Aleph Story

ALEPH STORY: România are din ce în ce mai multe businessuri. O discuţie cu Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct ZF şi Ioana Răduca, head of content Aleph News

13.05.2021, 18:15 244

O discuţie cu Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct ZF, şi Ioana Răduca, head of content Aleph News.

 

Dana Ciriperu: Vorbim astăzi despre suflul nou în business. Pentru că datele din primul trimestru din acest an arată că numărul de companii nou create a crescut cu 50% faţă de aceeaşi perioadă din 2020. E o veste foarte bună, dacă ne uităm strict la cifre. Poftă de business, i-aş spune eu, ca să nu lăsăm statistica rece, doar cu cifre.

Ioana Răduca: Sau nevoie, pentru că nu e foarte clar din cifrele prezentate dacă vorbim despre un apetit crescut pentru antreprenoriat în perioada asta a pandemiei sau pur şi simplu o nevoie absolut firească a unor oameni de a se reinventa într-o vreme complicată, într-o perioadă complicată inclusiv din punct de vedere economic.

 

Dana Ciriperu: Ne uităm mereu la date şi încep să apară aceste date pe primul trimestru din 2021, ele se raportează la aceeaşi perioadă din 2020 şi avem creşterea aceasta de 50%. Câte companii au fost create în primul trimestru?

Ioana Răduca: Vorbim de firme mai mult de 41.000, dar mie mi se pare spectaculoasă creşterea PFA-urilor. De la 720 la 7.738 anul acesta, deci o diferenţă destul de mare de la un an la altul, ceea ce întăreşte ce spuneam, faptul că s-ar putea ca una din aceste noi idei de business să apară ca urmare a unei nevoi. În momentul în care vezi atât de mulţi liber profesionişti că au grijă să îşi pună în valoare ceea ce ştiu să facă înseamnă că s-a întâmplat ceva în viaţa lor profesională de au ajuns peste noapte să îşi facă PFA şi să lucreze în modul acesta.

 

Dana Ciriperu: Şi bănuiesc că se validează asta şi dacă ne uităm la domeniile în care s-au creat cele mai multe firme. Mă uitam pe cifre şi sunt sectoare din economie care au creşteri de peste 100% în primul trimestru.

Ioana Răduca: Eu aş mai puncta acea creştere din plin lockdown din agirucltură, asta mi se pare mie foarte interesantă, dar aş corela-o cu ceea ce am observat ca tendinţă din alte statistici, anume faptul că cei mai mulţi dintre cei care şi-au dat seam că pot lucra de acasă utlerior şi-au dat seama că nu mai trebuie să lucreze de la casa lor şi că se pot muta într-un mediu mai liniştit, mai prietenos, şi au migrat din zonele urbane spre zonele rurale. Evident, când îţi schimbi stilul de viaţă şi te muţi la ţară cred că iei în calcul şi această posibilitate de a-ţi deschide un business care să prindă şi ceva din agricultură.

 

Dana Ciriperu: Da, e o nevoie până la urmă, ai ales când vezi cu ce te confrunţi în zonele rurale din România, şi mai ales după ce ţi-au făcut o şcoală în multinaţionale sau în companii străine care au activitate în Bucureşti. Sunt din ce în ce mai mulţi angajaţi care ajunşi la o anumită vârstă şi la un anumit nivel salarial în companiile româneşti sau străine, decid să o ia pe calea antreprenoriatului.

Ioana Răduca: Da, şi înainte de pandemie chiar era o tendinţă inclusiv în companiile de la noi, multinaţionale cu sedii în România, aceste antreprenoriat, antreprenori în interiorul companiei, oameni care dezvoltă mini afaceri în interiorul unei afaceri mari. Cum spunea şi tu, know how-ul exista doar că era folosit la minimum în cadrul unor companii mai mari, în momentul în care ai căpătat timp şi pentru tine, ai văzut viaţa cu alţi ochi, evident că toate aceste skilluri pe car ele-ai finisat înainte de pandemie, nu văd de ce nu le-ai fi pus la treabă exclusiv în beneficiul tău de data aceasta.   

 

Dana Ciriperu: Ajungem în momentul acela în care un tânăr ajuns la 30 şi ceva de ani îşi pariază economiile pentru a porni o afacere în România în loc să îşi cumpere un apatament sau să plătească rata la un apartament? Crezi că suntem acolo?

Ioana Răduca: Sunt antropologi şi sociologi care analizează foarte atent schimbările din ultimul an şi spun, aproape toţi, că deja avem de a face cu o schimbare de mentalitate profundă, că nu mai sunt setate generaţiile mai tinere odată din punct de vedere economic, aşa cum cum alte generaţii au fost setate, au alte principii, alte valori de viaţă, şi atunci cumva alegerile aceastea îndrăzneţe din punctul nostru de vedere pentru cei mai tineri sunt naturale. Evident, nu sunt la îndemâna oricui, vorbim doar de o categorie extrem de nişată a acelora care au şi bani să pună în practică ceea ce visează, e visul multora să dea ocolul pământului, să se plimbe un an de zile. Dar dacă ne gândim nu ştiu dacă mai mult de 0,1% din populaţia României are până la urmă deschiderea şi puterea financiară să facă asta. Iar din punctul meu de vedere se leagă. Avem această tendinţă pe care o constată şi sociologii de a ne acorda mai mult timp pentru noi, de a vrea să lucrăm mai mult pentru noi, de a nu mai sta la acel program pe care ni-l dictează altcineva, vrem să facem lucruri, dar ne trebuie bani pentru a face ceva.

 

Dana Ciriperu: Pe de altă parte stând vorbă cu antreprenori o să aflăm mereu că în momentul în care renunţi la jobul acela în companie şi te duci spre antreprnoriat îţi dai seama că timpul de muncă e maimult, stresul e mai mare, atunci când mai creezi şi două locuri de muncă şi mai ai doi oameni care muncesc lângă tine povara se adună şi cu toate astea uite că avem  creştere a numărului de companii nou înfiinţate în primul trimestru. Cum arată celelalte date? Pentru că ne uităm la număr de companii înfiinţate, dar în aceeaşi măsură avem şi suspendări.

Ioana Răduca: Şi suspendările sunt la acelaşi nivel. În cazul suspendărilor, din păcate, şi în acest moment vorbim tot despre un trend ascendent, numărul acestora a crescut cu aproximativ 9 procente în perioada ianuarie – martie 2021, în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Este mult. Deci cum spuneam lucrurile nu le putem vedea într-o statistică şi atât. Trebuie să ne uităm în 3-4 statistici şi să analizăm 3-4 tendinţe şu abia după aceea putem forma o concluzie foarte clară. Ce-i clar însă din punctul meu de vedere la acest moment este că lucurile sunt într-o dinamică permanentă, că ceea ce înregistăm la acest moment nu este ceea ce va rămâne bătut în cuie până la finalul acestui an şi va deveni tabloul perfect al anului viitor. Lucrurile încă se schimbă şi depinde de foarte mult de ceea ce se va întâmpla cu această criză sanitară din care încă nu am ieşit, deşi cifrele în acest moment arată super bine.

 

Dana Ciriperu: Dincolo de asta rămâne întotdeauna durata de viaţă a unei companii, pentru că nici în România nu mai e atât de complicat cum era în trecut să înfiinţezi o firmă. Suntem la mijlocul procesului acesta de înfiinţare. E important de văzut în timp. Îmi aduc aminte acum câtiva ani că exista o statistică la Registrul Comerţului care menţiona că durata de viaţă a unei companii româneşti este de 9 ani, 9 luni şi 25 de zile. Deci cumva în dinamică trebuie urmărite, dar dincolo de asta sentimentul pe care îl trezesc firmele şi PFA-urile create în primul trimestru ne dă o oază de speranţă.

Ioana Răduca: Dacă vrei să fim optimiste, îţi fac pe plac de data aceasta şi sunt de acord cu tine că dacă ne uităm pe aceste date, semnalele sunt cât de poate de pozitive, pentru că până la urmă e de înţeles că nu a fost o problemă de bani în această criză pe care o monitorizăm de mai bine de un an. De data aceasta bani au fost, alte lucruri ne-au lipsit. Nu ştiu ce să facem cu ei, e o problemă în ce să investeşti şi pentru că multe dintre business-urile care au funcţionat super bine înainte de pandemie nu mai funcţionează aproape deloc. Şi mă reîntorc la ce-ţi spuneam la început, de asta au trebuit să se reinventeze. Gândeşte-te la angajaţii din Horeca. Peste noapte mulţi dintre ei s-au trezit cu business-uri puse la pământ, cu locuri de muncă dispărute, trebuia să trăiască din ceva.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO