Bănci și Asigurări

Asirom, liderul pieţei RCA, a câştigat cel mai mult în urma ieşirii Astra din piaţă. Ce asigurători au pierdut sau au câştigat cotă de piaţă pe RCA în ultimii cinci ani. Topul companiilor de asigurări pe segmentul RCA a înregistrat modificări importante în cinci ani

Autor: Anelis Baciu

18.10.2016, 00:07 865

Clasamentul companiilor de asigurări care vând poliţe auto obligatorii (RCA) a cunoscut modificări semnificative în ultimii cinci ani, multe dintre companiile care aveau o cotă de piaţă redusă ajungând la jumătatea acestui an să se poziţioneze pe primele locuri în funcţie de cota de piaţă, aşa cum este cazul City Insurance. Pe de altă parte, asigurători cu o prezenţă importantă în piaţa RCA în urmă cu cinci ani, cum este cazul Omniasig, şi-au redus exponenţial expunerea.

Asirom, companie aflată în portofoliul grupului austriac Vienna Insurance Group (VIG), este la jumătatea anului lider în piaţa RCA cu o cotă de piaţă de peste 22%, echivalentul unor prime subscrise de 465 milioane de lei. Poliţele RCA reprezintă mai bine de 70% din afacerile Asirom.

Spre comparaţie, în urmă cu cinci ani însă Asirom avea 15% din piaţa de asigurări RCA. Asirom a început să mizeze puternic pe RCA odată cu venirea la conducerea asigurătorului a slovacului Juraj Lelkes, cunoscut pentru apetitul său pentru poliţele RCA. Cu Lelkes la conducerea Asirom începând din toamna lui 2015, compania şi-a dublat cota de piaţă pe RCA în doar şase luni.

În urmă cu cinci ani o altă companie din grupul VIG se putea lăuda cu o cotă de piaţă de 20% pe RCA, respectiv Omniasig. În cinci ani compania şi-a redus major expunerea şi a ajuns în prezent să mai deţină o felie de puţin peste 6% din piaţa poliţelor auto obligatorii, echivalentul unor prime brute subscrise în valoare de 131 milioane de lei la finalul primului semestru al acestui an. Omniasig a făcut rocada cu Asirom. Practic, austriecii de la VIG au continuat să mizeze pe RCA, însă au schimbat strategiile companiilor pe care le deţin în piaţa asigurărilor generale, încercând să poziţioneze Omniasig mai degrabă ca un asigurător focalizat pe segmentul corporate şi IMM şi mai puţin pe RCA şi retail.

Cu prime brute subscrise totale în valoare de 596 de milioane de lei (134 mil. euro) la jumătatea anului, VIG controlează aproxi­mativ o treime din piaţa asigurărilor auto obligatorii prin intermediul Asirom şi Omniasig. VIG este cel mai mare investitor străin din piaţa românească de asigurări, prezent nu doar în piaţa asigurărilor generale, ci şi în piaţa asigurărilor de viaţă prin intermediul BCR Asigurări de Viaţă.

Printre companiile care şi-au redus cota de piaţă în ultimii cinci ani, alături de Omniasig, se numără şi Generali. Deşi Generali avea o prezenţă relativ redusă în 2011, cu o pondere de 5% în piaţa de RCA, compania a continuat să-şi reducă treptat cota de piaţă până la un nivel minim de 1,7% în 2014. După curăţarea pieţei prin ieşirea companiei Astra Asigurări deţinută de Dan Adamescu, italienii dau semne că ar fi interesaţi din nou de RCA. În ultimele şase luni şi-au crescut cota de piaţă cu circa

1,8 puncte procentuale, până la 2,7% la finalul lunii iunie, echivalentul unor prime brute subscrise de 57 milioane de lei. Printre companiile al căror interes pentru RCA a crescut odată cu dispariţia Astra pare să fie şi Uniqa, companie cu o cotă de piaţă de 4,5% la jumătatea anului. Cota de piaţă pe RCA a Uniqa a urcat cu mai puţin de un punct procentual în ultimele şase luni. Atât Uniqa, cât şi Generali se situează pe ultimele locuri în piaţă în clasamentul din piaţa RCA.

De departe însă, compania care a câştigat cel mai mult cotă de piaţă pe RCA în ultimii cinci ani este City Insurance, asigurătorul controlat de omul de afaceri Dan Oboescu şi aflat în prezent în procedură de redresare financiară. City a plecat de la o cotă de piaţă de doar 0,3% în 2011 şi a ajuns în prezent la o felie de aproape 12% din piaţa RCA. La finalul lunii iunie, City a raportat prime subscrise din RCA de 246 milioane de lei, adică 80% din subscrierile totale. Rămânerea City în piaţă este însă discutabilă, în condiţiile în care ar trebui să aducă 30 de milioane de euro la capital pentru a ieşi din programul de redresare financiară.

Sunt însă şi companii care au avut o strategie stabilă în piaţa RCA, aşa cum este Allianz-Ţiriac. Cota de piaţă a Allianz a oscilat uşor în ultimii cinci ani între 8% şi 9%. La finalul lunii iunie asigurătorul deţinea 7,8% din subscrierile totale, echivalentul a 163 milioane de lei. Potrivit oficialilor Allianz, compania ia în calcul ieşirea din piaţa RCA, în condiţiile în care modificările legislative din ultima perioada vor afecta serios posibili­tatea de a derula un business profitabil în România.

Piaţa RCA este de un an frământată de numeroase neînţelegeri între asigurători şi com­paniile de transportatori pe tema tari­felor. Transportatorii susţin că după falimentul Astra asigurătorii au majorat semnificativ preţurile la RCA.

În încercarea de a-i mulţumi pe trans­portatori autorităţile au ajuns la decizia de a plafona tarifele pe toate categoriile de vehicule.

Companiile de asigurări au vândut în valoare de 2 miliarde de lei (450 mil. euro) în perioada ianuarie-iunie a acestui an, în creştere cu peste 30% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF). Creşterea a venit în principal din majorarea tarifelor şi mai puţin din creşterea numărului de autoturisme asigurate. Poliţele RCA au ajuns la finalul lunii iunie să reprezinte mai mult de jumătate din piaţa asigurărilor generale. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO