Ziarul de Duminică

Top galerii 55: Arta fotogenica

14.06.2001, 00:00 30



Un aer de fiesta improvizata, plina de o vesela cumsecadenie, inundase, cu o saptamana in urma, sala galeriei Orizont.

"Textilistul", cum singur se recomanda, Nicolae Zimbroianu, era pe punctul sa-si savarseasca stagiul expozitional si isi omenea cativa colegi de breasla, in asteptarea mai generosului praznic pus la cale in chiar momentul caderii cortinei, pe 12 iunie, cand prietenii artistului urmau sa regizeze o seara de muzica si poezie care sa insoteasca liric coborarea de pe simeze a tapiseriilor.

Toata aceasta gesticulatie festiva mi-a amintit ca mai exista artisti pentru care o "personala" este o aventura de soi, un eveniment care reproduce cu intensitate etapele unui intreg ciclu vital: emotiile aurorale ale inaugurarii, bucuria dominatoare a intronizarii propriului univers, dar si nostalgia sfarsitului, a caderii din (in) lume.

Toata aceasta frumoasa petrecere este cu atat mai emotionanta cu cat e pusa in scena de un creator harsit, obisnuit al salilor de expozitie, care ar fi trebuit sa sufere de rutina.

Zimbroianu este trecut de prima tinerete, a terminat Institutul Nicolae Grigorescu in 1974, an in care a deschis si prima personala. De atunci, numele i-a figurat in numeroase expozitii de grup, in tara sau peste hotare.

Manifestarea de acum, o sinteza a ultimelor sale experiente plastice (acoperind o perioada de circa zece ani de cautari), are o stranie si, la o prima luare de contact, indigesta incongruenta.

Trei paliere expresive isi disputa intaietatea, intr-o concurenta nervoasa. Filonul traditional vadeste mestesugul artistului, aplecarea sa catre o cromatica rafinata si catre organizarea fibrelor textile in viziuni plane.

O astfel de lucrare ("Populara"), singulara prin tehnica si modalitatea figurativa, are o pozitie privilegiata in economia salii si atrage atentia prin forta contrastului.

Tapiseria pare o scoarta olteneasca prin densitatea cromatica si bataia "la razboi", dar scapa de stilizarile stiute, dezvoltand o pornire epica, baladesca.

Restul exponatelor ilustreaza doua tendinte adverse. Razboiul nu mai e acum masina de lucru, expresie a docilitatii uneltei, ci doar metafora unei infruntari de limbaje.

Desfasurarile ample, de liane canepii (fire de sisal lasate sa-si ofere graitoarea simplitate morfologica si frustete cromatica), se suprapun in arhitecturi baroce si definesc latura temperemental exploziva a artistului, gustul pentru descatusarea de energii la scara monumentala, pentru dezordinea cu copyright.

Canepa franghiilor de Manilla, materie tutelara, ne expediaza imaginatia atat spre inclestarea viguroasa a paramelor si valmasagul junglei, cat si spre misterul halucinogen al canabisului (ruda sa otravitor de dulce).

De cealata parte a campului textil de lupta, se instaureaza suprematia minutiei si miniaturalului, a rigorii si iluziei geometrizate. Artistul infasoara fibre pe suportul unor retele rigide, se joaca de-a Vassarely si hipnotizeaza in formula 3D.

Cu deosebire interesante, in aceasta serie, ni s-au parut cele doua panouri intitulate "Alter-ego", insiruire de capete umane sferice, cu expresii schitate in tus, sechestrate, fiecare dintre ele, in coconul unor mici incaperi patrate.

Nu pot sa nu ma gandesc, oarecum amuzat, la artistul cu carura de zimbru, robust si nerabdator, infasurand cu pacienta si delicatete de Penelopa miile de fire in jurul maruntelor axe metalice pe care vrea sa le metamorfozeze.

Expozitia lui Zimbroianu este, fara indoiala, un experiment reusit si o marturie fericit articulata a unui traseu artistic sinuos, dar incarcat de valoare in toate meandrele sale.

Mai izbutit si mai revelator insa mi se pare testimoniul catalogului expozitional, care a unificat toate experientele artistului si le-a supus unui examen recapitulativ indeobste neiertator.

Aduse in imagine fotografica, relationate potrivit unei sintaxe grafice chibzuite si atent echilibrate, lucrarile tapiserului devin o opera, deschisa spre nerabdarea noastra de a-l vedea din nou pe simeze.



Acest material apare in Ziarul de Duminica, supliment cultural al Ziarului Financiar

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24