Analiză

GPL, o afacere de 120 mil. euro pe an fara subventia statului

18.07.2003, 00:00 909

Daca benzina, motorina, gazul metan sau gigacaloria se mai vand inca la preturi mai mult sau mai putin subventionate, GPL -ul formeaza o piata libera, dominata de jucatori privati, cu vanzari estimate la 113 mil. euro, de Asociatia europeana de profil, respectiv peste 125 mil. euro de catre jucatori.
"Pretul GPL -ului de pe piata interna este aliniat evolutiei de pe piata internationala si cred ca putem spune ca este singurul carburant care are un pret adevarat, fara subventii, comparativ cu gazul metan, benzina sau motorina", a declarat pentru Ziarul Financiar Mircea Cazan, director de vanzari la Butan Gas Romania.
Pretul gazului metan este in acest moment de 90 euro/ 1000 mc si urmeaza a fi aliniat treptat la nivelul existent pe pietele din Vest, unde cotatia acestuia depaseste 400 euro/1000 mc, potrivit oficialilor ministerului economiei si comertului.
"Gazul metan are subventii mascate, care trebuie sa dispara pana in 2007, momentul aderarii Romaniei la UE", spune reprezentantul unui jucator de pe piata, care a dorit sa i se pastreze anonimatul.
Mai mult, exista unele state europene care subventioneaza gazul petrolier lichefiat, printre care se numara Olanda.
In 2002, preturile la GPL nu au suferit schimbari datorita taxarii, ci numai ca urmare a cotatiilor de pe piata internationala, noteaza raportul economic al Asociatiei Europene de GPL cu privire la Romania. De la 1 ianuarie 2002, a intrat in vigoare acciza pentru autogaz (GPL auto) de 100 euro/tona, care mentine pretul GPL-ului la jumatate fata de cel al benzinei.



Cat de mare este piata?
In aceste conditii, piata de GPL a fost estimata pentru 2002 la aproximativ 284,3 mii tone. Valoric, vanzarile au atins nivelul de aproximativ 113 mil. euro, in crestere cu 11% fata de 2001, potrivit aceluiasi raport.
Totusi, dimensiunea pietei locale este mai mare, fiind estimata la aproximativ 320.000 tone pentru anul trecut, sustin jucatorii de pe piata.
"Estimam ca vanzarile de GPL au atins pe piata romaneasca anul trecut un volum de 320.000 tone, iar in acest an vanzarile s-ar putea ridica la 340.000 tone", a spus pentru Ziarul Financiar Joel Maes, presedintele grupului de companii Shell in Romania. Oficialii Butan Gas Romania confirma valoarea estimata pentru 2002 a pietei.
Diferenta de marime provine din existenta unor statistici contradictorii privind piata, unele furnizate de Asociatia europeana de profil, celelalte avansate chiar de principalii jucatori ai pietei.
Piata de GPL este grupata pe trei segmente - aragaz (butelii), micul vrac si autogaz (GPL auto), Potrivit unor estimari pe baza datelor din piata, SNP Petrom si Shell Gas detin cote de piata foarte apropiate de circa 30% fiecare, urmate de Butan Gas Romania cu 15-17%, respectiv grupul petrolier privat Rompetrol cu 6-10%, ceilalti operatori locali in numar de aproximativ 50 controland cam 20% din cerere.
SNP Petrom este cel mai mare producator de GPL cu 149,5 mii tone in 2002, ceea ce inseamna aproximativ jumatate din totalul productiei interne. SNP detine pachete de actiuni la ceilalti doi jucatori majori de pe piata: Shell Gas Romania si Butan Gas Romania.
Shell Gas Romania a avut o cifra de afaceri de 43 mil. euro in 2002 si tinteste pentru acest an 50 mil. euro. Investitiile companiei pe piata se ridica pana acum la 50 mil. euro dintr-un total de peste 220 mil. euro investiti pe piata romaneasca de gigantul petrolier anglo-olandez Shell. Activeaza pe piata din 1996, fiind o societate mixta constituita de Shell (55% din actiuni) si SNP Petrom (45%). Compania are peste 200 de angajati si dispune de un terminal feroviar de transbordare (transloading) la Halmeu, in nordul Romaniei.
Butan Gas Romania, subsidiara locala a grupului international Butan Gas Spa (Italia), a realizat in 2002 o cifra de afaceri de 35 mil. $ si mizeaza in acest an pe o cifra de afaceri de 40 mil. $. Din august 2002, compania dispune de un terminal de GPL la Navodari, nivelul investitiilor pe piata romaneasca atingand 17 mil. $ pana in prezent, potrivit oficialilor societatii.
Butan Gas Spa detine 92% din actiunile Butan Gas Romania, restul de 8% apartinand Petrom. Fondatorul, presedintele si proprietarul grupului Butan Gas Spa este omul de afaceri Iosif Constantin Dragan, considerat a fi cel mai bogat roman din lume, cu o avere estimata la 700-900 mil. $. Acesta are 85 de ani si traieste la Milano, potrivit informatiilor vehiculate in presa. Grupul are operatiuni in opt state din Europa.



Romania, net exportator
Productia locala de GPL din rafinarii a crescut anul trecut cu aproximativ 8,1% fata de 2001 pana la nivelul de 345.000 tone. Cea mai mare parte a productiei de GPL a fost realizata in 2002 in rafinariile Petrobrazi apartinand SNP Petrom (cu 149,5 mii tone) si Petromidia din cadrul grupului petrolier privat Rompetrol, cu un nivel al productiei de circa 130.000 tone, potrivit statisticii.
Consumul in crestere este acoperit in proportie de circa 90% din resurse interne, Romania fiind anul trecut net exportator de GPL. Nivelul exporturilor a fost de 59,04 mii tone, in timp ce importurile au fost de numai 31,5 mii tone.
Autogazul, introdus pe piata la finele anului 2000, are cea mai rapida ratã de crestere, pentru acest an fiind estimata la 70%. Incurajati de acest potential, jucatorii de pe piata de retail a carburantilor precum SNP Petrom, LukOil, Rompetrol, Shell si OMV au anuntat ca-si vor majora numarul de statii de distributie de autogaz. Numarul statiilor GPL operate de aceste companii urmeaza sa creasca in acest an de la 105 la 245, dublu fata de anul trecut.Conform unui raport al SNP Petrom, numarul total de statii de alimentare cu GPL era la finele lui 2002 de 190. Din acestea circa 85 de statii erau operate de proprietari particulari, ButanGas, Crimbo Gas 2000, Joe&Son, Agip si Romilexim, prin marca Pilot Autogas.
Dezvoltarea pietei nu poate fi pusa la indoiala, sustin jucatorii acestei piete.
"Daca in 1996, activau numai 8 imbuteliatori, acum sunt circa 51 operatori", afirma Mircea Cazan, directorul de vanzari al Butan Gas Romania.
Potrivit datelor furnizate de AEGPL, consumul intern a crescut in perioada 2000-2002 cu circa 16%, insa la fel de adevarat este ca inca nu a atins "varful" din 1998, cand vanzarile au atins 293.000 tone.



Romanii, inca in epoca buteliilor
Care este perspectiva business-ului cu GPL? Cele trei segmente ale pietei alearga cu viteze diferite, asa cum de altfel, au varste diferite.
"Buteliile sunt o piata constanta, sensibila la pret. Insa datorita extinderii retelei de gaz metan, unii consumatori renunta la butelie in favoarea gazului metan", spune Florin Preda, directorul general al Butan Gas Romania, unul dintre principalii jucatori de pe piata. El adauga ca vanzarile de butelii se concentreaza in zonele rurale, respectiv zonele periferice ale oraselor.
Potrivit acestuia, piata vrac in sectorul casnic este accesibila persoanelor cu venituri medii, chiar bogate. "Noi contam in urmatorii ani pe o crestere a consumului pe acest segment. Micul vrac se adreseaza de asemenea, unor aplicatii industriale. Printre clienti se numara companii cu profil productiv, hoteluri sau altii. Printre clientii nostri s-au numarat Daewoo Romania, European Drinks sau chiar trei fabrici de biscuiti Arslan", explica Preda.
In ceea ce priveste autogazul, acesta este cel mai nou combustibil auto introdus pe piata romaneasca la finele lui 2000. De atunci, vanzarile au crescut in medie cu 50-70% in ultimii 2-3 ani, pentru acest an fiind asteptata o rata de crestere de peste 70%. De unde acest succes?
"Este un combustibil curat, ecologic, cu 40-50% mai economic decat benzina. Cele mai mari vanzari le fac firmele de taxi, respectiv unele companii de transport", mai spune seful Butan Gas Romania.
Unele studii realizate anul trecut de catre Butan Gas aratau ca "sambata noaptea se vinde cel mai mult autogaz", pe baza cererii mari a taxiurilor.
Pe de alta parte, piata de GPL este marcata de sezonalitatea vanzarilor, cu varfuri inregsitrate in perioada de iarna, cea a sarbatorilor si in week -end.
Pe timpul iernii, cererea poate fi chiar si de patru ori mai mari decat in timpul verii, cea mai mare parte fiind folosita pentru incalzire.
Ca tendinta, pe piata romaneasca, totusi inca una dintre cele mai sarace din Europa, ramane puternic orientata catre butelii, care reprezinta 70% din vanzarile totale de GPL, potrivit AEGPL, in timp ce in Occident, este preferat micul vrac.
Pe de alta parte, exista deja voci care spun ca epoca de glorie a autogazului va apune destul de curand, pe masura ce va creste puterea de cumparare.
Piata de GPL auto prezinta un mare potential pe termen scurt si mediu, acest tip de carburant prezentand avantaje fiscale fata de carburantii obisnuiti, potrivit lui Dinu Patriciu, presedintele grupului petrolier privat Rompetrol, unul dintre primii patru jucatori de pe piata.
Acesta afirma ca avantajele GPL se vor pastra, totusi, numai pe termen mediu, pentru ca sporirea consumului de gaz auto este o caracteristica a tarilor cu venituri mici. Pe masura ce puterea de cumparare creste, consumatorii renunta la acest tip de carburant, ce prezinta un risc ceva mai ridicat, iar guvernele cresc nivelul taxelor aplicate. adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels