Ziarul de Duminică

CINEFLASH / Alte amintiri, aceeasi epoca

CINEFLASH / Alte amintiri, aceeasi epoca
03.11.2009, 14:26 27

Dupa hohotele de ras starnite deja de Amintiri din Epoca de Aur1 - Tovarasi, frumoasa e viata!, cele doua fragmente ale partii adoua: Legenda vanzatorilor de aer si Legenda soferului de gaini,grupate sub titlul Amintiri din Epoca de Aur 2 - Dragoste in timpulliber, contrazic - prin ton - asteptarile spectatorului. Insa,privite mai de aproape, cele doua povestioare abia intrate peecrane completeaza fericit dinamismul si imprevizibilul intregului,chiar daca nu provoaca rasul precum primele. Daca precedentelepatru titluri din grupaj aveau suspansul si suculenta unor bancurisubversive, ultimele doua sunt mai curand schite tragi-comice petema supravietuirii in comunism. De data aceasta, tonul este usormeditativ, iar accentul se deplaseaza nu spre anecdotica situatiei,ci spre portretele romanilor de rand si spre lumea lor interioara,zdruncinata zdravan de comunism. Din nou se remarca insa, la fel cain Amintiri din Epoca de Aur 1 - Tovarasi, frumoasa e viata! (saupoate chiar mai evident decat acolo) lipsa oricarei stridente si aoricarui repros inacrit la adresa sistemului. Povestile lui Mungiuse multumesc doar sa-si indrepte atentia spre cei care trebuiau safaca fata lipsurilor, apasarii si obstacolelor de toate felurile.Cat de mari erau ingeniozitatea, cutezanta, disperarea si, de multeori, chiar neghiobia oamenilor pusi de vremuri in cele mai absurdesituatii - acesta e, de fapt, adevaratul efect prin care tuseazaaceste scurte filme. La fel ca in cazul primei parti dinAmintiri..., fiecare spectator isi extrage propriile evocari dinele, tulburat sau amuzat de revenirea in memorie a recuzitei,limbajului si obiceiurilor acelor vremuri. Insa ceea ce ramane esteun portret evident incomplet, dar nespus de expresiv, arcimboldian,al vietii in comunism. Crina, adolescenta care viseaza la Bonnie siClyde, Bughi, escrocul caruia abia i-au dat tuleiele sau Grigore,soferul melancolizat la vederea hangitei, alcatuiesc, laolalta cumilitianul care gazeaza porcul in bucatarie, fotograful terorizatde activisti, satenii care se uita la politrucul zelos ca la oaratare, ciobanul mucalit si nepotul lui istet, cateva portrete alezapacelii si disperarii in care se traia pe atunci. Un cerc inchis,care putea cuprinde orice, de la lozincile de partid si defilarileobligatorii de 1 Mai si 23 August la "invartelile" legate de hrana(de orice fel) atat de greu procurabila si la puzzle-ul vanitatilorde tot felul, creator de drame si conflicte inimaginabile. Inprimul rand, un tablou rascolitor si abia apoi un set de povesti,Amintiri din Epoca de Aur 2 - Dragoste in timpul liber recheama,fara bruiaje, vocea cacofonica a unei lumi nu prea indepartate intimp. Iar memento-ul este mai mult decat necesar, e chiarcathartic. Pentru ca, in mijlocul corurilor nesfarsite delamentatii - de toate felurile - pe care ni le induc mai toatebuletinele de stiri de azi, aceste cateva filmulete umane, tristesi amuzante strecoara (incredibil de apasat, in ciuda tonuluilejer) frisonul unei amintiri care n-ar trebui sa fie vremelnice:se poate si (mult) mai rau. In haosul cotidian, in care deseoripare ca s-a ratacit ireversibil capatul logic al Lucrurilor, eprobabil indicat sa (re)vedem din cand in cand peisajul tern simucegait pe la colturi al vietii noastre de atunci, ascunse inblocurile comuniste gri, terne si nesfarsite. La inceput l-amcrezut dus de tot, a urmat faza in care parea ca n-a plecatniciodata, pentru ca acum, in anii 2000, cand nu mai suntem,intr-adevar, copii, vorba cantecului, sa-l descoperim undeva innoi, ca pe un ghem de posibilitati nastrusnice. Sau ca pe otinichea bizara al carei gust coclit nu va pieri niciodata si,concomitent, ca pe o mostra de absurd prin care, uluitor, am trecutcu totii (si din care, totusi, am scapat cumva), avand culoareaaceluiasi oribil material sintetic al sarafanelor de scoala careazi a devenit, caraghios si atat de uman, una dintre cele mai dragiamintiri ale noastre.
Amintiri din Epoca de Aur 2 - Dragoste in timpul liber ProductieRomania, 2009. Regia: Ioana Uricaru, Constantin Popescu Jr., HannoHöfer, Razvan Marculescu. Cu: Diana Cavallioti, Radu Iacoban, VladIvanov, Tania Popa, Liliana Mocanu, Alexandru Papadopol. Premiera:23 octombrie. Distribuit de: Mobra Film

ANDREEA-LAURA CHIRIAC(n. 21ianuarie 1970, Bucuresti), absolventa (1994) a Facultatii deJurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti. Afost redactor cultural la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si"Ziarul de Duminica", specializandu-se in critica de film, semnandsi in publicatii de specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik","Apropo", "ProTV Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte dinstaff-ul TIFF - editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principalal caietului festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica defilm la Radio Romania Cultural.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO