♦ O variantă a taxării băncilor ar presupune aplicarea impozitului de 16% pe profit sau impozit de 1% pe cifra de afaceri, urmând să se aleagă cea mai mare valoare dintre cele două ♦ O a doua variantă a taxării băncilor ar prespune combinarea celor două, respectiv 1% din cifra de afaceri +16% impozit pe profit ♦ În condiţiile în care băncile nu au indicatorul „cifra de afaceri“ în raportările financiare, o interpretare a bazei de calcul „cifra de afaceri“ pentru taxa de 1% pe care autorităţile române vor să o impună băncilor ar presupune aplicarea acestei taxe la venitul net, adică la diferenţa dintre venituri din exploatare/operaţionale şi cheltuieli (cu dobânzile, cu comisioanele) ♦ Băncile au raportat pentru S1/2023 un profit record de aproape 7 mld. lei, în creştere cu peste 40% faţă de S1/2022 ♦ În tot anul 2022, profitul sistemului bancar a atins un vârf de peste 10 mld. lei.
Urmând modelul altor ţări europene şi autorităţile române vor taxă pe profiturile excepţionale ale băncilor pentru a aduna mai mulţi bani la buget.
Însă, modalitatea efectivă de taxare suplimentară a profiturilor excepţionale ale băncilor de pe piaţa românească a început să creeze încă din stadiu incipient confuzie, inclusiv printre bancheri, în ceea ce priveşte baza de impunere.