Ziarul de Duminică

Urmaşii Colombinei/ de Remus Andrei Ion. GALERIE FOTO

Samuel Mützner (1884-1959) – „Lan de grâu”, ulei/carton, nesemnat; pe verso autentificare din partea nepotului artistului; provine din colecţia familiei, 50,2 x 65 cm

Autor: Remus Andrei Ion

28.03.2013, 23:46 77

Un tablou de Samuel Mützner evaluat spre 29.000 de euro a fost licitat de Goldart. Este o pictură pentru care călătorul Mützner s-a lăsat inspirat de Jean Monet. Vedem o căpiţă cu fân, o siluetă de biserică se pierde în peisaj, un exerciţiu stilistic şi cromatic în lecţia pe care artistul român a preluat-o de la maestrul său francez şi pe care îl consideră „deschizătorul drumului către lumină şi culoare”.  

Prin „Căpiţă la Giverny”, Mützner demonstrează cu prisosinţă că a reuşit ceea ce şi-a propus, adică să devină un pictor al luminii, un virtuoz în ceea ce priveşte redarea plenitudinii acesteia. Licitaţia Goldart cu „Căpiţa” lui Mützner este dedicată în special  impresionismului: cu Pallady, Strâmbulescu, Iser, Schweitzer Cumpăna şi chiar Piliuţă... Sigur, fiecare artist are „povestea” lui pe care o „expune” pentru cei care au ochi să vadă...

O expoziţie de pe bulevardul Magheru din Capitală dedicată unei „redescoperiri” a figurativului, FIG 1 cu Mircea Roman, Aurel Vlad, Florentina Voichi şi Costel Butoi pe afiş, transmite şi un mesaj interesat pentru vremurile pe care le trăim: Dăm omului „sărac” din zilele noastre nu sărăcie - că are destulă - ci bogăţie!

Este „bogăţia” care aduce bucurie în loc de bani, satisfacţie mai mult decât conturi în bancă... Gestul simplu de a procura un tablou, o lucrare de artă care îţi place are efecte imediate şi pe termen lung deopotrivă, pe viaţă.

Mützner cu a sa „Căpiţă” inpired by Monet, plus „Lan de grâu” de la Goldart, cu „Natura statică cu cărţi şi garoafe” a lui Petraşcu şi luminosul „Portret de fetiţă” al lui Artur Segal  de la Alis sunt oferte care pot schimba reflexele colecţionarilor de artă. Aşa cum „Colombina în verde” a lui Grigorescu, celebră dar nu suficient de adulată, un simbol al unei alte lumi pictate de marele pictor, departe de „carele cu boi”, a devenit vârful achiziţiilor din această primăvară cu o adjudecare de 142.000 de euro. Artmark rămâne titulară în provocarea de recorduri, cu „Clown” de Ion Ţuculescu (60.000 de euro), „Plajă la Mangalia” de Nicolae Tonitza (25.000 de euro), „Peisaj din Ardeal” de Camil Ressu (20.000 de euro) şi „Geamie la Mangalia” de Gheorghe Petraşcu (20.000 de euro) plus recorduri de autor: Constantin Isachie Popescu - 5.500 de euro pentru „Trandafiri”, Niculina Dona Delavrancea - 3.750 euro pentru „La Mamaia”, Georgeta Barbieri - 3.000 de euro pentru „Balcic”...

„Colombina” este şi ea un vârf de cotă: pentru acea serie de lucrări care scoate consumatorul  de artă de azi din clişeele prea „legate de glie” ale ambiţiilor de colecţionar exploatate până în anii '90. Alegem artistul în primul rând sau, impresionaţi, atraşi de frumuseţea unei realizări artistice, alegem lucrarea în sine şi abia apoi căutăm semnătura?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO