Ziarul de Duminică

Moartea este preţul vieţii/ de Stelian Ţurlea

Moartea este preţul vieţii/ de Stelian Ţurlea

Autor: Stelian Turlea

13.12.2013, 00:02 220

Ce a fost

Cum a fost

Paul Cornea de vorbă cu Daniel Cristea-Enache

Editura Polirom

O carte de amintiri apărută la cei 90 de ani ai profesorului care a marcat existenţa Facultăţii de Litere din Bucureşti din ultima jumătate de secol. „E o carte de amintiri, unde iniţiativa spunerii, ordinea şi accentele rostirii nu-mi aparţin pe de-a-ntregul, ele fiind, sub aspect tematic şi formal, îndatorate substanţial întrebărilor puse de Daniel Cristea-Enache.” Profesorul îşi mărturiseşte opţiunea pentru cauza comunistă - „crez, vis şi speranţă” -, admite „falimentul convingerilor”, prezintă sistemul din interior, descrie momentele când a renunţat la funcţii publice, rămânând doar profesor – din 1965. „Singura posibilitate rezonabilă ce-mi stătea la îndemână era (o spun cu tristeţe, dar acesta e adevărul) să continui a juca dublu în spaţiul public, aşa cum deja mă învăţasem, cum făceau toţi prietenii mei, cum făcea toată lumea.“

 

Dror Mishani

Dispariţia

Editura Trei

Traducere de Luminţa Gavrilă. Un roman poliţist israelian de excepţie, nominalizat la CWA International Dagger Award, 2013. Dror A. Mishani (n. 1975) este un scriitor israelian de romane poliţiste, editor şi literat, specializat în istoria literaturii poliţiste. Romanul de faţă este primul volum din seria avându-l drept protagonist pe inspectorul Avraham Avraham. „Inspectorul trebuie să dea de urma unui adolescent care a dispărut din suburbiile Tel Avivului. În cartierul lui Avraham infracţiunile nu sunt foarte grave. Aşa că, atunci când adolescentul de şaisprezece ani dispare şi un profesor al băiatului se implică în mod inexplicabil în anchetă, Avraham se vede nevoit să reconsidere tot ce ştia despre viaţă. Povestit din perspective diferite, romanul lui Dror A. Mishani abundă în răsturnări de situaţii.”

Sfârşitul, deşi aşteptat, surprinde.

 

Sarah J. Maas

Tronul de cleştar

Editura RAO

Traducere din limba engleză de Cristina Barbu. „În întunecatele şi mizerabilele ocne din Endovier o fată de optsprezece ani îşi ispăşeşte o condamnare pe viaţă. Ea este o asasină, cea mai bună din breasla ei, dar a făcut o greşeală fatală. S-a lăsat prinsă. Tânărul căpitan Westfall îi oferă o ieşire: libertatea în schimbul unui uriaş sacrificiu. Celaena trebuie să-l reprezinte pe prinţ într-o competiţie până la moarte - luptând cu cei mai talentaţi hoţi şi asasini ai ţării. Indiferent dacă rămâne în viaţă sau moare, Celaena va fi liberă. Indiferent dacă câştigă sau pierde, ea îşi va descoperi adevăratul destin. Dar va putea să se înmoaie inima ei de asasin?”

 

Radu Paraschivescu

Maimuţa carpatină

Editura Humanitas

După douăzeci şi patru de ani de viaţă liberă, România nouă este tot în tranziţie, „continuă să aibă trup de adolescent şi fişă medicală de pensionar. Fragilă până la nevroză, vulnerabilă de la prima veste proastă a ştirilor până la ultimul cod portocaliu al specialiştilor, ea e gazda multor maladii cărora le deschide uşa cu temenele, invitându-le înăuntru.” Despre aceste maladii vorbesc cele treizeci de texte apărute iniţial, în perioada 2006-2013, în revista „Esquire”. Dar cartea, spun editorii, „nu e scrâşnetul unui ciufut, ci mai degrabă expresia unei speranţe. Aceea că normalitatea va înceta – nu se ştie când şi nu se ştie cum – să aibă statut de excepţie.”

 

Paula Săcui

Nu mi-e frică!

Editura Allfa

Romanul de debut al Paulei Săcui, editor al Ştirilor Pro TV de la ora 19.00. „Mă depăşesc fiţele online cu like-uri şi mesaje în privat. O ard mai bine pe concret ca să pot să îmi ţin mâinile în şold şi să strig atunci când nu reuşesc să mă fac înţeleasă. Chit că intră în literatură printr-un viol, «Nu mi-e frică» este o carte delicată. O carte cu multă iubire şi ură. Pentru cei care se întreabă, deşi semănăm, nu sunt eu cucoana aia de pe copertă. Eu sunt cealaltă. Mult mai cuminte, cu un aer de secretară părăsită de Gicu într-o staţie de metrou.” O carte despre criza femeii de 40 de ani, plină de nerv şi de tupeu, care se citeşte cu folos şi interes şi care anunţă un scriitor în devenire.

 

Ioan Matei

Viaţa pe bază de abonament

Editura Tracus Arte

Volumul cuprinde şase proze şi un scenariu pentru un scurt metraj de ficţiune, totul precedat de o prefaţă semnată de Horia Gârbea şi prezentat de Alex Ştefănescu. Acesta scrie: „L-am remarcat (pe Ioan Matei) cu mulţi ani în urmă, când era un tânăr necunoscut din Târgu-Mureş şi îmi trimisese proză scurtă pentru «poşta redacţiei». M-au surprins plăcut atunci priceperea de a crea din câteva fraze o atmosferă, fineţea analizelor psihologice şi, în general, umanismul viziunii. Aceste calităţi, datorită cărora Ioan Matei se poate considera succesorul unor prozatori ca Marin Preda sau Vasili Şukşin, le regăsesc în acest volum, valorificate inteligent, în deplină cunoştinţă de cauză. Autorul, ajuns între timp la o deplină maturitate intelectuală, ştie cum să-şi folosească talentul. Departe de maniacala plăcere de a persifla a multora dintre prozatorii de azi, el îi studiază pe oameni cu înţelegere şi gravitate şi, uneori, cu o ironie tandră.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO