Vânzările de maşini au scăzut cu aproape 40% în august faţă deaceeaşi lună a anului trecut, al treilea cel mai mare declin lunarde la începutul anului, efectul majorării TVA de la 19% la 24%fiind astfel extrem de puternic.
În august s-au vândut în România 6.700 de maşini, faţă de puţinpeste 8.000 în iulie şi 14.000 de unităţi în iunie, prima lunădin ultimii doi ani când piaţa auto a fost pe plus raportat laacelaşi interval din 2009.
"Vânzările lunii august trebuie luate «la pachet» cu cele din iunieşi iulie. Rezultatul slab înregistrat de piaţa locală luna trecutăreprezintă o consecinţă a majorării TVA", a spus Alin Tapalagă,directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail aPorsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de profil.
În condiţiile în care acest trend va continua şi în lunileurmătoare, a doua jumătate a anului ar putea fi chiar mai slabădecât prima, ceea ce ar determina un volum al pieţei de sub 100.000de maşini, în condiţiile în care în primul semestru s-au vândutpuţin peste 51.000 de unităţi.
"Aşa cum arată piaţa în momentul de faţă, vom vedea o a douajumătate a anului mai slabă decât prima. Singurele creşteri pecare le vom mai vedea vor fi înregistrate în octombrie şinoiembrie, atunci când programul «Rabla» va ajunge la sfârşit, darchiar şi atunci nu se va depăşi cu prea mult nivelul de 10.000 demaşini", a spus şeful Porsche Inter Auto.
Anul acesta programul de casare şi achiziţiile realizate decompanii au menţinut pe "linia de plutire" piaţa auto locală înopinia directorului general al Porsche România, care ar fi pututajunge la acelaşi nivel ca piaţa Ungariei, de aproximativ 50.000de unităţi, adică la mai puţin de jumătate faţă de anultrecut.
Până în data de 7 septembrie, prin programul "Rabla" s-au vândutaproape 39.000 de maşini, adică 60% din vânzările de maşini noidin acest an. În acelaşi timp, de la începutul programului s-aucasat aproape 165.000 de maşini, ceea ce înseamnă că în piaţă înacest moment se tranzacţionează 48.100 de vouchere, în valoarenominală de 43 mil. euro. Dintre maşinile vândute, peste 17.200de maşini reprezintă modele Dacia, adică aproximativ 44% dinvolumul total.
"Aşa cum în anii anteriori au fost cote nefolosite în cadrulprogramului «Rabla» şi anul acesta vor exista vouchere rămasenefolosite, deoarece nu există o capacitate suficientă deabsorbţie în piaţă şi în al doilea rând tichetele nu ajung directla cei care le şi folosesc."
"Nu credem că majorarea TVA va avea un impact mai mare decât celestimat iniţial, deoarece creşterea preţurilor este compensatăde efectul REMAT", a spus Fabrice Cambolive, directorulcomercial al Renault Nissan Dacia.
Potrivit şefului direcţiei comerciale a Group Renault România,în prezent patru din zece clienţi care cumpără o maşină nouăachiziţionează un model al grupului Renault, iar majorareaacestei cote de piaţă nu reprezintă un obiectiv în prezent pentrucompanie.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels