Ziarul de Duminică

CONCERT/ Realitatea unui Vis

CONCERT/ Realitatea unui Vis
14.04.2010, 13:25 39
Din motive ce ţin de efectele incă netrecute aleizolării culturale la care am fost supuşi, aceste evadări intr-olume minunată, proprie celor mici, au fost rareori intruchipate inspectacole profesioniste. Nu este vorba neapărat de numărul redusal acestui tip de producţie, ci mai degrabă de raritatea celor incare proporţiile dintre real, oniric şi discernământ asuprascenografiei, luminilor, costumelor, regiei sau acţiuniipropriu-zise să se regăsească intr-o proporţie capabilă să netranspună cu adevărat, indiferent de vârstă, in lumeabasmelor.
Rareori am simţit călduraaplauzelor pentru lucrul bine făcut la un spectacol dedicatcopiilor aşa cum s-a intâmplat la recenta premieră a StudiouluiExperimental de Operă şi Balet "Ludovic Spiess" (SEOB) al OpereiNaţionale Bucureşti cu Visul unei nopţi de vară, poemcoregrafic după piesa lui William Shakespeare, pe muzică de FelixMendelssohn, in concepţia regizoral-coregrafică a Mariei Popa şiscenografia Andreei Koch (debut cu acest spectacol pe scenabucureşteană). Faptul că reprezentaţia a avut loc in foaierulgalben al ONB a contribuit la crearea unei intimităţi, poate chiara unei complicităţi speciale cu personajele.
Cât despre Puck - căci dacă Pucknu e, nimic nu e, atunci când vorbim de capodopera lui Shakespeare-, acesta a fost la inălţime. Actorul Iulian Gliţă a arătat prininterpretarea sa că intâlnirea de graţie dintre arta coregrafică şicea dramatică este posibilă, cu accentul pe o impresionantădisponibilitate afectivă pentru publicul foarte tânăr. Copiii,majoritatea fetiţe, dar nu numai, cu vârste cuprinse intre doi şicincisprezece ani, alături de părinţi şi bunici, au fost cuceriţide la primele gesturi şi cuvinte de aura magică cu care Puck ainvăluit intregul spaţiu de joc. Spectatorii au fost de asemeneaseduşi de modul in care balerinii Cristina Osiceanu, Mugur Valsami,Mădălina Stoica, Bogdan Plopeanu, Silvia Rotar, Alexandru Negru,Andrei Dolcoş (excepţional in rolul dublu Măgarul şi Thisbe) şiSorin Mihai au inţeles să intre in rol.
Performanţa merită subliniată cuatât mai mult cu cât este vorba de cel mai tranşant şi neiertătorpublic şi de faptul că această intrare in dimensiunea emoţională arolului constituie o carenţă mai veche a producţiilor coregraficede la noi. Adaptându-se spaţiului mic de joc, protagoniştii, cărorali s-au adăugat şi elevi de la Liceul de Coregrafie "FloriaCapsali" din Bucureşti, au dat viaţă costumelor de basm şi auconferit strălucire machiajului laborios şi foarte convingător,intr-o atmosferă in permanenţă judicios sugerată de eclerajul cepărea a fi intotdeauna "de acolo".
La sfârşit a avut loc intâlnireacu personajele, iar la plecare fiecare copil a primit câte un zmeuminuscul de hârtie pe coada căruia scria "Nu uita săvisezi".
O astfel de grijă pentru lucrulbine făcut te face să-ţi pui intrebări de genul "Cum de româniiaceştia au putut?" şi să fii un pic mai optimist gândindu-te la unviitor cultural mai puţin imbecilizat. Dar şi mai mânios, inacelaşi timp, pe tot mai mulţi dintre cei din jur care fac exactcontrariul, căutând să ne convingă că aşa este de faptnormal.

OLTEA ŞERBAN-PARAU (n. 12martie 1969) este muzicolog şi critic muzical, actualmenteredactorul-şef al postului public Radio România Cultural, după ce acondus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semnează incontinuare rubrici săptămânale in Ziarul de Duminică şiAdevărul literar. Activitatea ei publicistică cuprinde peste2.000 de articole apărute in presa scrisă, majoritatea pe tememuzicale, sute de emisiuni şi programe de radio şi numeroaseemisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şi a articolelorprivind compozitorii români pentru Larousse - Dicţionar de marimuzicieni, şi responsabilă cu secţiunea muzicală aDicţionarului enciclopedic. Este membră a UniuniiCompozitorilor şi Muzicologilor din România. A fost distinsă cu maimulte premii, printre care Premiul pentru Originalitatea ProfiluluiRadiofonic al Consiliului Naţional al Audiovizualului in 2002 şiPremiul pentru Publicistică al Uniunii Compozitorilor şiMuzicologilor din România in 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO