Analiză

Iaurturile, inghetata si legumele congelate sunt alimentele care au avut cea mai mare crestere a vanzarilor anul trecut

Iaurturile, inghetata si legumele congelate sunt alimentele care au avut cea mai mare crestere a vanzarilor anul trecut

Click pentru imaginea marita

12.03.2008, 17:56 145

Piata si-a pastrat si anul trecut trendul ascendent, pe fondul cresterii consumului. In acest an, majorarea preturilor la alimentele de baza ar putea schimba structura pietei FMCG (fast moving consumer goods - bunuri de larg consum), in defavoarea produselor de nisa sau premium.
Segmentul bauturilor a fost anul trecut singurul care si-a majorat ponderea in cadrul pietei FMCG, impulsionat de cresterea vanzarilor de ice tea (ceai preparat) si whisky, dar si de bere.
Asa cum anticipau importatorii de bauturi alcoolice la inceputul anului 2007, eliminarea taxelor vamale a dat un avant puternic pietei de whisky, care a inregistrat anul trecut o rata de crestere (valo-rica) de 142,6%, potrivit MEMRB.
La randul sau, segmentul ice tea s-a triplat, avand in 2007 un ritm de crestere de 218,6%, pe fondul temperaturilor mari din sezonul estival, dar si al intrarii pe piata a unor jucatori noi.
Si vanzarile de bere au fost impulsionate anul trecut de canicula, acestea inregistrand o crestere de 43,7% fata de 2006 si pastrandu-si prima pozitie in clasamentul celor mai dezvoltate segmente din piata bauturilor, cu o pondere valorica de 34,7%.
Pe pozitiile urmatoare vin bauturile racoritoare carbonatate, care reprezinta 19,7% din vanzarile de bauturi pe piata locala (ca valoare), si cafeaua, cu o pondere de aproape 10%, mai arata studiul MEMRB.
La polul opus al performantelor s-au aflat anul trecut patru categorii de bauturi alcoolice, singurele care au inregistrat scaderi ale vanzarilor in valoare, comparativ cu 2006. Acestea sunt vodca, cu cea mai drastica scadere (10,6%), brandy-ul (9,8%), lichiorul si ginul, ambele cu rate de diminuare a vanzarilor mai mici de 2%, conform aceleiasi surse.
Per total, bauturile - care reprezinta cel mai dezvoltat segment, ca valoare - a ajuns anul trecut la o pondere de 44,2% din piata FMCG din Romania.
Celelalte doua segmente de piata, produsele alimentare si cele nealimentare, si-au pastrat importanta in cadrul pietei de profil.
Toate cele trei segmente de piata au inregistrat ritmuri de crestere double-digit.

Lactatele, in fruntea cresterilor la alimente
Cresterea pietei de food (alimente) a fost sustinuta anul trecut, ca si in 2006, de ritmul sustinut de dezvoltare al pietei lactatelor, dupa cum arata studiul MEMRB.
Potrivit acestuia, lactatele au inregistrat o rata de crestere de 23,6% in 2007 fata de perioada anterioara. Ritmul de dezvoltare al segmentului este insa inferior celui atins in 2006 fata de 2005 (35,9%).
La nivelul pietei totale FMCG, ponderea lactatelor a fost de 5,3% anul trecut, in scadere fata de 7,5% in 2006.
Cel mai dezvoltat segment al pietei produselor alimentare ramane carnea procesata, cu o pondere valorica de 36% in 2007, la acelasi nivel ca in anul anterior. In ultimul an, acesta si-a incetinit cresterea, insa a ramas la o rata buna de crestere, de 19%.
Un segment inca foarte slab dezvoltat in Romania (0,5% din piata de food), dar cu perspective mari de crestere in urmatorii ani, este cel al legumelor congelate. Acestea se numara printre cele 5 categorii de alimente din topul cresterilor in vanzari pe piata locala, avand un ritm de dezvoltare de 38,7% in 2007 fata de anul anterior.
Si inghetata a avut un ritm important de crestere in 2007 fata de 2006, de 49%, sustinut de temperaturile mari de la jumatatea anului.

Crestere peste medie a pietei cosmeticelor
Cosmeticele si alte produse de ingrijire personala au sustinut cresterea pietei non-food (produse nealimentare), mai reiese din studiul MEMRB. Acestea au avut un ritm de majorare a vanzarilor de 14,3% in 2007 fata de perioada anterioara, cu 2 puncte procentuale peste media de crestere pe non-food.
Anul trecut, lansarea pe piata locala a primilor detergenti compacti ar putea fi unul dintre factorii care au revigorat piata de detergenti. Aceasta a crescut in 2007 cu 4,5% (in valoare) fata de 2006, dupa ce in perioada anterioara inregistrase o stagnare (doar 0,8% crestere), potrivit MEMRB.

Supermarketurile si hipermarketurile au 27,6% din piata
Expansiunea retelelor internationale de magazine se vede in majorarea de la an la an a ponderii pe care retailului modern o detine in piata bunurilor de larg consum.
MEMRB estimeaza ca formatele moderne de comert (excluzand magazinele cash & carry) au ajuns la o cota de 27,6% din piata FMCG in 2007, fata de 26,5% in anul anterior sau 15,2% in 2005.
Magazinele de tip small grocery, care comercializeaza atat produse alimentare, cat si nealimentare pe o suprafata de maximum 50 de metri patrati, detin inca cea mai mare pondere in piata bunurilor de larg consum, de 42,5%, potrivit datelor MEMRB.
Supermarketurile si hipermarketurile au muscat cel mai mult din piata bunurilor de larg consum nealimentare, unde au ajuns anul trecut la o cota valorica de 42%, in crestere cu un punct procentual fata de ponderea din 2006. In volum, cota de piata a acestora pe segmentul non-food a trecut pentru prima data de 50%, mai arata studiul MEMRB.
Magazinele small grocery detin si pe acest segment de piata o pondere importanta in valoarea vanzarilor, de aproape 19%, alte canale de distributie importante fiind farmaciile, magazinele de tip large grocery si magazinele universale, fiecare cu pondere in jurul a 9-10%.
Unitatile denumite large grocery reprezinta magazine cu o suprafata de vanzare intre 51 si 200 de metri patrati, care comercializeaza atat produse alimentare, cat si nealimentare.
Magazinele traditionale au inca o pozitie foarte solida pe segmentul bauturilor (alcoolice si non-alcoolice), judecand dupa cota de piata de aproape 82% inregistrata la nivelul anului trecut, conform MEMRB.
Si pe acest segment, magazinele small grocery sunt dominante, cu o pondere in valoarea vanzarilor totale de 49,3%, in usoara scadere fata de 2006.
Chioscurile, care pe restul segmentelor din FMCG sunt categoriile de magazine cele mai afectate de expansiunea retelelor internationale, au o pondere inca semnificativa pe piata bauturilor, de 9% in 2007, in valoare. Insa chiar si pe acest segment, cota de piata a chioscurilor scade dramatic. In 2006, de exemplu, aceasta era de aproape 12%.
Studiul MEMRB citat se refera la vanzarile realizate in retail in 2007 si nu include segmentul magazinelor cash & carry estimat de ZF la peste 2,8 miliarde de euro la nivelul anului trecut.
In anul 2007, cei mai mari jucatori in comertul cu bunuri de larg consum si-au accelerat ritmul de crestere, pe fondul extinderii retelelor pe care le opereaza. Acestia au raportat ritmuri de crestere de aproximativ doua ori mai mari decat media pietei FMCG.
De exemplu, grupul Rewe (care detine magazinele Selgros, Billa si Penny Market in Romania), al doilea mare jucator de pe piata de profil, dupa Metro, a inregistrat vanzari de circa 1,45 miliarde de euro in 2007, in crestere cu 38% fata de anul 2006. In perioada anterioara (2006 fata de 2005), Rewe a realizat o crestere de 33% pe piata locala.
Metro nu a anuntat inca valoarea afacerilor inregistrate in Romania anul trecut, insa expansiunea agresiva a diviziei sale de hipermarketuri Real la nivel local s-ar putea reflecta intr-un ritm de crestere superior celui inregistrat anterior intrarii pe piata cu Real (in 2006). In 2006, Metro a raportat vanzari de 1,51 miliarde de euro in Romania, in crestere cu circa 21% fata de anul 2005. In 2006, magazinele Real au avut o contributie minora la vanzarile Metro pe piata locala, deoarece majoritatea acestora au fost deschise spre finele anului.
Piata romaneasca a adus anul trecut retailerului francez Carrefour cel mai mare ritm de crestere dintre toate tarile in care acesta opereaza, de 42,2% (comparativ cu 2006). Carrefour Romania a inregistrat astfel o evolutie a vanzarilor similara celei raportate pentru perioada 2006/2005.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO