Bănci și Asigurări

Îşi pot externaliza băncile activitatea juridică?

 Îşi pot externaliza băncile activitatea juridică?

Autor: Ciprian Botea

23.02.2011, 23:50 345

Băncile pot apela la avocaţi externi fără să notifice bancacentrală doar în cazuri punctuale de asistenţă juridică, cum suntprocesele deschise de grupurile de clienţi nemulţumiţi de anumiteclauze din contractele de credit, dar sunt obligate să anunţereglementatorul atunci când angajează case de avocatură pentru a lereprezenta în toate litigiile juridice, afirmă reprezentanţiiBNR.

"Nu este considerată externalizare a activităţii dacărespectivul contract de asistenţă este încheiat pentru un singurcaz şi nu un contract-cadru prin care casa de avocatură săreprezinte banca în toate procesele în care este implicată", adeclarat pentru ZF Mugur Şteţ, purtătorul de cuvânt al BNR.

Precizarea băncii centrale vine în contextul în care casa deavocatură Piperea şi Asociaţii, care reprezintă un grup de clienţinemulţumiţi care au intentat un proces BCR, a invocat în instanţănulitatea con­tractului de asistenţă juridică încheiat de bancă cuNestor Nestor Dicu­lescu Kingston Petersen (NNDKP), casa deavo­catură care reprezintă BCR în acest proces.

Avocaţii clienţilor nemulţumiţi susţin că acordul încheiat deBCR cu NNDKP intră sub incidenţa unui regulament al BNR careinterzice băncilor să externalizeze activităţile semnificative fărănotificarea prealabilă a reglementatorului, notificare care trebuieefectuată cu două luni înainte de data preconizată pentruexternalizarea respectivei activităţi.

Cheia în acest caz este expresia "activitate semnificativă".Este acţiune semnificativă un proces care poate aduce minusuri desute de milioane de euro, aşa cum a spus BCR că se teme, sau esteun simplu litigiu?

Banca Naţională s-a referit la faptul că în general asistenţajuridică acordată pentru un singur proces nu reprezintăexternalizarea unei activităţi semnificative, dar nu a avut învedere această situaţie particulară.

BCR susţine că reprezentarea juridică nu este o activitate debază şi nu poate intra sub incidenţa regle­mentărilor bănciicentrale. "Regulamentul respectiv nu con­sideră serviciile legaleca fiind activitate semnificativă, neintrând, deci, sub incidenţaprocedurilor de notificare invocate de casa de avocatură."

Conflictele dintre clienţii nemulţumiţi şi băncile lor auizbucnit anul trecut odată cu implementarea cunoscutei Ordonanţe50/2010 privind transparentizarea condiţiilor de cost la creditelepentru populaţie.

Bancherii, obligaţi să lege costul creditelor de un indicatortransparent şi nu de un indicator intern de referinţă, au crescutmarjele de dobândă prevăzute în contractele iniţiale pentru amenţine neschimbat costul total al împru­muturilor, în timp ce oparte din clienţi au văzut ordonanţa ca pe o oportunitate de aobţine o reducere a ratelor lunare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO