Bănci și Asigurări

Analiză McKinsey&Company: Trecerea României la energie verde va necesita investiţii de 30 mld.euro din partea populaţiei şi companiilor, din care 20 mld.euro ar putea reprezenta finanţări bancare

Analiză McKinsey&Company: Trecerea României la energie...

Autor: Roxana Rosu

09.05.2023, 15:05 454

Potenţialul de investiţii al pieţei de energie verde (panouri solare, pompe de căldură, izolaţie) se ridică la peste 30 de miliarde de euro până în anul 2040, iar din această sumă aproximativ 20 miliarde euro ar putea reprezenta finanţări bancare, potrivit unei analize realizată de compania de consultanţă McKinsey & Company România.

În prezent, statul român se angajează să ofere subvenţii în valoare de peste 300 de milioane de euro prin programul Casa Verde, explorând însă opţiuni de finanţare suplimentare de până la 250 de milioane de euro prin programul european RePowerEU. Aceste subvenţii sunt dedicate, deocamdată, exclusiv achiziţionării şi instalării de panouri fotovoltaice.

Costurile pentru instalaţia cu panouri fotovoltaice sunt în medie de 1.200-1.400 euro / kW şi pot ajunge până la 15.000 de euro pentru instalaţiile mari. Consultanţii apreciază că, în pofida costurilor, o astfel de investiţie este rentabilă şi se poate recupera în aproximativ 3 ani (asumând sprijinul Casa Verde) şi 6 ani (fără sprijinul Casa Verde).

Cheltuielile pentru trecerea la energie verde cresc însă prin adăugarea unei pompe de căldură pentru a înlocui încălzirea pe gaz, precum şi a unei baterii pentru a stoca excesul de producţie de energie electrică, care pot aduce un cost suplimentar de peste 20.000 de euro.

”Băncile din România au posibilitatea de a suplini deficitul de finanţare, venind în întâmpinarea clienţilor cu oferte speciale de creditare, reuşind în acelaşi timp să îşi atingă propriile obiective de sustenabilitate şi creştere. Actualele oferte de împrumuturi dedicate consumatorilor pentru finanţarea soluţiilor de energie verde sunt limitate la credite de consum cu o durată de finanţare de până la 5 ani şi dobânzi ridicate, comparativ cu alte tipuri de credite, şi prea puţin personalizate pentru nevoile pe care le acoperă. În plus, în acest moment sunt puţine exemple de succes de jucători care să intermedieze procesul consumatorilor, de la alegerea soluţiilor potrivite, până la finanţarea şi instalarea acestora”, se arată în comunicatul McKinsey.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO