Bănci și Asigurări

CSA vrea să „transforme“ RCA în poliţă Casco: Şoferii păgubiţi vor solicita daune propriului asigurător, nu companiei vinovatului

CSA vrea să „transforme“ RCA în poliţă Casco: Şoferii păgubiţi vor solicita daune propriului asigurător, nu companiei vinovatului

CSA vrea să „transforme“ RCA în poliţă Casco: Şoferii păgubiţi vor solicita daune propriului asigurător, nu companiei vinovatului

Autor: Ciprian Botea

04.10.2012, 00:08 2636

Şoferii ale căror maşini sunt avariate în accidente de circulaţie fără vina lor ar urma să solicite despăgubiri propriului asigurător de răspundere civilă auto (RCA), şi nu companiei care a emis poliţa vinovatului, aşa cum se întâmplă în prezent, potrivit unei norme a Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) aflată în dezbatere publică.

CSA speră că modificarea sistemului de despăgubire le va permite păgubiţilor să-şi încaseze banii mai repede şi va forţa asigurătorii să-şi ajusteze preţurile la nivelul riscurilor asumate. Asigurătorul şoferului păgubit va achita dauna şi ulterior îşi va recupera banii de la compania care a emis poliţa vinovatului prin intermediul unui centru de compensare, fiind de aşteptat ca în aceste condiţii preţul să nu mai fie principalul reper pentru încheierea unei poliţe obligatorii.

"Am elaborat un sistem de despăgubire directă pe care l-am transmis jucătorilor din piaţă pentru analiză. (...)Asigurările de răspundere civilă auto sunt utilizate acum ca un mecanism de creştere a cotei de piaţă şi sunt generatoare de pierderi. Cheia pentru rezolvarea acestei probleme este reanalizarea tarifelor", a declarat Cornel-Coca Constantinescu, vicepreşedinte al CSA, în cadrul unui eveniment organizat de Media XPRIMM.

Vânzările de poliţe de RCA reprezintă o treime din piaţa asigurărilor generale şi generează pierderi de zeci de milioane de euro asigurătorilor în condiţiile în care tarifele au scăzut constant în ultimii ani, iar daunele au crescut. La cumpărarea unei poliţe RCA, clienţii se orientează în principal după preţ, având în vedere că asigurarea este încheiată în beneficiul unei terţe părţi şi calitatea serviciilor în caz de daună nu îi afectează direct.

La nivelul întregii pieţe, prima medie pentru o poliţă RCA era de 440 de lei după primul semestru, fiind în scădere cu 3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Dauna medie a crescut însă cu peste 10% şi a ajuns la 5.640 de lei, conform datelor CSA. Companiile de asigurări au achitat în primele şase luni daune cu o valoare cumulată de peste 900 milioane de lei, adică peste 80% din încasările din poliţe RCA.

 Cornel-Coca Constantinescu, vicepreşedinte al CSA: Dauna medie a crescut pentru că despăgubirile pentru vătămări corporale şi daune morale au ajuns la o cincime din despăgubirile totale. Nu e normal ca tariful mediu să scadă în timp ce dauna medie creşte. Avem cea mai mică primă medie dintre toate ţările europene.

"Dauna medie a crescut pentru că despăgubirile pentru vătămări corporale şi daune morale au ajuns la o cincime din despăgubirile totale. Nu e normal ca tariful mediu să scadă în timp ce dauna medie creşte. Avem cea mai mică primă medie dintre toate ţările europene", a comentat Coca-Constantinescu (foto).

Sumele achitate de asigurători pentru vătămări corporale şi daune morale au explodat în ultimii ani, ajungând de la 3% din totalul despăgubirilor pe poliţe RCA în 2008 la circa 20% în prezent. În prima jumătate a acestui an au fost avizate peste 2.200 de dosare pentru vătămări corporale şi daune morale şi au fost plătite despăgubiri cu o valoare cumulată de 175 de milioane de lei.

Asigurătorii au ajuns să plătească şi un milion de euro pe un singur dosar de despăgubire. Valoarea maximă a unei despăgubiri pen tru daune morale şi vătămări corporale este de 5 milioane de euro, în timp ce pentru daune materiale despăgubirea poate ajunge la maximum un milion de euro. Limitele de despăgubire au crescut treptat în ultimii ani pentru că România a trebuit să se alinieze la reglementările europene în vigoare.

Top 5 Casco si RCA. Companiile cu cele mai mari volume de prime subscrise de poliţe CASCO şi RCA in primul semestru din 2012

La jumătatea acestui an, companiile de asigurări înregistrau o rată combinată pe segmentul RCA (unul dintre cei mai importanţi indicatori de performanţă din asigurări, care arată raportul dintre cheltuielile cu despăgubirile plus chletuielile operaţionale şi primele încasate) ajungea la 142% după ce a crescut constant în perioada de criză. O rată combinată de peste 100% înseamnă pierdere pentru asigurători.

Numărul poliţelor auto obligatorii aflate în vigoare la sfârşitul lunii iunie era de aproape 4,3 milioane. Numai în primele şase luni din acest an au fost încheiate circa 3,5 milioane de poliţe, mulţi şoferi preferând varianta unei asigurări valabile şase luni. Tariful unei poliţe RCA pentru un autovehicul cu capacitatea cilindrică de 1.400 de centimetri cubi porneşte de la 300-400 de lei în funcţie de vârsta asiguratului şi poate ajunge la 1.600-1.700 de lei. Diferenţa mare de preţuri reflectă şi politica anumitor asigură tori de a ţine preţurile jos, în încercarea de a-şi crea o bază importantă de clienţi cărora să le vândă ulterior alte produse mai profitabile, în timp ce alte companii evită să-şi asume riscuri prea mari pe acest segment de piaţă şi au urcat tarifele foarte sus.

Cei mai mari jucători din piaţa asigurărilor RCA erau după primul semestru Euroins, Astra, Asirom, Omniasig şi Carpatica Asig.

AFACERI DE LA ZERO