CRONICA DE TEATRU / Gala Uniter 2009 - Poveste despre "eroii existentei comune"

Pe scena galei UNITER: 1. Ion Caramitru; 2. Mariana Mihut; 3. Mitica Popescu; 4. Dan Nemteanu; 5. Velica Panduru

29.04.2009, 14:55 40

De fiecare data cand asist la acest "spectacol al spectacolelor", mi se pare ca, daca cineva vrea sa afle ceva important din culisele teatrului (romanesc sau de aiurea), atunci asta ar trebui sa afle: cat de fragilE, de usor de bucurat (sau de ranit) sunt vedetele scenei. Si cat de normale, la urma urmei, desi meseria lor e o suma de anormalitati.

Da, am spus vedetele, pentru ca merita sa ne amintim, macar o data pe an, eventual chiar cu prilejul acestei Gale, ca acestea sunt adevaratele vedete si nu prezentele efemere, valabile un anotimp, ale caror nume iti sunt bagate zilnic pe gat, dar despre care nu stii exact cu ce se ocupa. Adevaratele vedete sunt actorii care construiesc de-a lungul anilor existente de fum pe scena sau in fata camerelor, straduindu-se sa aseze in ele propria energie si intelegere pentru a-i ajuta pe cei care privesc sa inteleaga mai multe despre ei insisi. Daca nu m-as teme de cuvinte mari, as spune ca e o misiune nobila. Genul de lucruri pe care il faceau pe vremuri eroii – de care avem si astazi destul de multa nevoie.
Seara Galei este momentul in care acesti "eroi ai existentei comune" isi gasesc rasplata, in urma unei competitii a valorii care se desfasoara in etape succesive: prima e cea in care un juriu nominalizeaza cele mai bune creatii din anul anterior, cea de a doua este etapa finala, in care al doilea juriu ii alege pe cei mai buni. N-as spune ca unii castiga, iar altii pierd premiile, pentru ca toti au, de fapt, de castigat din aceasta "infruntare" a valorii.
Eroii Galei Uniter 2009 au fost: Mariana Mihut (cea mai buna actrita in rol principal), Victor Rebengiuc (cel mai bun actor in rol principal), Valeria Seciu (cea mai buna actrita in rol secundar), Sorin Leoveanu (cel mai bun actor in rol secundar), Tompa Gabor, (cel mai bun regizor), Velica Panduru (cea mai buna scenografa), precum si echipa celui mai bun spectacol, Trei surori, regia Tompa Gabor, Teatrul Maghiar din Cluj. Alaturi de ei au urcat pe scena sau in amintirea noastra (o absenta a serii a fost chiar Olga Tudorache, Premiul de Excelenta): Margareta Pogonat, Mitica Popescu, Gelu Colceag, Dan Nemteanu, Alice Georgescu (premiile pentru intreaga activitate), Vlaicu Golcea si Pastorel Ionescu (premiile speciale pentru muzica de teatru, respectiv coregrafie), Antoaneta Zaharia (premiul pentru cea mai buna piesa a anului, acordat cu sprijinul Fundatiei Principesa Margareta), Ioana Anastasia Anton (Premiul pentru debut), Mircea Morariu (Premiul pentru cel mai bun critic de teatru, acordat de biroul sectiei romane a AICT).
Aflati de data aceasta in umbra lor, oamenii politici prezenti la Gala – ministrul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National, Theodor Paleologu si primarul Capitalei, dr. Sorin Oprescu – au facut cuvenitele plecaciuni in fata valorilor, recunoscand in ele acel patrimoniu cultural viu care atarna mai greu decat comorile materiale.

Regretele cronicarului? Palffy Tibor ar fi meritat din plin premiul pentru cel mai bun rol secundar ,in spectacolul multinominalizat "Ivona, principesa Burgundiei" (care n-a primit, insa, nici un premiu), iar daca s-ar fi putut acorda doua premii pentru cea mai buna actrita in rol principal, atunci Dorina Chiriac ar fi plecat sigur acasa cu un trofeu pentru rolul ei din "Ioana si focul" la Teatrul de Comedie din Bucuresti.