Bănci și Asigurări

Va dezmorti toamna piata creditului de retail? Nu chiar, spun bancherii

Va dezmorti toamna piata creditului de retail? Nu chiar, spun bancherii

Sorin Mititelu, director Dezvoltare afaceri si produse retail la BCR: "Evit cuvantul relaxare, prefer sa ma gandesc la perfectionarea instrumentelor de analiza - datele obtinute din analiza de risc a portofoliului existent vor putea identifica segmente de clienti cu un profil de risc mai bun."

23.09.2009, 00:00 65

Toamna a adus ceva mai multa agitatie din partea bancilorpen-tru promovarea creditelor de retail, insa bancherii spun capiata ramane departe de efervescenta anilor trecuti.

Ce franeaza creditarea? Pe de o parte, clientii sunt incontinuare reticenti in a mai lua credite, la fel ca in primavara,dar bancherii admit ca la randul lor raman mult mai prudenti sievita chiar cuvantul relaxare. "Din februarie-martie vorbim de unnou inceput pe piata creditului de retail. Cererea este la un nivelmult mai redus fata de ce era in perioada anterioara. Tendinta estede crestere a numarului de cereri de credite, insa intr-un ritmmult mai mic decat anul trecut", spune Sorin Mititelu, directorDezvoltare afaceri si produse retail la BCR, cea mai mare banca dinsistem.

Gabriel Cretu, director de vanzari la OTP Bank: Cu dobanzide 7-9% la creditele ipotecare in euro si de peste 20% lafinantarile de consum in lei, bancile arata clar ca percep un riscmult mai important la acordarea de credite de retail. Aceasta facetotodata ca numarul clientilor care se califica pentru un credit safie mai redus.

Totusi, in ultimele doua saptamani au aparut semnele uneicresteri a interesului bancilor de a da credite. Millennium Bank ademarat o campanie pentru promovarea creditelor cu ipoteca, ce sesuprapune cu una similara derulata de CEC Bank.

Turcii de la Garanti Bank au venit cu o promotie, in care oferaclientilor care iau credite pana la sfarsitul lunii trei luni descutire la plata ratelor, care pot fi stabilite la alegere.

Grecii de la Piraeus au redus cu pana la 2,75 puncte dobanzilela creditele de nevoi personale Happy End, insa chiar si acumdobanda in prima parte a contractului este de peste 20% pe an.

De asemenea, italienii de la UniCredit isi promoveaza creditelede consum, care sunt vandute prin intermediul unei divizii noulansate de consumer finance.

"Orice banca isi doreste sa se relanseze creditarea. Toata lumeaisi propune sa dea credite, dar nu in orice conditii, nu putem saajungem la lejeritatea de acum un an si jumatate", comenteazaGabriel Cretu, director de vanzari la OTP Bank, un jucator de taliemedie.

In lipsa vanzarilor de credite, bancile nu incaseaza comisioane(de analiza dosar, de acordare), care constituiau o parteimportanta a veniturilor. In plus, dupa ce s-au luptat in primajumatate a anului sa atraga depozite, bancile vad acum ca nu auunde sa plaseze lichiditatile de care dispun.

Totusi, campaniile reusesc cel putin sa atraga mai multi clientiin sucursale.

"Evolutia numarului de aplicatii de credit ipotecar indica ocrestere cu 40% in primele trei saptamani ale lunii septembrie,fata de perioada similara din luna august 2009", spunreprezentantii Millennium Bank. Cretu spune ca, pe de o parte,clientii sunt mult mai atenti la contractarea unui credit, dupa ceau vazut ca rambursarea le poate pune probleme. In plus,incertitudinea privind veniturile si chiar locul de munca faceoamenii sa isi amane planurile de investitii.

"Si noi suntem mult mai prudenti decat acum un an si jumatate,insa am inceput sa fim mai flexibili. Nu mai sunt multi clienti siputem judeca fiecare caz in parte", mai spune Cretu. Directorul OTPnoteaza totusi ca vanzarile lunare de credite sunt la 10%-20% fata de anultrecut, iar trendul de crestere este mai lent decat se astepta.

"Asteptam mai multa agitatie din partea clientilor odata cuinceputul toamnei, cand se intorc din concedii."

La ING, Albert Roggemans spune ca in ultimele doua lunivanzarile au accelerat usor, ajungand la circa 50% din volumul lacare se aflau in 2008, dupa ce in prima parte a anului coboraserachiar si la 30%.

El se asteapta chiar ca vanzarile sa ajunga la 80% fata de anultrecut, dupa ce banca a lansat oficial creditul ipotecar de "Casanoua", construit ca o alternativa la programul guvernamental "Primacasa".

Analiza mai fina, in loc de relaxare

In loc de relaxare a conditiilor de creditare, bancherii vorbescmai degraba despre o analiza de risc mai fina, care sa favorizezeclientii cu un profil atractiv.

"Evit cuvantul relaxare, prefer sa ma gandesc la perfectionareainstrumentelor de analiza - datele obtinute din analiza de risc aportofoliului existent vor putea identifica segmente de clienti cuun profil de risc mai bun, pe care sa se actioneze de o manieraproactiva, in conditii mai bune decat cele standard", puncteazaSorin Mititelu.

Si Gabriel Cretu spune ca acum deciziile de acordare, chiar sipentru creditele de retail, nu se mai iau automat, departamentelede analiza dand un vot individual pentru fiecare client in parte.In aceste conditii, decizia poate fi ajustata si in functie decalitatea portofoliului de credite la nivel de agentie, cele cu oreputatie buna in selectarea clientelei primind mai usor avizulpentru acordarea unui imprumut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO