Auto

Automobile Dacia vede luminiţa de la capătul pandemiei: cifra de afaceri a urcat cu 17,2%, ajungând la 21,4 miliarde de lei, iar profitul a urcat cu 67%

Automobile Dacia vede luminiţa de la capătul pandemiei:...

Autor: Bogdan Alecu

Automobile Dacia revine pe creştere în 2021 şi urcă la afaceri de peste 4 miliarde de lei Lansarea noilor Sandero şi Logan dar şi a noului Duster facelift a impulsionat businessul Automobile Dacia în 2021 şi a readus creşterea cifrei de afaceri alături de un salt al profitului de 67%, în ciuda problemelor legate de componentele electronice.

Automobile Dacia, cel mai mare exportator de pe piaţa locală şi motorul industriei româneşti, a revenit pe plus în 2021 şi a înregistrat o cifră de afaceri de 21,4 miliarde de lei, în urcare cu 17% faţă de rezultatul din 2020, potrivit unui raport al companiei.

Creşterea vine în contextul în care producţia a rămas la un nivel similar, însă uzina a livrat maşini mai scumpe şi a demarat livrările de Jogger, dincolo de lansările comerciale pentru noile Sandero şi Logan, alături de Duster facelift.

Dacia a pierdut însă titlul de cea mai mare companie din România după cifra de afaceri, în contextul în care OMV Petrom a revenit pe primul loc, cu venituri consolidate de 26 de miliarde de lei pe fondul scumpirii fără precedent a gazului natural şi a energiei, alături de revenirea barilului de petrol. Dacia a depăşit constant OMV Petrom începând cu anul 2014 şi timp de şapte ani a deţinut titlul de compania cu cea mai mare cifră de afaceri.

Vânzările de maşini şi componente au urcat cu 17,4% la 19,398 mld. lei, exporturile accelerând cu 20,7% în timp ce în intern au scăzut cu 5,3%. De asemenea vânzările de piese de schimb au urcat cu 14,5% la 1,104 mld. lei, la export avansul fiind de 18,4%, ritm dublu faţă de vânzările în România.

"În 2021 mediul de afaceri a fost în continuare impactat de criza sanitară generată de pandemia de Covid 19, dar nu cu aceeaşi intensitate ca în anul 2021. Mai multe perioade de izolare şi carantina au avut efecte negative asupra activităţii Grupului în 2021. Pe lângă efectele pandemiei, în activitatea primului semestru al anului 2021 au început să se resimtă şi efectele negative ale perturbărilor în aprovizionarea cu componente electronice ce afectează întregul sector mondial de automobile. Efectele crizei de componente electronice au fost amplificate în cel de-al doilea semestru, principala consecinţă fiind pierderile de producţie", se arată în raport.

În cazul profitului net, care a urcat cu 67% în 2021 faţă de 2020, compania Automobile Dacia a punctat un rezultat de 498,28 mil. lei. Raportul menţionează că în 2022 compania propune ca pe lângă profitul net aferent exerciţiului financiar 2021 să repartizeze la dividende şi suma de 206,9 mil. lei reprezentând rezultatul reportataferent rezervei din reevaluarea mijloacelor fixe şi 821,1 mil. lei reprezentând distribuirea rezervei din profitul reinvestit aferentă perioadei 2014-2017. Astfel suma totală de repartizat în 2022 este de 1,526 miliarde de lei din care 1,5 miliarde de lei dividende de plată şi 25,6 mil. lei rezervă legală. Decizia vine în contextul în care Grupul Renault implementează o nouă strategie - Renaulution - însă după crizele legate de arestarea lui Carlos Ghosn, pandemie şi lipsa componentelor electronice, în 2022 războiul din Ucraina i-a determinat pe francezi să iasă din Rusia şi să vândă simbolic uzina din Moscova către municipalitate şi pachetul majoritar de la AvtoVaz către un institut rusesc, în condiţiile în care francezii deja investeau în viitoare modele Lada.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO