Auto

Chiar si sangele albastru are nevoie din cand in cand de motorina

13.07.2005, 18:38 20

Motorul diesel este tot mai la moda in ultimii ani si nu este vorba doar de masini din clasa mica. In ultimii 4 ani, spun statisticile, ponderea motoarelor diesel in totalul vanzarilor de automobile din categoriile superioare a crescut de la 34% la 52%.

Tendinta s-a resimtit si in conturile producatorilor care au intuit la timp aceasta evolutie a pietei, vanzarile de automobile diesel ale Mercedes sau BMW pe piata europeana crescand puternic. Surpriza s-a produs cand si una dintre cele mai conservatoare marci de automobile din lume, Jaguar, a decis sa isi echipeze masinile cu propulsoare diesel.

Chiar daca prin lansarea noilor modele diesel Jaguar se adreseaza unui segment mai larg de clienti, marca britanica nu isi pierde din pedigree-ul care a consacrat-o de-a lungul anilor. "Pe langa introducerea motoarelor diesel pentru modelele X-Type si S-Type, motorul de 2,7 litri diesel al modelului XJ s-a dorit a fi o alternativa in intampinarea cererilor pentru astfel de motorizari venite din partea clientilor europeni", au afirmat reprezentantii Jaguar. Totodata, XJ este primul Jaguar construit pe o structura ce are la baza utilizarea aluminiului.

Autostrazile insorite din Portugalia si Spania s-au dovedit potrivite pentru testarea abilitatilor noilor motorizari care echipeaza masinile britanice. Traficul redus si spatiile largi ale regiunii spaniole Badajoz au permis chiar aducerea XJ-ului (concurentul direct al limuzinelor de lux Mercedes S-Klasse, BMW Seria 7 sau Audi A8) aproape de limite.

In primul rand, se remarca nivelul redus de zgomot generat de motorul diesel ce propulseaza XJ-ul. Acest fapt se datoreaza atat geamurilor laminate acustic, ce reduc zgomotul din habitaclu cu aproximativ 5 decibeli, conform estimarilor companiei, dar si controlului electronic al monturilor motorului, ce contribuie la diminuarea vibratiilor in timpul functionarii.

Puterea dezvoltata de motor, de aproximativ 200 de cai putere, permite o acceleratie de la 0 la 100 de kilometri/ora in mai putin 8 secunde. De asemenea, XJ-ul nu intampina probleme in atingerea nivelurilor superioare de viteza, depasind pragul de 180 de kilometri/ora cu usurinta (o viteza mult peste limita legala insa).

Transmisia automata de care dispune XJ avantajeaza soferii cu un stil sportiv de condus, schimbarea vitezelor in trepte superioare efectuandu-se la aproximativ 3.500 de turatii pe minut. Cele 24 de valve ale motorului ii confera acestuia un cuplu optim la turatii relativ mari, depasirile neconstituind o problema, chiar la viteze ridicate. Consumul mediu realizat, de aproximativ 11,5 litri de motorina pentru o suta de kilometri, este rezonabil avand in vedere regimul de viteza si turatie a motorului in care s-a circulat. Noutatea motorului diesel al celor de la Jaguar este sistemul catalizator CDPF (Catalysed Diesel Particulate Filter), compatibil cu normele de poluare Euro IV.



O masina pentru care ai nevoie de sofer

Producatorul britanic a adus modificari si dimensiunilor modelului de varf al gamei.

XJ Long Wheelbase, adica o versiune mai spatioasa a XJ, are, ca si varianta de baza, o caroserie confectionata din aluminiu si magneziu, a carei greutate a fost insa majorata cu 24 de kilograme.

Versiunea de baza are 5.215 mm lungime, 2.108 mm latime si 1.448 mm inaltime, iar noul model este cu 125 milimetri mai lung si cu 7 mm mai inalt.

Cumparatorii de Jaguar XJ trebuie sa isi puna si problema angajarii unui sofer, si asta pentru ca imaginea sa fie completa, nu pentru ca masina ar necesita o indemanare deosebita. Stabilitatea in curbe a XJ-ului intareste caracteristicile sportive ale acestuia. Chiar daca sistemele de control al tractiunii nu permit anumite manevre specifice autoturismelor sportive, virajele nu solicita un efort suplimentar din partea conducatorului.

Pentru confortul soferului si pasagerilor, XJ este echipat cu tehnologia Bluetooth, pentru convorbirile telefonice, precum si cu telefon prin satelit, toate acestea putand fi accesate prin intermediul butoanelor situate pe volan. Sistemul de climatizare s-a dovedit eficient la cele peste 40 de grade Celsius din Peninsula Iberica, confirmand asteptarile pe care le are oricine de la un model de lux. Sistemul de navigatie prin satelit este accesat si el prin intermediul unui ecran touch-screen, care usureaza sarcinile soferului.

Jaguarul XJ este prevazut si cu un sistem de limitare a vitezei de croaziera (ASL), util in cazul autostrazilor lungi si plictisitoare. Dispozitivul, optional in cadrul sistemului cruise control, permite vehiculului sa mentina o viteza constanta, selectata de sofer.

Pe langa motorizarea diesel, gama XJ dispune si de alte 4 propulsoare pe benzina - un model V6 (cu 6 cilindri dispusi in forma literei V) de 3 litri si alte trei motoare V8 (cu opt cilindri dispusi in forma literei "V") de 3,5 litri, 4,2 litri si 4,2 litri supraalimentat.

Pretul de pornire al unui XJ clasic, cu motor de 2,7 litri pe benzina, este de 55.500 de euro CIP (fara taxe), potrivit Premium Auto, importatorul marcii britanice pe piata romaneasca.

La fel ca si pe alte piete europene, limuzina de lux britanica va avea de luptat din greu cu modele germane de lux precum Mercedes S-Klasse, BMW Seria 7 sau Audi A8, toate cele trei trecand anul trecut de pragul de 50 de unitati vandute. Nu trebuie uitate nici modele precum Volkswagen Phaeton sau Maserati Quattroporte, care se pot lauda la randul lor cu cel putin zece unitati vandute anul trecut in Romania.



Diesel si pe X-type

Britanicii si-au extins gama motorizarilor diesel si la modelul X-Type, pentru prima data fiind disponibile propulsoarele pe motorina de 2,2 litri, ce dezvolta 150 de cai putere.

Motorul permite acceleratia de la 0 la 100 de kilometri/ora in aproximativ 8,5 secunde, viteza maxima atinsa fiind de aproximativ 220 de kilometri/ora.

X-Type este disponibil cu o cutie de viteze manuala cu 6 rapoarte, atat in varianta de caroserie berlina cat si saloon. Ultima treapta a cutiei de viteze faciliteaza atingerea unor viteze relativ mari, la turatii mici, generand un consum de carburant redus. Ca si XJ-ul, X-Type este prevazut cu tehnologia Bluetooth.

Desi automobilul are caracterisitici dinamice satisfacatoare pentru segmentul de piata pe care este situat, sistemul de franare intampina unele dificultati la franarea in regim de urgenta. De asemenea, se simte nevoia unui sistem de climatizare separat pentru sofer si pentru pasagerul din dreapta.

Pe acelasi segment al pietei romanesti sunt prezenti si germanii de la BMW cu Seria 5, Audi A6 sau Mercedes E-Klasse. Pretul CIP (fara taxe) al unui model X-Type clasic echipat cu un motor diesel de 2 litri, este de 25.900 de euro, conform Premium Auto. alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO