Ziarul de Duminică

Daca nu ne vom adapta, nu vom exista

01.05.2006, 00:00 9

Cand in 2001, Ministerul Educatiei si Invatamantului lansa programul SEI, informatizarea invatamantului romanesc preuniversitar parea o utopie. Astazi, programul a intrat in cea de-a patra etapa a sa si functioneaza. Cateva amanunte, esentiale pentru intelegerea importantei SEI, ni le-a oferit Anca Crahmaliuc, marketing manager SIVECO Romania, companie care colaboreaza cu MEI la realizarea programului SEI.



- Ce este SEI si de ce era nevoie de el?

-Acest proiect informatic nu are doar o componenta tehnica. Tinand cont de utilizatorii sai (profesori, elevi) si de ritmul aproape naucitor al schimbarilor la care asistam cu totii, proiectul are si o componenta sociala deosebit de importanta. Exista multe aspecte pe care poate ca altadata nu le luam in considerare. De pilda, in perioada in care am facut eu scoala, prezenta la ore nu era facultativa nici la facultate, profesorii aveau o anumita autoritate implicita, un mod de a colabora intre ei, iar pozitia scolii in societate era privita intr-un anumit fel. Astazi, multe dintre lucrurile acestea arata altfel.



Nu cred ca putem sa ne hazardam in a afirma ca schimbarile la care asistam sunt bune sau rele. Pur si simplu, lucrurile se schimba in foarte multe planuri simultan. Esential este sa vedem cum putem valorifica aceste schimbari, selectand ceea ce aduc ele bun si vazand cum ne pot avantaja pe fiecare dintre noi scoala ca sistem si societatea in ansamblul ei. Ne aflam intr-un proces de modificare a tot ce am invatat pana acum. A te adapta sau ba la lumea digitala nu mai reprezinta o optiune, fiindca daca nu ne vom adapta, nu vom exista pentru lumea civilizata. Pe de alta parte, asistam la un proces de democratizare a fiecarei componente din viata noastra. Daca nu vom sti sa valorificam libertatea pe care o avem astazi, aceasta nu ne va folosi la nimic. Daca, in sistemul educational de acum, profesorii nu vor intelege ca relatia lor cu elevii si pozitia lor in societate poate fi alta in masura in care valorifica toate mijloacele pe care le au la dispozitie, inclusiv instrumentele informatice, scoala isi va pierde principala menire, de formator de cetateni.

- Cum statea scoala romaneasca la capitolul informational in anul demararii SEI?

- Cand proiectul a inceput (2000-2001), in Romania existau 3 calculatoare la fiecare 100 de elevi din invatamantul gimnazial si 5 calculatoare la fiecare 100 de elevi de liceu. Aducerea nivelului de informare a populatiei la standarde europene impunea cu prioritate extinderea accesului la calculatoare pentru elevi si profesori. Astfel, s-a ajuns la initiativa "dotarii de masa", la nivel national, a tuturor scolilor.

- Programul SEI a intrat in cea de a IV-a etapa. Care este istoria lui?

- Programul a demarat, propriu-zis in vara lui 2001, la momentul admiterii in licee, cand ministrul Educatiei de atunci, a decis ca "trebuie sa facem ceva, pentru a pune capat nebuniei care se creeaza anual la admiterea in licee". Admiterea in licee si scoli profesionale 2001-2002 a fost, de altfel, distinsa, cu eticheta "Best Practice" la conferinta la nivel ministerial "De la teorie la practica" (Bruxelles 2001, Comisia Europeana). A urmat furnizarea a 120 de laboratoare informatice continand echipamente hardware si sofware educational. Etapa a II-a s-a derulat in 2003 si a iinsemnat instalarea a 1.100 de platforme informatizate, software educational, inclusiv continut educational multimedia - 80 de lectii, 30.000 de intrebari pentru teste electronice - si perfectinoarea a peste 15.000 de profesori. Obiectivul principal al celei de-a III-a etape a fost finalizarea informatizarii liceelor: 290 de platforme informatizate complet; continut multimedia interactiv, instrumente software pentru crearea de continut, instruirea a peste 5.000 de profesori s.a. Etapa a IV-a este in curs de desfasurare. Obiectivul ei principal este extinderea informatizarii invatamantului la nivel gimnazial. Mai precis: furnizarea a peste 3.000 de laboratoare pentru gimnazii si dotarea a 42 de centre judetene de instruire, care vor asigura formarea continua a cadrelor didactice; asigurarea de suport tehnic pe toata durata (3 ani) de derulare a etapei actuale; realizarea a 1.255 de lectii multimedia si distribuirea lor in toate laboratoarele informatizate; realizarea de lectii electronice multimedia pentru invatarea limbii engleze; mentenanta lectiilor electronice pe durata a 3 ani pentru pastrarea conformitatii cu programa scolara. Performantele SEI sunt apreciate la nivel european si mondial. Anul trecut, lectiile AeL au luat locul I la Mondialele IT, iar SEI s-a plasat intre cele mai bune 8 programe de eGovernment din Europa.

- Care sunt obiectivele acestui amplu Sistem Educational Informatizat?

- In primul rand, dotarea, la nivel national, a tuturor scolilor cu solutii IT complete pentru procesul de predare-invatare. Pentru aceasta, scolile generale si liceele urmeaza sa fie dotate cu laboratoare informatizate in care se vor preda materiile din programa oficiala. In cadrul proiectului, companiile IBM si HP furnizeaza echipamentele hardware, in timp ce noi, SIVECO, furnizam partea de software educational, care implica, pe langa, lectiile AeL, platforma pe care ruleaza, plus integrarea soft a proiecutului.

-Cat de deschisi la aceste schimbari drastice sunt cei cu care colaborati, utilizatorii?

-Trebuie spus ca un proiect informatic se implementeaza dupa o metodologie foarte precisa. In cazul SEI, lucrurile sunt un pic mai complicate pentru ca beneficiarii nostri apartin unui sistem extraordinar de complex: scoala. In calitate de informaticieni, noi trebuie sa pastram legatura cu curricula scolara, cu examenele care se dau, cu ceea ce fac elevii la scoala, plus toate aspectele psiho-pedagogice. In plus, ne-am asumat realizarea componentei de instruire a profesorilor in utilizarea instrumentelor de instruire asistate de calculator. Am constatat ca un program care nu este folosit de utilizatorii sai nu exista. Sau, altfel spus: un proiect exista numai prin beneficiile pe care utilizatorii lui le obtin. Daca in scoli exista, de pilda, situatii in care profesorii spun: "Nu va atingeti de calculatoare, ca se strica!" acele calculatoare nu exista. Este, asadar, necesara schimbarea mentalitatilor. In acest sens, cu patru ani in urma, am lansat un concurs anual - Cupa SIVECO - cu premii foarte tentante, constand in excursii la targuri internationale educationale. Lectiile participante la concurs sunt facute de elevi si de profesori impreuna. Extrem de imbucurator pentru noi este faptul ca anul trecut Cupa SIVECO a fost castigata de o echipa ai carei membri veneau din doua judete diferite. Asta inseamna ca aceasta comunitate de elevi si profesori creata de proiectul SEI a inceput sa aiba o viata proprie.

- Exista anumite zone, la nivel national, mai avantajate decat altele din punct de vedere al implementarii programului SEI?

- Beneficiarul nostru este Ministerul Educatiei, el decide care sunt locatiile unde se fac implementarile de laboratoare AeL. In mod clar, se doreste o acoperire geografica echitabila din perspectiva accesului tuturor la resurse. A nu se uita ca se are in vedere extinderea proiectului la toate scolile din Romania.

-Puteti estima de cat timp va fi nevoie pentru asta?

-In momentul de fata, proiectul a fost extins la peste 4.000 de unitati scolare, dar in Romania exista aproximativ 8.500 de scoli. In ce va consta etapa urmatoare si cat va dura, aceasta, desigur, este o chestiune care tine de strategia Ministerului. Noi va asiguram ca vom continua implicarea noastra in realizarea si extinderea programului SEI.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24