Ziarul de Duminică

CULISE DE TEATRU /George baron Löwendal renaşte şi în scenografie

In imagini: 1. Cristina Minea; 2. Dana Anuşca; 3. Instalaţie video concept Viorica Petrovici şi Gimina Maxim; 4. Maria Tache; 5. Imagine de ansamblu

In imagini: 1. Cristina Minea; 2. Dana Anuşca; 3. Instalaţie video concept Viorica Petrovici şi Gimina Maxim; 4. Maria Tache; 5. Imagine de ansamblu

06.07.2010, 16:05 349

Între evenimentele frumoase ale acestei veri se înscrie recentulconcurs de scenografie organizat de Fundaţia Löwendal. În sediuldin Piaţa Gh. Cantacuzino nr. 1, ales pentru a omagia permanentopera pictorului şi scenografului George baron Löwendal, studenţiişi masteranzii secţiei de scenografie a Universităţii Naţionale deArte au expus foarte bune şi îndelung muncite schiţe de decor şicostume pentru "Azilul de noapte" de Gorki (la Teatrul Naţional dinCernăuţi, Löwendal semnase în 1928 scenografia unui spectacol-reperîn regia lui Victor Ion Popa).

Tinerii artişti au mers în general pe două formule: cea de arespecta locul scenografic descris în piesă, subsolul-adăpost, sicea de a reda echivalentul simbolic contemporan.
Juriul prezidat de Sanda Manu a acordat Premiul I uneiconcepţii scenografice care, şi după părerea noastră, a identificatun spaţiu ce se adresează şi-şi comunică mesajul direct, cu extremăaccesibilitate pentru orice privitor: un subsol de metrou. Machetasemnată de Cristina Milea creează cu reală forţă şi impact imaginicare susţin lumea tulbure a "Azilului de noapte".
Premiul III a fost primit de două artiste de la master,Zelmira Szabo şi Andreea Koch. Macheta propusă de Zelmira Szabomerge pe imaginea clasică a unei clădiri abandonate, ruinate, pecare o evocă aici cu o sensibilitate intensă, iar schiţele decostum, de o cromatică aparte, şi gândirea luminilor în spectacoldemonstrează o personalitate plastică dramatică, ideală pentruscenografie. Poate puţin mai neadecvat ca loc dramatic - un grupsanitar delabrat -, însă bine realizat cromatic (un albastru intenscare dialoghează cu roşiaticul metalic al cuprului) este "Azilul"propus de macheta Andreei Koch, ea realizând de altfel şi odocumentare intensă pentru costume şi personaje.
Menţiunile acordate Oanei Micu şi Danei Anuşca (studentă înanul I) au evidenţiat aprecierea dată de juriu unor formule vizualeproaspete - o scenografie centrifugă, unde plantaţia duceelementele de decor la mare distanţă unele de altele, legate întreele doar cromatic - la Oana Micu, unde am remarcat şi un desenviguros şi original pentru costume - şi o machetă curată,geometrică, amestecând materiile lemnului şi pământului la DanaAnuşca.
Cu ocazia expoziţiei, reputata scenografă Viorica Petrovici şitânăra regizoare Gimina Maxim au realizat instalaţii la graniţadintre scenografia dependentă de real şi abstractismul arteipovera. Ele explorau atmosfera interioară profundă a "Azilului denoapte" în lucrări unde imaginea filmată, materiile şi accentelecromatice (sticla albastră) creau un discurs poetic şidramatic.
Nu în ultimul rând dorim să amintim o excelentă lucrare căreiapreşedinta Fundaţiei Löwendal, d-na Ariadna Avram, i-a acordat omenţiune. Poate puţin felliniană, evocând metaforic şi cu flerpentru simboluri lumea unui circ abandonat, această propunere aMariei Tache, studentă în anul III, a semnificat în orice caz ununivers imagistic original.
Mai trebuie amintite aici cel puţin două dintre lucrăriledemne de un premiu. Imaginile create de Iulia Petrescu, anul III,aduceau o prospeţime rară în zona gândirii plastice şi dramatice aluminii, iar macheta şi desenele semnate de Bogdan Mosorescu, totanul III, evocau, cu aceeaşi intuiţie a simbolurilor relevantepentru scenă, lumea unui naufragiu.