Auto

Comerţul României cu Germania stă agăţat în sectorul auto. Dintre cei mai mari 20 de exportatori, mai mult de jumătate sunt şi mari importatori

Comerţul României cu Germania stă agăţat în...

Autor: Dana Ciriperu

03.04.2015, 09:26 999
Companiile din România au exportat anul trecut produse de 10,1 mld. euro în Germania, cel mai important partener comercial al României, în creştere cu 9,8% faţă de 2013, dar balanţa a rămas cu un deficit de peste un miliard de euro, în condiţiile în care şi importurile din Ger­mania au crescut cu 8,7%, la 11,2 mld. euro.
 
Astfel creşterea importurilor şi a exporturilor în relaţia România-Germania s-a situat peste creşterea de circa 5% a totalului exporturilor şi importurilor româ­neşti, potrivit informaţiilor Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germană care citează date INS.
 
Un clasament furnizat de INS la solicitare ZF arată, pe baza unor clasamente provizorii, că în 2014 cei mai importanţi 20 de exportatori în Germania au fost exclusiv companii din sectorul auto sau al compo­nentelor auto, 13 dintre marii exportatori fiind şi mari importatori.
 
Singura excepţie la nivel de top 20 este prezenţa lanţului german de retail Lidl în top 20 de importatori, reţea care deţine şi prima poziţie în clasamentul importatorilor din comerţul românesc. Pe rafturile magazinelor Lidl din România se regăsesc astfel produse fabricate în Germania, în condiţiile în care valoarea importurilor Lidl de pe piaţa-mamă sunt estimate de ZF la câteva sute de milioane de euro.
 
„Majoritatea investitorilor germani din România provin din sectorul auto, respectiv componente auto, unde lucrează şi cei mai mulţi angajaţi. Dräxlmaier, Continental, Bosch se numără printre cei mai mari angajatori din România. (…) Majoritatea producătorilor germani livrează produsele fabricate aici direct către Germania sau în alte locaţii din vestul Europei, doar în puţine cazuri livrările se fac către producătorii locali.  Cei mai mari furnizori sunt din industria «labour-intensive» şi au ales România pentru costurile mici cu forţa de muncă calificată. România este încă o ţară producătoare mai degrabă decât dezvolta­toare pe partea auto“, au spus pentru ZF reprezentanţii Camerei de Comerţ.
 
Producătorul de componente auto Dräxlmaier figurează pe primul loc atât în topul exportatorilor, cât şi în cel al importatorilor, însă la nivel de grup Continental are o poziţie mai solidă, cu trei firme între cei mai mari 20 de exportatori, dar şi între marii importatori.
 
Grupul german Continental este de altfel şi cel mai puternic jucător din sectorul componentelor auto cu afaceri estimate de ZF la 1,8 mld. euro în 2013.
 
Din urmă vine însă puternic şi grupul Daimler, care deţine compania Star Transmission cu producţie la Cugir şi Sebeş şi cu un proiect de extindere de peste 300 mil. euro printre cele mai consistente din industria auto locală.
 
„În România sunt active în jur de 8.000 de firme cu capital german. Dezvoltarea şi istoria pozitivă a firmei Dacia a atras numeroase firme din domeniul componentelor auto. Industria de componente auto se află în expansiune. Companiile din acest domeniu investesc nu doar în centre de producţie, ci în ultimii ani şi în centre tehnologice performante, precum Renault în Titu, Bosch în Cluj, Continental în Timişoara, Sibiu sau IaşI”, au mai spus reprezentanţii Camerei de Comerţ.
 
Exporturile şi importurile pe relaţia România-Germania nu sunt însă rezervate la vârf exclusiv companiilor germane, printre marii exportatori numărându-se şi Dacia, Ford sau Pirelli, ultimii preluaţi recent de un grup din China.
 
„Pentru 2015 ne aşteptăm de asemenea la o evoluţie pozitivă atât a relaţiilor economice româno-germană cât şi a investiţiilor germane în România“, au mai spus reprezentanţii Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germană, care numără 530 de firme membre.
 
 
Germania în România
 
- locul 1 între partenerii comerciali cu exporturi de 10,1 mld. euro şi importuri de 11,2 mld. euro în 2014
 
- locul 3 în clasamentul investitorilor în companii după Olanda şi Austria cu un capital social total subscris de 4,5 mld. euro în februarie 2015, 12% din total
 
- 21.000 de companii germane sunt înregistrate în România faţă de 15.700 în 2008. Reprezentanţii Camerei de Comerţ spun că sunt 8.000 de companii active
 
- 19 mld. euro – este cifra de afaceri a companiilor cu capital german, 8% din totalul cifrei de afaceri din economie
 
- 200.000 de oameni lucrează în companiile germane, potrivit celor mai recente date de la Registrul Comerţului.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO