Bănci și Asigurări

Bancile se muta pe un nou teren de lupta. Terminalele de plata la comercianti

Bancile se muta pe un nou teren de lupta. Terminalele de plata la comercianti

Bancherii au instalat 96.400 de POS-uri la comercianti, dar spun ca reteaua de acceptare tot e mica

17.01.2010, 23:17 392

Competitia pentru instalarea de terminale de acceptare acardurilor la plata la comercianti s-a intensificat anul trecut, inconditiile in care numarul jucatorilor intrati pe aceasta piata acrescut, dar valoarea platilor a ramas de opt ori sub cea aoperatiunilor de retragere de numerar, spun bancherii. Lupta dintrebanci se deruleaza acum pe terenul comisioanelor.
"In 2009 concurenta s-a ascutit in acest sector. Am intalnit cazuride banci care ofera preturi care sunt evident sub costuri doarpentru a-si trece in portofoliu un anume comerciant", spune MihaiNegulescu, seful departamentului de acceptare carduri si e-commercedin cadrul Raiffeisen Bank.
Bancile mici, cu strategii de extindere mai agresive, spun catranzactiile derulate prin terminalele proprii s-au multiplicatanul trecut comparativ cu 2008, in timp ce jucatorii mai mariraporteaza la randul lor cresteri de doua cifre.
"Avem 4.800 de POS-uri instalate la comercianti, iar volumultranzactiilor efectuate prin intermediul acestora in 2009 a fost de201 milioane de lei (47,5 mil. euro), cu 400% mai mare fata de2008", a declarat Ilgaz Kaya, director de carduri la GarantiBank.
La randul lor, reprezentantii OTP Bank spun ca tranzactiileefectuate prin terminalele de plata instalate de banca lacomercianti s-au dublat pe parcursul anului trecut, pana laaproximativ 50 mil. euro.
Adrian Chichita, director adjunct retail in cadrul OTP, apreciazaca numarul in crestere al jucatorilor de pe acest segment va generao scadere treptata a comisioanelor percepute de banci.
Raiffeisen Bank, a patra mare banca de pe piata dupa valoareaactivelor, a consemnat cu 25% mai multe tranzactii in 2009comparativ cu anul precedent, pana la un numar de 17 milioane deoperatiuni efectuate prin POS-urile bancii. Raiffeisen are 8.000 determinale instalate la comercianti prin intermediul carora aderulat anul trecut circa un sfert din numarul total detranzactii.
Comisionul mediu perceput de banca pentru platile la comerciantiajunge la 1,5%, dar poate varia in functie de rulajul fiecaruicomerciant.
"Un mare lant de magazine care ruleaza un milion de euro pe lunaare un comision semnificativ mai mic decat un mic retailer careruleaza doar 1.000 de euro pe luna", noteaza Mihai Negulescu.
Doar BCR si BRD au un numar mai mare de terminale de plata, inconditiile in care impreuna cele doua institutii detineau lasfarsitului lunii septembrie peste 36.000 de POS-uri, reprezentandpeste o treime din total.
Si olandezii de la ING Bank spun ca au crescut in 2009 cu 40% pesegmentul tran zactiilor derulate prin intermediul celor 1.350 dePOS-uri instalate la comerciantii din tara, plecand insa de la obaza redusa. Comisionul perceput de ING pentru tranzactiile prinPOS-urile proprii variaza intre 1,3% si 2,3%, fiind negociate infunctie de cifra de afaceri a comerciantului.
Reprezentantii OTP spun ca valoarea comisionului perceput esteaceeasi indiferent de banca emitenta a cardului, dar majoritateabancilor percep un comision mai mare pentru cardurile altor bancicare trec prin terminalele proprii. Justificarea o reprezintacomisionul de interschimb platit bancii emitente a cardului,potrivit oficialului Garanti Bank.
In 2010, Raiffeisen, Unicredit si ING spun ca se vor concentra peextinderea portofoliului de clienti pe segmentul comerciantilormici, in conditiile in care aceasta piata a ramas in mare parteneacoperita pana in prezent. Turcii de la Garanti intentioneaza saajunga la o retea de 8.000 de POS-uri pana la finalul anului siestimeaza tranzactii de 500 mil. lei in 2010.
Bancile ofera comerciantilor serviciile de POS atat individual, catsi la pachet cu alte produse si servicii, precum cash management,linii de credit sau produse de trezorerie. Garanti, de exemplu,ofera comerciantilor o linie de credit care poate ajunge pana la80% din media rulajelor realizate prin POS in ultimele treiluni.
La sfarsitul trimestrului trei al anului trecut, in Romania existau96.400 de POS-uri, in crestere cu aproape 15% fata de aceeasiperioada din 2008, potrivit datelor BNR. Valoarea platilor lacomerciati era, de asemenea, in crestere, ajungand la 8,6 mld. leiin primele noua luni din 2009.
Numarul cardurilor active de pe piata era in acelasi timp de peste11 milioane, 40% fiind emise de cele mai mari doua banci dupavaloarea activelor - BCR si BRD.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO