Bănci și Asigurări

Garanti estimeaza ca expansiunea pe retail ii va permite sa-si tripleze activele

Garanti estimeaza ca expansiunea pe retail ii va permite sa-si tripleze activele

Berat Icinsel, directorul general al Garanti Bank Romania: "Trebuie sa atragi clientii in sucursala, apoi poti sa te preocupi de vanzari incrucisate. De obicei, produsele de creditare sunt cele care aduc clienti (...) Vom incerca totusi sa obtinem sinergii de grup, sa facem vanzari incrucisate de produse. Ca banca, avem multi clienti care se preteaza la contractarea unor finantari in leasing."

29.04.2008, 22:27 40

Banca a lansat in toamna trecuta un card de credit cu cip, produsul venind cu un pachet agresiv in privinta conditiilor de utilizare, care includ si un sistem de bonusuri foarte usor de utilizat.
"Pana acum am vandut 6.000 de carduri, insa ritmul a accelerat puternic in ultima perioada. Speram ca pana la sfarsitul anului sa ajungem la 100.000 de carduri", a spus Berat Icinsel, directorul general al Garanti Bank Romania, intr-un interviu acordat ZF. El recunoaste totusi ca obiectivul este foarte ambitios: potrivit propriilor date, piata locala de carduri de credit ridicandu-se in total la circa un milion de unitati.
In toamna trecuta, Raiffeisen Bank, a treia banca din sistem dupa volumul activelor detinute, anunta ca are in portofoliu 230.000 de carduri de credit, fiind astfel cel mai mare jucator de pe piata. Credit Europe, o alta banca turceasca prezenta in Romania, avea in octombrie anul trecut 170.000 de carduri de credit active, fiind printre jucatorii de top pe acest segment.
"Trebuie sa atragi clientii in sucursala, apoi poti sa te preocupi de vanzari incrucisate. De obicei, produsele de creditare sunt cele care aduc clienti", explica Berat Icinsel. Banca si-a inceput anul trecut campania de expansiune pe retail cu o promotie de dobanzi la credite, dupa care a lansat cardul de credit.
In prezent, turcii deruleaza o campanie cu perioada de gratie la credite, fiind printre putinii jucatori de pe piata care au promotii la imprumuturi, in timp ce majoritatea bancilor si-au indreptat atentia spre produsele de economisire.
Garanti si-a propus ca in 2008 sa-si tripleze activele (plecand totusi de la o baza redusa), pana la un total de 600 de milioane de euro. In cadrul acestora, creditele acordate clientelei vor reprezenta 460 de milioane de euro. In primul trimestru, banca si-a majorat activele cu 50%, pana la 327 de milioane de euro.
Desi sunt prezenti pe piata locala de mai multi ani, turcii de la Garanti au avut o prezenta discreta, fiind concentrati preponderent pe zona clientilor corporativi. Abia din toamna trecuta banca si-a revizuit strategia, tintind o expansiune agresiva pe retail. In prezent, retailul reprezinta 20% din afacerile bancii, la care se mai adauga 10% din zona firmelor de dimensiuni mici si medii (IMM). Ponderile ar trebui sa urce pana la sfarsitul anului la 30% pentru retail si 15% pentru IMM-uri. "In 2009 si 2010 vor fi cresteri mult mai mari pentru retail", anticipeaza Berat Icinsel.
Banca functioneaza in Romania ca sucursala a Garantibank International Oldanda, o subsidiara a grupului Garanti din Turcia. Banca este detinuta in parteneriat de holdingul Dogus si americanii de la GE Money, bratul de investitii in domeniul financiar al gigantului General Electric. GE Money a achizitionat in urma cu aproape doi ani trei societati financiare nebancare - Motoractive Leasing, Domenia Credit (o societate de finantari ipotecare) si Ralfi (o societate de credite de consum), in cadrul unei tranzactii de 140 de milioane de dolari. La sfarsitul anului trecut turcii de la Dogus au cumparat o participatie de circa 50% in cadrul celor trei companii, in cadrul parteneriatului cu GE Money.
Berat Icinsel spune ca strategia privind activitatea grupului pe piata locala nu a fost inca definitivata, ramanand sa se obtina unele avize din partea autoritatilor de reglementare. Totusi, seful Garanti spune ca banca va ramane o linie de business separata de societatile nebancare.
"Vom incerca totusi sa obtinem sinergii de grup, sa facem vanzari incrucisate de produse. Ca banca, avem multi clienti care se preteaza la contractarea unor finantari in leasing", explica Berat Icinsel. El spune ca in perioada urmatoare grupul se va concentra pe consolidarea pozitiei pe piata a companiilor pe care le detine. "Nu luam in considerare la acest moment sa intram pe alte segmente de business." Garanti si-a propus ca pana in 2011 sa ajunga in topul primilor zece jucatori din sistem.
Anul trecut banca a investit puternic, pentru a-si extinde reteaua teritoriala. In prezent turcii opereaza 38 de unitati, iar pana la sfarsitul anului alte 15 ar trebui sa fie deschise, dintre care trei in viitorul apropiat. Seful Garanti spune ca investitiile pentru dezvoltarea afacerilor s-au ridicat pana acum la 40-50 de milioane de euro, incluzand si sumele alocate implementarii sistemului informatic.
Berat Icinsel spune ca se bazeaza pe experienta grupului Garanti, care detine o pozitie foarte puternica pe piata turceasca, care este similara ca structura cu cea romaneasca. El afirma ca strategia grupului vizeaza dezvoltarea puternica pe piata locala, considerand ca Romania are mult potential de crestere dupa aderarea la Uniunea Europeana.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO