Auto

Test Auto ZF: Opel Ampera, cum arată viitorul electrizat

Test Auto ZF: Opel Ampera, cum arată viitorul electrizat

Test Auto ZF: Opel Ampera, cum arată viitorul electrizat

Autor: Bogdan Alecu

15.01.2013, 14:09 2052

Lansate cu mare fast în ultimii ani, automobilele electrice propulsate doar de baterii au înregistrat vânzări foarte mici, acestea fiind considerate mult prea scumpe de clienţii obişnuiţi, chiar şi atunci când se iau în calcul primele (consistente) acordate de statele vest-europene. Spre exemplu, un Mitsubishi iMiEV are un preţ de aproape 37.000 de euro, sumă care de obicei este întâlnită în cazul SUV-urilor premium, dar în acest caz este vorba de un automobil de clasă mini cu dotări destul de spartane.

De ce costă atât de mult? Datorită bateriei care reprezintă peste două treimi din valoarea maşinii. Tocmai datorită acestor costuri, vânzările automobilelor electrice nu au cum să crească prea mult, chiar dacă acestea promit un cost de exploatare foarte mic comparativ cu automobilele pe benzină sau chiar diesel. În acest context, alternativă o reprezintă hibridele cu încărcare la priză, cum este Prius Plug-in Hybrid sau Opel Ampera.

Ampera, modelul care l-am şi testat probabil reprezintă o alternativă în ceea ce priveşte un automobil electric. De ce? Pentru că acesta dispune pe lângă motorul electric şi baterii, şi un motor pe benzină de 1,4 litri şi 86 CP, care pe post de generator. Acesta, doar în cazuri excepţionale cum ar fi rularea cu viteză ridicată pe distanţe lungi ar transmite puterea către cutia de viteze pentru a pune în mişcare automobilului, în restul timpului fiind doar un generator de curent pentru motorul electric.

Care este avantajul? După ce a fost consumată energia înmagazinată în baterii, motorul electric este „alimentat” de cel pe benzină care acţionează ca un generator. Pe baza aceluiaşi principiu care îl regăsim la locomotivele diesel, unde nu motorul diesel pune în mişcare trenul, ci motorul electric. Astfel, cu un motor pe benzină de 86 CP este generată energie electrică pentru unul de 150 CP şi 370 Nm, obţinându-se astfel performanţe net superioare. Mai mult, Ampera poate fi considerat chiar un automobil sportiv – accelerează de la 0 la 100 km/h în nouă secunde, adică mai repede ca un Audi A4 2,0 TDI de 140 CP, în timp ce reprizele sale pot fi comparate cu ale unui motor V6 pe benzină.

Teoretic, autonomia maşinii este între 40 şi 80 km, aceasta fiind determinată de numărul de consumatori din maşină, de la scaunele încălzite electric (şi care pornesc automat iarna), luneta încălzită, climatizarea pornită, faruri pornite sau nu, sistem audio, la condiţiile de trafic, viteza de deplasare şi „sportivitatea” şoferului. Spre exemplu, În traficul aglomerat din Capitală autonomia „la plin” era de 36 km, dar erau -5 grade Celsius şi toţi consumatorii porniţi. În aceleaşi condiţii, autonomia „pe benzină” era de 350 km, la un rezervor de 35 de litri, adică un consum mediu de 10 litri/100 km în trafic urban. Cu toate că la prima vedere acest consum pare mare, nu trebuie să uităm că Ampera are peste 1,7 tone, iar performanţele dinamice sunt demne de un automobil sportiv, dacă luăm în calcul şi faptul că cei 370 Nm sunt disponibili încă de la plecarea de pe loc, nu doar într-un anumit interval de rotaţii şi puterea de 150 CP. În plus, Ampera este considerat un automobil electric, aşadar mersul pe benzină este o soluţie de back-up.

Cei de la Renault declarau în urmă cu doi ani că ei lansează direct automobile doar cu motor electric şi nu hibride pentru că motorul pe benzină ar reprezenta un cost suplimentar. Cu toate acestea, foarte mulţi dintre cei care vor să cumpere un automobil electric sunt speriaţi de ideea că ar putea rămâne fără baterie şi nu ar avea unde să alimenteze în timp util. Pe lângă faptul că o încărcare durează aproape 12 ore. În cazul lui Ampera, prezenţa sub capotă a unui motor electric reprezintă în realitate „asigurarea” că nu vor rămâne în pană, iar încarcarea bateriei durează între patru ore utilizând o staţie specială şi 11 ore. Aşadar, maşina poate fi încărcată în timp util atât pe timpul nopţii, cât şi la locul de muncă.  

Cui i se adresează Ampera? Strict celor care fie locuiesc la casă, fie celor care au un loc de parcare asigurat la locul de muncă şi au o priză în apropierea acestuia. Cine locuieşte la bloc şi parchează unde gaseşte, nu are de ce să-şi cumpere un Ampera pentru ca nu va avea unde să-l alimenteze. Există o staţie în apropiere de Piaţa Unirii şi în noua parcare de la Universitate. Dar prima se adresează doar celor din zona respectivă, iar parcarea de la Universitate pare la prima vedere prea „abruptă” pentru Ampera care are inclusiv un prag cauciucat în partea din faţă a maşinii care reduce drastic unghiul de atac. Mai mult, când vine vorba de parcări maşina nu poate escalada decât bordurile foarte mici, altfel există riscul de a zgâria bara faţă sau pragurile laterale.

Tot la capitolul minusuri putem menţiona lipsa unei prelate pentru portbagaj, conţinutul acestuia putând fi „analizat” de oricine care se apropie de maşină. Dar probabil cu o folie pentru geamuri se poate rezolva şi acest înconvenient. În ceea ce priveşte capacitatea portbagajului acesta are 310 de litri, valoare care o întâlnim la maşinile compacte, suficientă atât pentru o vacanţă cât şi pentru o sesiune de shopping. Tot la capitolul minusuri intră şi greutatea considerabilă a hayonului, care se trânteşte de fiecare dată când este închis.

La interior Ampera are unul dintre cele mai SF cockpituri din industria auto. Inclusiv butoanele de pe consola centrală sunt acţionate prin atingere, în timp ce ceasurile de bord au fost înlocuite de un display LCD, iar grafica este una la înălţime.  Şi pentru a menţine atmosfera SF, bancheta spate a fost înlocuită de două scaune independente.

Preţul de achiziţie al lui Ampera este de 47.500 de euro cu TVA, sumă care pare destul de mare la prima vedere, mai ales pentru un automobil comparabil ca dimensiuni şi spaţiu cu unul compact. Dacă ne uităm la concurenţă, Toyota Prius Plug-in Hybrid costă 43.900 de euro şi oferă o autonomie de cel mult 20 km, adică jumătate din minimul promis de Opel, ceea ce înseamnă per total un consum mai mare de benzină.

Tot în ceea ce priveşte costurile, publicaţia germană AutoBILD a estimat că pentru a rula electric 70 km cu un Ampera costă echivalentul a 6,35 lei, adică tot cam cât un litru de benzină. Astfel, cel care va merge cu Ampera aproape exclusiv electric şi doar în cazuri excepţionale cu generatorul pornit, va putea realiza economii substanţiale. În plus, dacă se ia în calcul faptul că în 2012 s-au vândut în România peste 1.000 de automobile de clasă mare, segment unde preţul mediu este între 40 şi 50 de mii de euro, am putea constata că Ampera alături de celelalte hibride ar putea avea un potenţial ridicat. Desigur, potenţial care poate fi valorificat nu doar prin reduceri de taxe, ci cu bonsuri acordate de stat dar şi prin taxarea tot mai dură a automobilelor clasice pe măsură ce sunt oferite alternative la acestea.

În ceea ce priveşte eficienţa bateriilor, sistemul electric alături de baterie are o garanţie de opt ani sau 160.000 km. Spre comparaţie, bateria unui laptop obişnuit are o garanţie de şase luni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO