Ziarul de Duminică

Viata politica a trupurilor moarte (IV)

26.05.2006, 00:00 13

n 1989, s?rbii au comemorat 600 de ani de la b`t`lia de la Kosovo, \n timpul c`reia prin]ul s?rb Lazar a murit, iar Serbia [i-a pierdut autonomia fa]` de turci. Doi ani \nainte de comemorare, \n 1987, oasele prin]ului Lazar au fost slujite potrivit ritualului ortodox. Mai \nt?i au fost luate din Patriarhia belgr`dean` (cel mai recent dintre cele c?teva locuri unde [i-a petrecut ultimele [ase secole) [i transportate prin m?n`stiri \n toate regiunile pe care s?rbii le revendicau pentru noul lor stat, inclusiv p`r]i din Bosnia [i Croa]ia; oasele au c`l`torit apoi \n provincia predominant albanez` Kosovo pentru \nmorm?ntare. Scheletul prin]ului Lazar a fixat a[adar grani]ele Serbiei Mari, pe principiul "Acolo unde sunt oase s?rbe[ti, este p`m?nt s?rb" - chiar dac` majoritatea popula]iei \n via]` este de origine albanez`.
Un alt monarh mobil cu aspira]ii c`tre sfin]enie este ]arul rus Nicolae al II-lea care, \mpreun` cu familia sa a fost exhumat \n 1991 dintr-o groap` secret` din apropierea ora[ului Ekaterinburg (Sverdlovsk). Au fost f`cute demersuri pentru ca oasele s` fie \ngropate \n cripta familiei din St. Petersburg. C?nd noua statuie a ]arului a fost aruncat` \n aer \n aprilie 1997, a devenit clar c` cel pu]in o parte din popula]ie nu agrea re\ntoarcerea sa. Din pricina disputei aprinse dintre comuni[ti, pro [i antimonarhi[ti, Biserica Ortodox` [i alte instan]e preocupate de simbolismul politic al corpului ]arului, planurile pentru re\morm?ntare au fost anulate cel pu]in de dou` ori. ntre timp, diverse grupuri din cele trei ora[e - Ekaterinburg, Moscova [i Sankt Petersburg - au concurat pentru onoarea de a-l \ngropa. Pentru mai multe luni, familia a r`mas \n laboratorul de anatomie patologic` al administra]iei din Ekaterinburg, ]inut pe loc de acelea[i for]e politice care l-au imobilizat pe Lenin \ntre Sankt Petersburg [i mausoleu (principala diferen]` este c` ]arul a fost propus pentru canonizare ca martir, \n timp ce \n cazul lui Lenin sanctificarea este pu]in probabil`). n fine, pe 17 iulie 1998 (la optzeci de ani dup` executarea sa), ]arul a fost \ngropat corespunz`tor \n St. Petersburg \n capela familiei). Politica a continuat s` agite spiritele \n jurul oaselor lui chiar \n momentul \n care erau depuse, ]in?nd cont c` Patriarhul Rusiei a refuzat s` participe, iar Boris El]\n a venit doar \n ultimul moment.
Un al treilea monarh ambulant, nu at?t sf?nt c?t patriot este Frederic cel Mare; c`l`toriile sale (ca cele ale prin]ului Lazar) au ajutat la definirea unui nou teritoriu de stat. Dup` reunificarea Germaniei, r`m`[itele lui, \mpreun` cu cele ale c?inelui s`u au fost transportate din Castelul Hohenzollern din Baden-Württemberg (fosta Germanie de Vest) la Sans Souci, palatul lui din Postdam (fosta Germanie de Est), de unde fuseser` duse \n grab` dup` \ncheierea celui de-al Doilea R`zboi Mondial [i mutate \n vestul ocupat de Alia]i. Re\ntoarcea lui Frederic \n Prusia - un eveniment sus]inut, dac` nu chiar ini]iat de cancelarul Kohl - a vrut s` demonstreze c` Germania nu mai era divizat` de bariere interne \ntre tradi]iile prusace [i modernitatea Germaniei de Vest.
Nu toate mut`rile de trupuri ne\nsufle]ite semnalau (ca multe dintre cazurile de mai sus) redob?ndirea onoarei; din contr`. Mausoleele comuniste au trimis \n[tiin]`ri de evacuare, \ntocmai ca [i zidul Kremlinului. n timp ce se hot`ra soarta lui Lenin, liderii importan]i ai Partidului Comunist Rom?n erau sco[i din mausoleu [i muta]i \n gropi mai modeste. Pe Stalin, deja exilat din mausoleul lui Lenin \n 1961, \l mai a[teapt` o mutare, de aceast` dat` \n Georgia sa natal`. Dup` victoria Partidului Socialist Bulgar \n alegerile din 1990, opozi]ia bulgar` a m?zg`lit cu inscrip]ii mausoleul comunistului mumificat, Georgi Dimitrov (vezi fotografia 13); familia l-a mutat \n secret [i i-a ars trupul, de team` s` nu fie profanat.

Ceea ce au \n comun toate aceste trupuri mobile, ca [i cu statuile discutate mai sus este renumele lor. Repozi]ion?ndu-le, restaur?ndu-le onoarea, exil?ndu-le sau pur [i simplu atr`g?nd aten]ia asupra lor, ie[irea dintr-o groap` [i intrarea \ntr-o alta marcheaz` o schimbare a valorii [i vizibilit`]ii lor sociale, ceea ce reprezint` o parte a procesului mai amplu de transformare post-socialist`. Datorit` exact faptului c` \n momentul mor]ii lor ace[ti oameni c`p`taser` vizibilitate \n numele anumitor valori care mai apoi au pierdut din intensitate sau au fost reprimate, manipularea lor resuscit` acele valori \n contrast cu cele care au de]inut hegemonia mai t?\rziu. Retrogradarea cadavrelor [i statuilor figurilor de vaz` ale socialismului efectueaz` lucrarea invers`. Etalarea trupurilor moarte ale oamenilor celebri se folose[te astfel de biografiile lor specifice pentru a reevalua trecutul na]ional.
Mor]ii anonimi
Alte modalit`]i de a ob]ine asemenea reevaluare implic` re\nmorm?ntarea sau concentrarea aten]iei pe cei f`r` nume, cunoscu]i doar familiilor, prietenilor [i vecinilor lor. Prin ei, un [ir \ntreg de categorii sociale ("fasci[ti" - pentru o anumit` genera]ie, "s?rbi", etc), mai degrab` dec?t biografii individuale/na]ionale sunt repozi]ionate sau asociate cu diferite seturi de valori. Politica trupurilor moarte din aceast` categorie are efectul important de a insera asemenea reevalu`ri direct \n vie]ile persoanelor, familiilor [i ale grupurilor mici prin procese afective de reactualizare, durere [i chiar r`zbunare. Consecin]ele politice ale unor asemenea evenimente depind de varietatea numeric` [i de tipurile de mor]i f`r` nume, ca [i de cauzele mor]ii lor.
Cei mai numero[i dintre mor]ii f`r` nume sunt victimele persecu]iei comuniste [i oamenii uci[i \n cel de-al Doilea R`zboi Mondial. n Rom?nia, de exemplu, descoperirea unor gropi comune a beneficiat de mult` publicitate, crez?ndu-se c` osemintele au fost ale unor oameni \nchi[i de comuni[ti, victime ale torturii Securit`]ii [i ale celor care au murit \n lag`rele de munc` for]at` de la Canal (gulagul Rom?niei) [i a[a mai departe. Asemenea gropi au fost descoperite [i \n multe zone din Rusia, \n special \n apropierea \nchisorilor sau a lag`relor de munc`, dar se g`sesc \n toat` Europa de Est. Tentativele de a recupera pe cei care au disp`rut la \nceputul perioadei comuniste a fost o experien]` cathartic`, dar dureroas` care \n general a intensificat printre participan]i respingerea valorilor afirmate \n perioada comunist`.
Atmosfera din jurul celor deceda]i \n timpul celui de-al Doilea R`zboi Mondial a devenit \ncins`. n Polonia, schimb`rile politice spectaculoase au gravitat \n jurul unei dispute cu Uniunea Sovietic` privitoare la cine i-a asasinat \n timpul r`zboiului pe ofi]erii polonezi \ngropa]i \n p`durea Katyn [i \n alte gropi comune. Gorbaciov a anun]at \n mod oficial \n 1990 c` nu a fost vorba de nazi[ti, cum sus]inuser` \nainte conduc`torii URSS, ci de trupele sovietice. Mor]ii f`r` nume au jucat de asemenea un rol semnificativ \n declararea r`zboaielor de independen]`. n Ucraina [i Belarus, descoperirea gropilor comune pline de ucraineni [i bieloru[i uci[i de ru[i a \ncurajat aceste dou` republici s` se separe de Uniunea Sovietic`. Cel mai radical caz de politic` \n jurul trupurilor moarte a fost Iugoslavia. Astfel de batalioane au servit ca "trupe de [oc" la dezintegrarea Iugoslaviei; din pe[teri de calcar, grupurile etnice rivale au excavat sute de schelete, agit?ndu-le ca victime ale "epur`rii etnice" din timpul r`zboiului. Gropile comune r`m?n de asemenea o realitate cutremur`toare a r`zboaielor iugoslave din anii ''90.
\ntr-adev`r, putem vorbi de o parad` a cadavrelor! Iar acestea nu sunt singurele cadavre \n mi[care din blocul post-socialist.

CONCLUZII
Cum ar trebui s` privim asemenea fenomene? Sunt ele forme ale "succesiunii n`lucilor", cu fantome care se \ntorc s` alunge \n mod decisiv ceea ce Karl Marx a identificat cu o sut` cincizeci de ani \n urm` ca fiind "fantoma comunismului"? Suntem martori la re\mprosp`tarea imagologiei gen Dracula, cu mor]ii ridic?ndu-se din morm?nt, pentru a nu [tiu c?ta oar`? Imaginea mai potrivit` este "st`p?nirea spiritelor" despre care vorbe[te Taussig, ca un act de fundamentare a noilor state. Este politica din jurul cadavrelor o modalitate prin care metafore despre moarte sunt folosite pentru a vorbi despre sf?r[itul sistemului comunist mondial? (Aceast` metod` este frecvent` \n literatura de larg consum: s` ne g?ndim la c`r]i precum Balkan Ghosts: A Journey Through History (Fantoma din Balcani: o c`l`torie prin istorie) de Robert Kaplan sau The Haunted Land: Facing Europe''s Ghosts After Communism (P`m?\ntul b?\ntuit: \nfrunt?nd fantomele Europei postcomuniste) de Tina Rosenberg. Procesiunea funerar` sarcastic` din centrul Sofiei \n 1997, de exemplu, \n care studen]ii bulgari c`rau un co[ciug cu cadavrul comunismului sugereaz` aceast` interpretare. Date fiind dovezile despre cadavrele active \n multe locuri \n afar` de cele din lumea socialist`, cum putem caracteriza specificitatea exemplelor din Europa de est, \n compara]ie cu altele din diferite zone ale lumii? Sunt ele \n vreun fel deosebite sau specifice?
Aceia dintre dumneavoastr` care sper` s` g`seasc` un singur r`spuns la aceste \ntreb`ri sau o singur` explica]ie care s` cuprind` toate aceste situa]ii variate vor fi dezam`gi]i, c?nd vor termina cartea. n primul r?nd, antropologii nu sunt prea tari \n acest tip de solu]ii; avem, \n calitate de antropologi, o con[tiin]` acut` a varia]iei culturale [i a ceea ce Gillian Feeley-Harnik nume[te "cea]a persistent` a vie]ii". Principiul Briciului lui Occam, un principiu logic atribuit filosofului medieval William de Occam (sau Ockham) [i care afirm` c` nu trebuie f`cute mai multe presupozi]ii dec?\t minimum necesar [i care ajut` la "raderea" acelor concepte, variabile [i construc]ii care nu sunt cu adevarat necesare \n explicarea fenomenelor (n. trad.), nu este instrumentul nostru favorit de aflare a adev`rului, pentru c` b`rbiere[te toate particularit`]ile interesante. n al doilea r?\nd, a[a cum adesea s-a observat, de[i moartea este marele principiu universal, ea provoac` multe r`spunsuri umane extraordinar de variate. Faptul c` pretutindeni oamenii sap` [i scot [i re\nhumeaz` al]i oameni nu \nseamn` c` toate aceste evenimente au acela[i sens. Fiind de acord cu ideile exprimate de Reinhart Koselleck \n cartea sa The Political Cult of the Dead (Cultul politic al mor]ilor), pornesc de la presupozi]ia c` de[i asemenea fenomene au anumite similitudini generale pe plan interna]ional, \n]elesurile lor politice sunt mai localizate. Forma lor poate p`rea constant`, \ns` fiecare caz are unicitatea lui.
Traducere de liviu Chelcea

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO