Bănci și Asigurări

Belgienii de la KBC abandoneaza afacerea de consumer finance

06.08.2009, 16:46 84

Grupul belgian KBC a oprit vanzarile companiei locale de consumer finance si a abandonat planurile de dezvoltare la numai un an de la lansarea operatiunilor din cauza crizei care a dus la prabusirea cererii de credite. KBC considera ca perspectivele Romaniei pe termen mediu nu incurajeaza un astfel de business.

"Am luat in considerare mai multe alternative, insa dupa o analiza atenta a activitatii curente a KBC Consumer Finance si tinand cont de situatia economica si financiara dificila, precum si de perspectivele pe termen mediu din Romania, am decis sa oprim pe termen nedeterminat vanzarile si dezvoltarea retelei de distributie", au declarat pentru ZF reprezentantii KBC.

Acestia au precizat ca firma va continua sa ii deserveasca pe clientii existenti.

Surse de pe piata afirma ca belgienii incearca de circa doua luni sa vanda compania de consumer finance, insa nu gasesc niciun cumparator interesat, in conditiile in care KBC ar vrea sa pastreze portofoliul de clienti. Deja Romania nu mai figureaza pe harta "noilor piete" ale KBC din Europa Centrala si de Est.

KBC precizeaza ca grupul a fost "fortat" sa ia "decizia exceptionala" de inghetare a afacerii din cauza ca Romania a fost lovita puternic de criza economica si financiara, iar cererea pentru produse de tipul creditelor de consum s-a dovedit a fi sub asteptarile de la lansarea din urma cu un an.

 

Restructurare impusa de pierderile bancii-mama din Belgia

Si KBC a fost insa puternic lovit de criza, avand nevoie de sprijinul masiv al guvernului belgian pentru a ramane pe linia de plutire.

Din acest motiv, in ultimele luni a intrat intr-un proces de reevaluare a tuturor activitatilor astfel incat sa ajunga sa-si foloseasa personalul si capitalul in cel mai eficient si sustenabil mod cu putinta, pentru ca grupul sa faca fata noilor conditii economice adverse.

"Acest exercitiu este in curs. In prezent lucram la optimizarea modelului de business, concentrandu-ne pe retailul de baza, pe companii medii si IMM-uri, precum si pe bancassurace in Belgia si in Europa Centrala si de Est", au mai spus reprezentantii KBC.

In acest context, au fost evaluate si companiile de consumer finance deschise in mai multe tari din regiune, inclusiv in Romania, pentru a fi gasite solutii de optimizare si de reducere a costurilor.

 

Fost concurent la BCR, a ales sa intre pe nise de piata

Abandonarea de catre KBC a planurilor de extindere pe piata locala reprezinta primul caz confirmat oficial in care un jucator cu nume mare se retrage din cauza crizei. KBC a fost unul dintre grupurile care au concurat in 2005 pentru privatizarea BCR.

Ulterior, a ales o strategie de intrare pe nise de piata.

In 2006 a cumparat o firma de brokeraj bursier - KBC Securities fiind lider de piata in ultimii ani, compania Romstal Leasing si brokerul de asigurari Ink, toate pentru circa 70 de milioane de euro.

In aprilie 2008, a pornit de la zero cu o firma de consumer finance care anul acesta ar fi trebuit sa ajunga la 350 de angajati si la o retea de distributie extinsa prin brokeri si prin internet.

Investitia initiala a fost de 12 mil. euro, iar pentru 2009 KBC estima o dublare. Criza a dat insa peste cap toate planurile. Decizia KBC a fost influentata in mod clar de pierderile pe care grupul le-a suferit, nu numai de deteriorarea pietei din Romania.

In pofida crizei locale, italienii de la UniCredit au lansat in primavara o firma proprie de consumer finance sustinuta de reteaua de distributie a UniCredit Tiriac Bank, care ajunsese recent la 140 de credite vandute pe zi in urma unei campanii de promovare. Ramane de vazut cum vor rezista alte firme de credite de consum precum Credex, Ralfi sau Cetelem, dependente de vanzarile de electrocasnice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO