Bănci și Asigurări

Iluzia asigurarilor de sanatate atrage investitii de milioane de euro, dar boom-ul pietei intarzie

Iluzia asigurarilor de sanatate atrage investitii de milioane de euro, dar boom-ul pietei intarzie
27.03.2009, 00:00 32
 

Domeniul asigurarilor private de sanatate a atras in ultimii ani multi jucatori noi si investitii de milioane de euro, insa cresterea pietei pe care mizeaza asiguratorii se lasa asteptata. In prezent, piata asigurarilor private de sanatate este estimata la 8-10 mil. euro, insa companiile afirma ca potentialul acesteia este mult mai mare, de 400 mil. euro.

Companii ca Eureko, Allianz-Tiriac, Generali, Astra sau BCR Asigurari au in portofoliu asigurari private de sanatate, insa nivelul vanzarilor nu se apropie de potentialul real al pietei. Chiar daca piata se dezvolta incet, asiguratorii au asteptari optimiste si au fost infiintate companii specializate pe acest segment, cum este Signal Iduna, parte a grupului german cu acelasi nume, care a intrat pe piata la sfarsitul lui 2008 in urma unei investitii initiale de circa 7 mil. euro. „Un motiv foarte serios pentru care aceasta piata nu se dezvolta este faptul ca nu exista inca pachetul de servicii medicale de baza. In mintea tuturor consumatorilor, toate serviciile medicale sunt deja platite si atunci ei nu cred ca este necesar sa le mai plateasca inca o data", afirma Sanziana Maioreanu, directorul general al Signal Iduna.
Pachetul de baza care nu a fost inca intocmit de Ministerul Sanatatii, desi este promis de mai multi ani, va arata clar ce servicii medicale sunt acoperite de stat si pentru ce fel de servicii romanii trebuie sa plateasca. Odata cu lansarea acestui pachet asigurarile private de sanatate se vor putea dezvolta mai rapid, deoarece pacientii vor sti exact pentru ce servicii trebuie sa plateasca, iar multi dintre ei ar putea cumpara asigurari private pentru a acoperi aceste cheltuieli.
„Pachetul de baza trebuie foarte clar reglementat si trebuie sa contina atat o lista a serviciilor care sunt acoperite, cat si a celor care nu sunt acoperite de stat. In acel moment asiguratorii vor putea veni cu o oferta de asigurari de sanatate complementare si suplimentare. Sunt foarte multe lucruri care pot fi facute daca ai pe ce sa construiesti", sustine Maioreanu.
Mihai Tecau, directorul general al BCR Asigurari, considera ca printre cauzele care au franat dezvoltarea asigurarilor private de sanatate se numara mentalitatea clientilor, care nu sunt obisnuiti cu astfel de produse, si concurenta venita din partea abonamentelor medicale la clinici private.
„Noi am incercat prin toate mijloacele sa ajungem mai aproape de clienti cu acest produs, dar nu pot sa spun ca sunt multumit de vanzarile de pana acum. Este vorba in principal de mentalitatea romanilor si de concurenta venita din partea abonamentelor medicale la clinici private", spune Tecau. Abonamentele sunt cumparate de companii, in special de cele din Bucuresti, care le ofera ca beneficii angajatilor. Anul trecut piata abonamentelor medicale din Capitala a fost de 36 mil. euro, in crestere cu 33% fata de 2007, potrivit unui studiu realizat recent de compania de cercetare de piata Mednet. Acelasi studiu arata ca aproximativ 12% din locuitorii Capitalei au un abonament, pentru circa 80% din acestia abonamentul fiind platit de angajator.
„Angajatorii nu sunt foarte interesati in prezent de asigurarile de sanatate, dar am inceput sa derulam mai multe campanii prin care incercam sa vindem acest produs IMM-urilor pentru angajatii lor", explica seful BCR Asigurari. Vanzarile catre companii nu se dezvolta deoarece primele nu sunt deductibile total. Acestea sunt deductibile in limita a 250 de euro din impozitul pe profit, insa pentru ele se platesc contributii sociale, fiind asimilate veniturilor salariale.
„La asigurarile corporate, deductibilitatea primelor platite reprezinta o mare problema. In prezent deductibilitatea este de doar 250 de euro pe an si doar din impozitul de profit, deci din momentul in care acest beneficiu se adauga la salariul brut, el comporta toate celelalte taxe, care nu sunt deloc putine", spune Maioreanu de la Signal Iduna. Ea afirma ca potentialul pietei de asigurari private de sanatate este de aproximativ 400 mil. euro pe an, in conditiile in care numai platile „neoficiale" date de pacienti medicilor se ridica la 300 mil. euro pe an, potrivit unor studii.
„Daca oamenii si-ar face asigurare privata, nu ar mai da aceste spagi in spitale. Chiar daca piata creste incet, investitiile asiguratorilor vor continua sa vina, deoarece sistemul de stat nu va mai supravietui mult asa, cu un numar de contributori in scadere si beneficiari in crestere", considera directorul general al Signal Iduna.
In ultimii ani piata asigurarilor de sanatate a fost marcata de doua retrageri: Omniasig Addenda, prima companie specializata pe acest segment, a iesit de pe piata deoarece actionarii nu au realizat injectiile de capital necesare, iar Aviva a renuntat anul trecut la vanzarea de asigurari de sanatate din cauza rezultatelor slabe, dupa ce a lansat acest produs in 2005 in parteneriat cu Medicover.
„Un aspect deosebit de important, dar, din pacate, greu de realizat, il constituie imbunatatirea semnificativa a infrastructurii sectorului medical - cresterea numarului de unitati medicale private, care sa poata oferi servicii medicale de calitate superioara", spun oficialii Generali Asigurari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO