• Leu / EUR4.9417
  • Leu / GBP5.7906
  • Leu / USD4.6288
Ziarul de Duminică

Cauza efectului este efectul cauzei/ de Lucian Vasilescu

Cauza efectului este efectul cauzei/ de Lucian Vasilescu

Autor: Lucian Vasilescu

22.07.2011, 00:08 190

Sunt legi pe care nu le-au făcut oamenii şi pe care, atunci cândtotul merge anapoda, ştii că te poţi încă baza. Sunt, însă, şisituaţii în care totul merge atât de anapoda, încât până şi legilecu pricina nu mai funcţionează.

Un exemplu este legea cauzei şi a efectului. Dintotdeauna,efectul este urmarea unei cauze aşa cum carul urmează boilor. Astade când lumea. De când lumea, dar până acum. Până la examenul debacalaureatul din acest an, urmat, la scurtă vreme, de examenul detitularizare susţinut de cadrele didactice.

Una dintre cauzele rezultatelor sinistre de la bac ar putea ficalitatea învăţământului românesc actual, calitate generată decompetenţa, pertinenţa, implicarea şi profesionalismul cadrelordidactice. Confirmarea acestui raţionament a venit la scurtă vremedupă bac, când s-au afişat rezultatele examenului de titularizaresusţinut de profesori. Un dezastru de proporţii asemănătoare.Aşadar, avem absolvenţi de liceu ca vai de ei, pentru că au avutprofesori ca vai de ei.

Dar... Cu ceva ani în urmă, profesorii aceştia ca vai de ei aufost, la rândul lor, elevi. Şi-au dat bacul şi l-au luat. S-auînscris (sau au dat examen) la te miri ce facultate şi auabsolvit-o. Au dobândit o diplomă în baza căreia au ajuns însituaţia de a-i învăţa pe alţii ceea ce nici ei înşişi nu ştiu. Cănu ştiu, s-a văzut la titularizare.

Să recapitulăm: avem elevi slab pregătiţi pentru că avem dascălislab pregătiţi. Cauza - calitatea profesorilor. Efectul - calitateaelevilor. Dar, cum spuneam, cauza de astăzi (profesorii) esteefectul de ieri (atunci când actualele cadre didactice erau elevi).Cum ar veni, ne găsim în situaţia paradoxală de a avea doar efectecu vechimi diferite. Cauze nu există. Oare chiar nu există? Nucumva sistemul însuşi (de învăţământ) aşa cum a fost el organizat,reformat, reformulat, modificat, regândit, remodelat în ultimiidouăzeci de ani o fi cauza? Nu cumva procesul de învăţământ afuncţionat exclusiv regresiv, până a ajuns să genereze rebuturi,care apoi au fost folosite drept etalon pentru ciclurileviitoare?

Ce-i de făcut? - vorba clasicului. Cum procedăm? Ce facem cuacumulările negative din ultimii douăzeci de ani? Răspunsul laaceste întrebări va face diferenţa în viitorul românesc. Asta însituaţia în care chiar suntem interesaţi să avem un viitor pe caresă-l construim noi înşine şi nu vom apela la metoda (mai comodă,dar cu efecte pe termen lung devastatoare) de a contracta tranşepeste tranşe de împrumuturi de viitor. Sunt entităţi dispuse (şiinteresate) să ni le acorde.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9417
Diferență: -0,0809
Ieri: 4.9457
Azi: 4.6288
Diferență: 0,2556
Ieri: 4.6170
Azi: 5.7906
Diferență: 0,3988
Ieri: 5.7676
Azi: 4.8055
Diferență: 0,3466
Ieri: 4.7889