei BT. În cazul colegilor din reţea, 5-10% din timpul de muncă îl vor putea dedica dezvoltării profesionale continue, în regim de telemuncă, în cadrul programului pe care banca îl are deja în derulare, Learn from home“, au spus reprezentanţii BT pentru ZF.
În România, circa 18,4% dintre angajaţi au început să lucreze de acasă ca urmare a pandemiei de COVID-19, conform unui raport al Eurofound (Fundaţia Europeană pentru Îmbunătăţirea Condiţiilor de Muncă şi Viaţă).
⇒ Banca Transilvania, cea mai mare bancă din România: „Între 10% şi 50% din timpul de muncă lunar va putea fi în regim de telemuncă pentru cea mai mare parte a angajaţilor centralei BT“.
⇒ BCR, a doua bancă locală: „Luăm în calcul menţinerea şi extinderea acestui mod de desfăşurare a activităţii la cel puţin două zile pe săptămână pentru colegii din centrala băncii, în aşa numita noua normalitate postpandemică“.
⇒ Bosch, grup din industria auto cu 8.000 de salariaţi în România: „Vom continua să oferim colegilor acest beneficiu chiar şi după finalul pandemiei“.
⇒ Michelin: „Angajaţii noştri preferă să lucreze de acasă, dar, dacă au nevoie sau îşi doresc, pot veni la birou“.⇒ Wipro Technologies, cu 1.500 de oameni care lucrează de acasă: „Este destul de clar că munca de acasă va fi parte a modulului nostru de operare şi după ce pandemia de COVID-19 se va fi încheiat“.
⇒ Majorel, unul dintre principalii furnizori de BPO din lume: „Planul nostru este să implementăm un set-up flexibil, în care să putem să îmbinăm work from home cu munca de la birou.“
⇒ SELIR, companie care oferă servicii de outsourcing: „Intenţia noastră este să păstram telemunca, amenajând însă locuri de muncă pentru circa 50% din personal“.
⇒ Centrul de shared services al Office Depot, cu 425 de angajaţi care lucrează de acasă: „În acest moment luăm în calcul telemunca şi după trecerea pandemiei“.
Media europeană a celor care au început să lucreze remote ca urmare a acestei situaţii este de 36,8%.
BCR, a doua cea mai mare bancă din România după active, avea 7.303 angajaţi la finalul lunii august a acestui an. Jumătate dintre angajaţii din sucursale şi agenţii şi 90% dintre cei din sediile centrale lucrează acum de acasă.
„La nivelul reţelei BCR (sucursale & agenţii), 50% dintre colegi lucrează de acasă, în regim de rotaţie la fiecare două săptămâni, ceea ce ne-a permis sa menţinem permanent operaţionale sucursale BCR, încă de la începutul pandemiei. La nivel sediilor centrale, aproape 90% dintre angajaţi lucrează de acasă“, a spus Andreea Voinea, Director Executiv Resurse Umane, BCR, pentru ZF.
În viitor, după pandemie, banca ia în calcul să îşi lase angajaţii să lucreze de acasă două zile pe săptămână.
„Banca Comercială Română avea deja implementată telemunca în beneficiul angajaţilor săi, încă dinainte de izbucnirea pandemiei, astfel că fiecare salariat putea să lucreze în acest sistem câte doua zile pe lună. Luăm în calcul menţinerea şi extinderea acestui mod de desfăşurare a activităţii la cel puţin două zile pe săptămână pentru colegii din centrala băncii, în aşa numita noua normalitate post-pandemică„.
Toţi cei 1.500 de angajaţi ai Wipro Technologies din România, filiala locală a Wipro, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de outsourcing si software din India, lucrează în prezent de acasă, iar acest mod de lucru va continua şi în viitor. „Acest subiect este în discuţie la nivelul corporate al companiei, dar este destul de clar că munca de acasă va fi parte a modulului nostru de operare şi după ce pandemia de Covid-19 se va fi încheiat. Rămâne însă de văzut care va fi proporţia muncii de acasă versus prezenţa la birou“, spune Ciprian Dan, Location Head Timişoara la Wipro Technologies.