Ziarul de Duminică

Spectacolul din spatele scenei (I)/ de Antoaneta Dohotaru

Spectacolul din spatele scenei (I)/ de Antoaneta Dohotaru

Spectacolul din spatele scenei (I)/ de Antoaneta Dohotaru

Autor: Antoaneta Dohotaru

18.04.2011, 23:24 149

Va invitam in culisele teatrului romanesc. Regizori faimosi,actori legendari dar si tineri care au reusit sa-si faca un numeprin propriul lor talent vorbesc despre starea teatrului romanesc.Avem un public care vine la spectacole intr-un numar coplesitor,avem mii de actori tineri care au absolvit scoli de mintuiala, darnu mai avem spectacolele de altadata. Avem cantitate din plin sitot mai putina calitate.

"Daca ceva radical nu se produce - spune regizorul AndreiSerban -, teatrul in Romania, teatrul in lume merge in jos, cumsocietatea toata merge in jos, mergem mecanic inspre McDonalds,inspre comsumerism."

"Nu mai exista respect - spune actorul Marius Manole -, culturae jale, profunzime nu mai exista, toti traim ca sa mancam, candtraiesti doar ca sa mananci, de ce sa mai faci teatru?... Salariulunui actor este exact motivul pentru care orice actor tanar ar zicenu ma mai intereseaza teatrul, teatrul e prost in Romania oricum,ma duc sa fac telenovele, reclame, mai bine filmez la nunti."

"V-am dat teatru, vi-l paziti ca pe-un lacas de muze", spuneapoetul Iancu Vacarescu acum doua sute de ani, la inaugurareaprimului spectacol de teatru din Romania. De atunci si pana astazi,lumea s-a hranit cu mirajul teatrului. Si, mai ales, in vreme decriza, romanii s-au intors la scena dintr-o nevoie coplesitoare dea uita de realitatea zilelor noastre.

In timp ce romanii vin la teatru mai mult ca niciodata,Andrei Serban, unul dintre regizorii cu greutate ai teatruluimondial vede fenomenul cu detasare si luciditate. "Salile suntpline, dar calitatea spectacolelor nu este extraordinara. Estemulta cantitate, lumea vine la orice spectacol, se aplauda, ovatii,publicul se ridica in picioare si ovationeaza ceva care esterealmente mediocru."

Dincolo de magia perceputa de public, teatrul romanescfunctioneaza dupa reguli de dinainte de 1989. Paradoxal, desiactorii sunt prost platiti, tot mai multi tineri vor sa urce pescena. In Romania exista 50 de teatre si in fiecare an numai de laInstitutul de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucurestiabsolva aproape 80 de tineri. Daca punem la socoteala puzderia deuniversitati particulare, suntem tara in care actoria a devenit oindustrie. "Nu se mai face scoala care ar trebui sa se faca - e deparare regizorul Ducu Darie, directorul Teatrului Bulandra. Laactorie e ca la fotbal, aparent nu se vede si aparent toata lumease pricepe." "Nu sunt niste scoli care sa educe niste viitoriactori, asta e lucrul cel mai nenorocit - adauga Victor Rebengiuc.Le da o diploma si ei isi inchipuie ca diploma inseamna talent. Nuinseamna decat faptul ca ai trecut printr-o scoala, ca ai asistatla niste cursuri, dar talentul il ai tu in tine si nu ti-l danimeni altcineva." In fiecare an, in jur de 500 de tineri primescdiploma de actori. Dintre ei, prea putini ajung sa profesezeintr-un teatru profesionist. Sunt prea multi si foarte slabpregatiti.

Regizorul Ducu Darie este directorul Teatrului Bulandra si, dinanul 2006, a fost ales presedintele Uniunii Teatrelor din Europa.Repeta o noua piesa de teatru cu o distributie de exceptie, TamaraBuciuceanu, Ion Besoiu, Virgil Ogasanu, Mihai Constantin. Si pe ceitineri si pe cei legendari, tot ce-i motiveaza este pasiunea pentruteatru si nu vreo rasplata financiara. Ducu Darie stie in detaliucum functioneaza teatrele din Occident dar este legat de miini side picioare. "Salariile fiind fixe pentru orice trebuie cerutaaprobare de la primarie, deci practic suntem niste administratoriai unei institutii, singura libertate pe care o avem este candhotaram ce text, ce actori lucreaza."

Dupa 20 de ani de la desfiintarea cenzurii, actionarul majoritarin teatrul romanesc ramane statul. Banii vin de la bugetul local,salariile nu se negociaza si se acorda in functie de vechime sicategorii. Nu se acorda prime celor care lucreaza mai mult, nu seplatesc ore suplimentare. Un actor cu greutate abia daca castiga2.000 de lei pe luna. "E o forma de administratie foarte coercitivasi care nu mai poate continua, mai spune Ducu Darie, pentru ca efoarte greu sa-i explici unui tanar actor care are 1.000 de lei sau900 si care joaca in 14 spectacole - avem astfel de cazuri laBulandra -, ca el, cu cat joaca mai mult, cu atat practic va fiplatit mai putin, leafa ramanand fixa." Bugetul anual alocatTeatrului Bulandra de exemplu este in jur de 4 milioane de euro.Jumatate din bani se intorc insa la stat sub forma de TVA si altetaxe si impozite. Institutia trebuie sa se descurce de fapt cucateva sute de mii de euro. "Cineva, continua Ducu Darie, poate osa cada de pe scaun si sa spuna: cum, pe criza asta, 4 milioane deeuro? Vreau sa va spun ca bugetul pe anul trecut al teatrului dinBerlin era de 47 de milioane de euro, asta in conditiile in care unbillet de teatru e 40 de euro. Nu mai putem de patru ani, legal, saangajam tineri, cel mai tanar actor de la Bulandra are 35 de ani, erusinos. Noi imbatranim si, nemaiputand angaja, recurgem lacolaboratori. Putem angaja un actor daca pleaca 7! Este o aiureala,nu conteaza!"

Tinerii actori care au sansa sa joace intr-un teatru curenume, invata practic meserie din mers, in lipsa unui invatamantvocational. "Noi luam cate un tanar actor intr-un rol si eu,regizorul, stau si fac scoala cu el. El repeta aici pe scandurileastea si-n acelasi timp, invata.... Bulandra e o scoala de teatru,e o forma de teatru, e o traditie de teatru care nu trebuiearuncata la gunoi, ci trebuie schimbat sistemul."

Teatrul Bulandra este singurul teatru romanesc afiliat laUniunea Teatrelor din Europa. Istoria, staiful sau si conditiile delucru au facut ca un regizor ca Andrei Serban sa se intoarca inRomania. Am avut privilegiul sa filmam la repetitiile piesei"Ivanov" de Cehov, spectacol pus in scena de Andrei Serban. "Acestteatru imi ofera conditii la fel de bune, la fel de profesionisteca orice teatru din America sau Europa - declara Andrei Serban -,nu numai ca este o trupa de actori de prima mana, dar Ducu Darieeste un manager care te lasa sa repeti mult timp." Andrei Serban leda tinerilor actori o sansa si ii invita sa invete meserie. "Aunevoie de modele, au nevoie de o viziune, de aceea cand lucreaza cuactori ca Rebengiuc, Manole si ceilalti, Cornel Scripcaru estepentru ei o scoala, se urca pe scena si invata meserie, mestesug,fiind la doi pasi de actori de mana intai."

Oricit de ingaduitor ar fi, Andrei Serban nu poate comparateatrul care se facea acum 40 de ani in Romania cu cel din ziua deazi. "Generatia lui Rebengiuc, cand era tanar, cand l-am vazuttanar, pe cand inca traia d-na Bulandra si cand Ciulei puneaspectacole, acea generatie nu se compara cu generatia de azi."

Si totusi, avem si actori tineri talentati si dornici sastraluceasca si sa se perfectioneze. Marius Manole a dat o probaformala ca sa joace in "Ivanov" si asta pentru ca Andrei Serbanstia mai demult despre el ca este bun. Manole este anjagat laTeatrul National, dar colaboreaza cu oricine care ii propune unproiect de calitate. Castiga foarte putin si munceste enorm. "Pai,muncesc mult, la mine ziua nu are 12 ore, eu lucrez pana la douanoaptea, am repetat in Green la sase dimineata…" Andrei Serban."Marius Manole este infometat, cateodata ii este foame, cateodataeste prea lacom, de aceea joaca mult prea mult si pierde energie...Imi dau seama ca talentul lui este imens, insa imi dau seama siunde sunt pericolele de a se manieriza…"

Avand de partea sa talentul si faptul ca munceste cudisperare, Marius Manole refuza sa joace orice sau sa faca reclame.De ce? "Pentru ca nu pot, pentru ca ma uit in oglinda si vreausa-mi placa de mine…"

Marius Manole a invatat de la Andrei Serban cea mai importantalectie: ca nu se poate culca pe laurii talentului sau. Talentultrebuie "lucrat" mereu. De un singur lucru ii pare rau lui Marius,ca nu s-a nascut pe vremea cand in Romania exista o adevaratascoala de teatru. "Imi pare rau ca m-am nascut acum si nu m-amnascut acum 40 de ani."

In scepticismul sau, Andrei Serban are si satisfactii care-l facsa se intoarca sa lucreze in Romania. "Simt ca e nevoie - spune el- , e nevoie sa lucrez aici, imi face placere sa ma lupt cugreutatile si am o foarte mare bucurie atunci cand vad tineri careajung sa infloreasca…"

Reportaj difuzat de Protv in emisiunea "Romania, teiubesc!" din 27 martie 2011

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO