Bănci și Asigurări

Şi clienţii Raiffeisen se pregătesc de proces pentru modificarea contractelor de credit. Banca încearcă să negocieze individual

Autor: Alexandra Chelu

15.12.2010, 23:05 95

Raiffeisen Bank vrea să amâne declanşarea procesului de cătreclienţii nemulţumiţi, iar reprezentanţii băncii nu mai au interessă rezolve pe cale amiabilă litigiul referitor la unele clauzeabuzive introduse în contractele de credit, susţin avocaţii de laPiperea&Asociaţii.

Casa de avocatură Piperea&Asociaţii este reprezentantullegal a circa 120 de clienţi nemulţumiţi ai Raiffeisen BankRomânia.

Iniţial, Raiffeisen a arătat disponibilitate pentru rezolvareape cale amiabilă a litigiului referitor la caracterul abuziv alcontractelor de credit încheiate cu clienţii Piperea&Asociaţii,potrivit casei de avocatură. Astfel, reprezentanţii băncii auonorat invitaţia la conciliere formulată de casa de avocatură şi auarătat interes faţă de susţinerile clienţilor.

"Banca şi-a arătat disponibilitatea de a analiza propunereaPiperea&Asociaţii referitoare la aplicarea unui anumit algoritmde calcul al dobânzii, ce asigura atât aplicarea OUG nr. 50/2010,cât si eliminarea efectelor clauzelor abuzive referitoare ladeterminarea ratei dobânzii", potrivit unui comunicat transmis decasa de avocatură.

Mai mult, banca s-a angajat să transmită clienţilor o procedurăde lucru prin care să se asigure analiza dosar cu dosar a situaţieifiecărui client. Fiecare client urma să stie când trebuie trimisdosarul său, cine îl va soluţiona şi în ce interval de timp.Rezulta că fiecare client al Raiffeisen Bank avea o şansă în a seelimina clauzele abuzive din contractele de credit încheiate cubanca.

"Totuşi, faţă de atitudinea ulterioară a Raiffeisen Bank înprezent, Piperea&Asociaţii nu poate decât să constate căinteresul pentru rezolvarea pe cale amiabilă a litigiului referitorla caracterul abuziv al contractelor de credit încheiate deconsumatori cu această bancă a fost doar o iluzie. Astfel, în loculanalizei propunerii avocaţilor referitoare la aplicarea unuialgoritm de calcul al dobânzii, banca a trimis un răspuns sec,apreciind că dobânda practicată de aceasta, la data intrării învigoare a OUG nr. 50/2010 este stabilită în mod legal", se maispune în comunicat. Mai mult, deşi consumatorii au încercat să deacurs invitaţiei băncii de a se proceda la analiza dosar cu dosar acontractelor de credit şi au cerut comunicarea procedurii de lucrupentru a se asigura transparenţa şi claritatea procesului denegociere, răspunsul Raiffeisen a fost unul evaziv, amintind declauzele abuzive şi de Anexa la Legea nr. 193/2000, potrivitavocaţilor.

"Nu ştim ce a schimbat atitudinea Raiffeisen Bank (poaterespingerea cererii de ordonanţă preşedinţială privind suspendarearatelor de credit formulată de un alt grup, împotriva altei bănci?)şi nici dacă a existat, în mod real, o altă atitudine vreodată.Totuşi, în prezent, deşi aparent există o invitaţie la analizadosar cu dosar a solicitărilor clienţilor, în realitate ceea ce sedoreşte este o amânare a declanşării procesului colectiv împotrivabăncii. În faţa lipsei de consecvenţă în atitudinea RaiffeisenBank, rămâne ca instanţa de judecată să se pronunţe în acest caz",concluzionează comunicatul.

Oficialii băncii: Analizăm situaţia fiecăruiclient

Corina Vasile, directorul pentru comunicare şi relaţii publiceal Raiffeisen Bank România, a precizat că banca a depus toateeforturile în cadrul procedurii de conciliere să convingă firma deavocatură să acţioneze în interesul clienţilor, şi anume, săindividualizeze şi să susţină solicitările fiecărui client înparte.

"În ceea ce ne priveşte, am analizat fiecare contract în parteşi am semnalat avocaţilor necesitatea analizei caz cu caz, datefiind diferenţele între cauzele pe care dumnealor doresc să leprezinte ca una colectivă. Raiffeisen Bank a arătat, de asemenea,în cursul procedurii de conciliere, că a respectat toateprevederile legale în vigoare", a mai spus Vasile.

În ultimele luni tot mai mulţi clienţi nemulţumiţi de clauzeledin contractele încheiate cu bănci s-au organizat pe Yahoo! încadrul unor grupuri pentru a discuta despre problemele întâmpinate,despre implementarea noilor reglementări din domeniul financiarintroduse prin OUG 50 privind creditele populaţiei şi despreeventualitatea declanşării unor procese împotriva băncilor. Primulgrup a fost format de clienţii Volksbank, ulterior fiind creategrupuri împotriva clauzelor introduse de mai multe bănci.

Până în prezent clienţi nemulţumiţi ai BCR şi Volksbank audeclanşat procese colective împotriva băncilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO