Analiză

Tranzactii de 500 de milioane de euro pe piata serviciilor si bunurilor de larg consum

Tranzactii de 500 de milioane de euro pe piata serviciilor si bunurilor de larg consum

Click pentru imaginea marita

01.04.2008, 21:08 38

O treime dintre deal-urile semnate anul trecut in servicii si FMCG (bunuri de larg consum) au avut valori de peste 20 de milioane de euro, insa intregul segment nu a contabilizat nicio tranzactie de peste 100 de milioane de euro.
Preluarea Kandia-Excelent de catre producatorul Cadbury Schweppes a fost singura tranzactie a carei valoare s-a apropiat de 100 de milioane de euro.
Situatia se va schimba cu siguranta in clasamentul din 2008, bunurile de larg consum consemnand deja, la inceputul lunii martie, o tranzactie de 150 de milioane de euro, in industria berii. Preluarea Bere Mures de catre Heineken Romania a dat startul tranzactiilor din industria alimentara. In urma acestei tranzactii, Heineken si-a asigurat pozitia de lider al pietei locale de bere, iar fiecare din cei sase actionari ai Bere Mures a devenit mai bogat cu cel putin 12 mil. euro.
Lista deschisa de grupul olandez ar putea fi continuata si cu businessuri din industria carnii sau a laptelui in acest an, domenii in care afacerile de familie, detinute in continuare de antreprenori romani, au un rol extrem de important.
In industria laptelui, dupa seria de achizitii derulata de grupul olandez Friesland in perioada 2001-2004, vanzarea producatorului Covalact din Sfantu Gheorghe catre fondul de investitii SigmaBleyzer, de anul trecut, a dat startul unui nou sir de preluari. Companiile vizate se afla in principal in a doua jumatate a clasamentului de industrie, din top cinci, singurele tinte de preluare fiind Albalact sau LaDorna, companii cu un rulaj anual de peste 40 mil. euro. Dincolo de cei doi jucatori, recentele parteneriate dintre grupul german Meggle si producatorul argesean Lactag, de exemplu, ar putea deschide calea unor noi achizitii. Mai mult chiar, intentiile anuntate ale noului proprietar al Covalact sau ofensiva demarata de grupul israelian Tnuva vor schimba cu siguranta structura pietei locale a produselor lactate.
In retail, extinderea demarata de grupul francez Carrefour anul trecut prin preluarea lantului de supermarketuri Artima va fi continuata si in perioada urmatoare, mai ales ca marii retaileri au anuntat planuri ambitioase de extindere.
Prin preluarea retelei Artima, retailerul francez Carrefour a bifat pe lista proiectelor sale de dezvoltare in Romania atat intrarea pe segmentul supermarketurilor, cat si extinderea in vestul tarii, o regiune slab acoperita pana in acel moment de hipermarketurile sale. De altfel, in lupta pentru acoperirea pietei romanesti - a doua piata ca marime din regiune, prezenta cu un singur format de magazine ar fi fost un impediment pentru Carrefour, deoarece hipermarketurile nu pot patrunde in orasele mici ale tarii. In plus, pe segmentul supermarketurilor este inca destul loc pentru noi jucatori, singura retea care se dezvolta la nivel national fiind in acest moment Billa.
Polish Enterprise Fund V (PEF V), un fond de private equity administrat de Enterprise Investors, a inceput sa se gandeasca serios la vanzarea Artima dupa ce a primit cateva oferte "nesolicitate, dar foarte atractive" din partea unor investitori strategici, pentru preluarea retelei.
De altfel, fondurile de investitii au fost active anul trecut si in sectorul serviciilor si bunurilor de larg consum, fiind implicate in sapte tranzactii. Cel mai important deal derulat de un fond de investitii a fost pe piata de electronice si electrocasnice, unde Lynx Property, subsidiara fondului de investitii Equest Investment Balcans, a semnat in toamna anului trecut preluarea retailerului Domo.
Tranzactia, a treia in ordine cronologica dupa Flanco - Flamingo si Cosmo - Sabanci, s-a realizat la un pret de 75 de milioane de euro pentru 75% din actiunile companiei, fondurile de investitii RAEF, care detinea 9,3%, si Westerham, cu 14,7%, realizand exitul. Singurul actionar ramas in structura Domo, cu o participatie de 25%, este firma Dominuse, detinuta de fondatorii retailerului, Lorand si Zuzsanna Szarvadi, Ferenc Hegedus si Alexandru Mnohoghitnei.
Dezvoltarea industriei ospitalitatii a consemnat anul trecut si prima tranzactie de amploare pe piata agentiilor de turism, prin preluarea Happy Tour, cea mai mare agentie de turism in functie de cifra de afaceri, de catre fondul de investitii GED Eastern Fund II.
Pasul facut de spanioli semnalizeaza inceputul unei mutari a interesului investitorilor straini din partea de industrie spre partea de servicii.
Reprezentantii GED Capital spun ca vor continua achizitiile unor operatori, investitiile in agentia de turism Happy Tour in urmatorii doi-trei ani ajungand la aproximativ 15 milioane de euro.
Si pe piata hoteliera tranzactiile mari derulate anul trecut au ajuns la o valoare de 100 de milioane de euro. Fondul de investitii PPF Investments a intrat in structura actionariatului lantului hotelier Continental, controlat in continuare de omul de afaceri Radu Enache, iar Unita Turism si-a asigurat o pozitie importanta pe piata hoteliera de pe litoral prin preluarea companiei Olimp Estival, ambele deal-uri ridicandu-se la peste 20 mil. euro. Divizia hoteliera a Africa Israel, controlata de miliardarul israelian Lev Leviev, si-a trecut in portofoliu patru hoteluri din Capitala, intr-o tranzactie de 18 mil. euro, in timp ce compania austriaca de dezvoltare imobiliara Warimpex a platit 15 mil. euro pe hotelul de patru stele Golden Tulip Sky Gate, situat langa aeroportul Otopeni din Capitala. Ulterior, austriecii au rebranduit hotelul.
Pentru industria de morarit si panificatie, anul 2007 a fost extrem de dinamic, raportat la cele trei tranzactii (preluarea Loulis, a Pangram Resita si a producatorului Arnos), desi liderii pietei atat in panificatie, cat si in productia de paste nu au facut deocamdata obiectul unei tranzactii.
Deal-ul incheiat intre austriecii de la Leipnik Lundenburger Invest (LLI), grup controlat de Reiffeisen, si compania elena Loulis s-a numarat anul trecut printre cele mai mari deal-uri ale pietei locale de FMCG, LLI platind aproximativ 34 mil. euro pentru 60% din Loulis Romania, redenumita Titan dupa incheierea contractului de achizitie. Va ramane acest segment si in 2008 printre cele dinamice de pe piata locala a bunurilor de larg consum?

3 tranzactii de peste 50 mil. euro;

7 tranzactii in care protagonistii au fost fonduri de investitii;

10 tranzactii in care printre vanzatori s-au aflat si cei care au fondat afacerile respective;

16 tranzactii cu o valoare mai mica de 20 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO