Ziarul de Duminică

Cea mai vândută carte din lume/ de Daniel Nicolescu

Cea mai vândută carte din lume/ de Daniel Nicolescu

Cea mai vândută carte din lume

20.01.2011, 23:45 338

Mi-au căzut ochii din întâmplare pe o carte care, pe copertaîntâi, afişează o absolut deşănţată nadă pentru public. Atenţie, nue un volum publicat în Kirghiztan, la editura posesorilor de turmede iaci albi. Ci de Anglia şi de Phaidon, faimoasa editurăspecializată în carte de artă. Cartea în cauză este semnată de PaulArden, iar coperta originală (foto 1) are marcată inscripţiapublicitară "The World's Bestselling Book by...". O formulă demultgolită de semnificaţie precisă ("World's bestselling..."), şi carevorbeşte despre faptul că volumul în cauză este unul cu succes delibrărie. Şi atât. Şocantă este, însă, coperta ediţiei franceze acărţii (cea care, la drept vorbind, mi-a căzut în mână, foto 2) pecare scrie, negru pe alb, "Le livre le plus vendu au monde".Superlativ relativ, e drept, în termeni gramaticali, dar, de fapt,absolut în relaţie cu categoria din care face parte, în speţă"carte vândută".

Mă simt nevoit să adaug aici informaţia potrivit căreia oeditură de la noi, care i-a publicat, în martie anul trecut, luiPaul Arden cartea "Whatever you think, think the opposite", scriape copertă: "Paul Arden, autorul celei mai bine vândute cărţi dinlume". Care cea mai vândută carte era, desigur, "It's not how goodyou are...", volumul invocat la începutul acestor rânduri. Efectulmarketingului gogonat este, iată, reverberant. Pe ce se întemeiazătemeritatea editorului francez sau trimiterea, mai mult sau maipuţin evazivă, a celui român? Desigur, pe pe faptul că, atunci cândpapagalul scormoneşte în raftul libăriei, fără iPad la îndemână, nupoate consulta o listă de "best-selling books" pe net (în care, văgarantez, nu e nici urmă de Paul Arden).
Departe de mine gândul că Paul Arden este un autorneimportant, ce vreau să spun este doar că editurile ar trebuisă-şi controleze mai sever semnalele publicitare imprimate pecoperţile cărţilor, cu atât mai mult cu cât proliferarea lor printraducere (şi, implicit, prin pasarea responsabilităţii) poatedăuna grav sănătăţii cititorilor neinformaţi şi poate compromiteierarhiile reale ale vânzărilor sau însăşi ideea de ierarhii îndomeniu, care, vrem, nu vrem, există graţie contorizărilorperiodice şi sunt lesne verificabile.
Revenind la Paul Arden (foto 3) care, în mod sigur, este unautor de bestseller, trebuie spus că e un personaj de toatăisprava: are faima unui geniu creativ, dublat de o personalitaterebelă. A început să lucreze pentru Saatchi and Saatchi în 1977 şia zăbovit aici, în calitate de director al departamentului decreaţie, circa 15 ani, realizând unele dintre cele mai de succescampanii din UK (Brtish Airways, Silk Cut, Intercity şi Fuji).Cărţile lui, nu multe, dar, cum spuneam, bine vândute, împărtăşescexperienţa publicitară (unul dintre cele mai concurenţiale domeniiprofesionale existente) a autorului şi folosesc expresiaaforismului, a cogitaţiei condensate, dar sugestive, şocante şi,deci, memorabile. Aşa este şi "cea mai vândută carte din lume", unvolum de self-help (ca oricare altul, după părerea mea), cu ideicând îndrăzneţe, când banale până la exasperare şi truism. Ca să numă rătăcesc în consideraţii valorizante, vă ofer prilejul săparcurgeţi câteva dintre reflecţiile dlui Arden:
"Cel mai bun atu al dumneavoastră este să ştiţi încotro vreţisă mergeţi şi ce vreţi să ajungeţi.
Cu toţii vrem să fim buni în profesia noastră. Ce nivel vremînsă să atingem? Destul de bun? Bun? Foarte bun? Cel mai bun? Saucel mai bun din lume?
Talentul vă poate ajuta, dar nu vă va duce aşa departe precumambiţia.
Toţi vor să fie buni, dar puţini sunt în stare să facăsacrificiile necesare pentru a ajunge în vârf.
Cei mai mulţi preferă să fie amabili ca să fie apreciaţi. Nu enimic rău în asta, dar nu confundaţi faptul de a fi bun cu acela dea fi apreciat. Majoritatea indivizilor caută o soluţie, un mijlocde a progresa. Nu există însă o soluţie miraculoasă. Puteţi învăţadoar din experienţă şi din greşeli. Orice ţintă v-aţi fi fixat,veţi izbândi. Puteţi reuşi imposibilul. Înainte de orice,stabiliţi-vă un obiectiv mai presus de capacităţile dumneavoastră.Învăţaţi să vă ignoraţi, cu desăvârşire, limitele. Dacă văconsideraţi incapabil să conduceţi o întreprindere, faceţi din astaobiectivul dumneavoastră! Fără poartă nu există goluri!"
Îndemnul este colorat cu un citat din Victoria Beckham: "Vreausă fiu la fel de celebră precum Persil!" Şi tot aşa, într-un slalomcontinuu, printre citate din alţii şi, mai ales, din sine. Adicădin cel mai "vândut" autor al lumii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO