Ziarul de Duminică

EVENIMENT/ Se intampla in Romania, in anul 200 dupa Chopin

EVENIMENT/ Se intampla in Romania, in anul 200 dupa Chopin

1. Frederic Chopin; 2. Matei Varga; 3. Viniciu Moroianu; 4. Afisul festivalului

16.02.2010, 15:08 76
Muzica lui Frederic Chopin exercită o atracţieintensa asupra publicului şi a tinerilor pianişti de azi, asa cum afacut-o de la primele ei acorduri.Anul acesta se implinesc 200 deani de la naşterea marelui compozitor şi pianist polonez şi,printre multiplele evenimente ce se sprijină pe această aniversare,Centrul de Excelenţă al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureştiorganizeaza, pe 27 si 28 februarie, Festivalul Internaţional Chopin200.

Chopin este aniversat peste tot.Dacă Bayreuth pentru Wagner sau Salzburg pentru Mozart contribuiela menţinerea cultului unei creaţii duse la nivelul perfecţiuniiinterpretării, recurgând pentru fiecare festival la muzicieni dejarecunoscuţi şi confirmaţi pe plan mondial, Concursul Chopin de laVarşovia (iniţiat in 1927), şi-a asumat sarcina de a susţineprestigiul creaţiei lui Chopin, asociindu-i ideea de a descoperinoi talente intr-o competiţie internaţională si devenind unveritabil concurs olimpic in domeniul pianului.
Chopin pentrubucureşteni
Ce putem vedea noi in Bucureştichiar in zilele in care se implinesc 200 de ani de la naşterea luiChopin? Două sunt momentele dedicate publicului larg in FestivalulChopin 200. Primul este concertul din seara de 27 februarie, inSala "George Enescu" a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti,concert care poartă titlul Parafraze contemporane după Chopin,pentru 3 piane, lucrările fiindinterpretate in primă audiţieabsolută chiar de către compozitori. Titlurile acestora sunt cât sepoate de diverse: Shopping Chopin de Dan Dediu, Omagiului Chopin de Adrian-Leonard Mociulschi, Lumea de ieri- parafrază deconcert pentru 3 piane pe tema Valsuluiop. 18 de Chopinde Andrei Tănăsescu, Nocturniana- fantezie pentru 3 piane după Nocturna op. 27 nr. 2 in Re bemolmajor de Chopin de Livia Teodorescu-Ciocănea. Vor mai putea fiascultaţi pianiştii Alina Balaban, Eliodora Falan, Mihai Măniceanu,Stanca Maria Manoleanu, Verona Maier, Valentina Sandu-Dediu,soprana Alina Bottez şi violonistul Gabriel Croitoru, acompaniaţide Carmen Manea.
Al doilea act se va petreceduminică, 28 februarie, la Ateneul Român, unde este programat unconcert de concerte, avându-i ca solişti pe Viniciu MoroianuinConcertul nr. 1 in mi minor pentru pian şi orchestră, op.11 şi pe Matei Varga in Concertul nr. 2 in fa minor pentrupian şi orchestră, op. 21. Acompaniamentul este semnat deOrchestra "Universitaria", dirijată de AlexandruGanea.
Chopin pentrucunoscători
Pentru profesionişti şiinitiati, Festivalul Chopin 200 are in program şi alte momente: unmasterclass de interpretare pianistică susţinut de prof. dr. AlicjaPaleta-Bugaj, de la Universitatea de Muzică "Fryderyk Chopin" dinVarşovia, şi Simpozionul Internaţional de Muzicologie «Chopin»,coordonat de prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu.
De ce ne place Chopin in2010
Poate unii dintre cei carecitesc aceste rânduri se intreabă cine mai are timp de romantism in2010, de ce ne mai place Chopin in secolul XXI? Pentru că acealatură atrasă de lumea visătoare şi magică a muzicii sale nudispare niciodată, chiar dacă pare uneori mai ştearsă, in mersulgrăbit care ne domină existenţa.
Apreciem acum extraordinarulecou pentru posteritate al lui Chopin prin prisma unei triplerevendicări: alegerea pianului in raport cu colectivitateaorchestrală, alegerea formelor miciin locul operei sau a simfoniei,alegerea, in sfârşit, a unui cerc restrâns de admiratori fideli.Timpul a spart acest cadru limitat voluntar, răspândirea din ce ince mai mare a operei sale fiind aproape continuă. Nu a existat nicio perioadă de traversare a deşertului, nu au existat căderi aleacestei admiraţii exagerate. Ceea ce frapează astăzi, atunci cândexaminăm fenomenul Chopin in lume, eliberat de un anumit contextmorbid care a trecut in plan secund, este vitalitatea saextremă.
Polonia a făcut din Chopin unerou naţional. Pe de altă parte, el rămâne, prin creaţiile sale, unfel de test, atât pentru tinerii virtuozi aflaţi la inceputulcarierei şi dorind să ajungă pe scena internaţională, cât şi pentrugloriile confirmate ale claviaturii, care au transmis flacăra de lao generaţie la alta.
De la Liszt la Anton Rubinsteinşi Paderewski, de la Cortot la Horowitz sau Lipatti, Chopin nu aincetat niciodată să fie slujit, intr-adevăr, de mari interpreţi.El rămâne incă, in intreaga lume, unul dintre compozitorii aflaţicel mai frecvent in repertoriile de concert. Şi, bineinţeles, unuldintre cei mai imortalizaţi pe disc. In catalogul celor mai mariinregistrări istorice, un ansamblu de integrale monumentale permitenu numai o comparaţie la cel mai inalt nivel a unor interpretăriremarcabile, deseori opuse (Claudio Arrau sau Horowitz), dar sicertifică apariţia diversităţii interpretative ce decurge dinenorma forţă de reinnoire a acestei creaţii.
Chopin este primul compozitor deo asemenea anvergură care s-a dedicat in exclusivitate pianului,revelând - in primul rând virtuozilor vremii sale - o tehnică instare sa păcăleasca uzanţele epocii, o interpretare mai degrabă"suplă" decât "in forţă", totul concurând pentru completa stăpânirea claviaturii şi a instrumentului.
Puteţi asculta mult Chopin laBucureşti in această perioadă, pentru inceput in Festivalul Chopin200.

OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12martie 1969) este muzicolog si critic muzical, actualmenteredactorul-sef al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce acondus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza incontinuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica siAdevarul literar. Activitatea ei publicistic" cuprinde peste2.000 de articole aparute in presa scrisa, majoritatea pe tememuzicale, sute de emisiuni si programe de radio si numeroaseemisiuni si aparitii TV. Este semnatara traducerii si a articolelorprivind compozitorii romani pentru Larousse - Dictionar de marimuzicieni, si responsabila cu sectiunea muzical" aDictionarului enciclopedic. Este membra a UniuniiCompozitorilor si Muzicologilor din Romania. A fost distinsa cu maimulte premii, printre care Premiul pentru Originalitatea ProfiluluiRadiofonic al Consiliului National al Audiovizualului in 2002 siPremiul pentru Publicistica al Uniunii Compozitorilor siMuzicologilor din Romania in 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO