Burse - Fonduri mutuale

Prefab a avut vânzări record de BCA, dar afacerile au continuat să scadă

Prefab a avut vânzări record de BCA, dar afacerile au continuat să scadă

Autor: Adrian Cojocar

06.03.2012, 00:06 1296

Producătorul de BCA şi pre­fa­bricate Prefab Bucureşti (PREH), controlat de omul de afaceri Marian Petre Miluţ, a vândut anul trecut o can­titate mai mare de BCA decât în perioada de boom a pieţei de construcţii din 2007 - 2008 în special pe seama dis­coun­turilor agresive promo­vate de societate.

Omul de afaceri spune însă că în anul 2012 producţia record nu se va mai repeta pentru că primele două luni ale anului au fost "moarte" din cauza zăpezilor.

"Este o luptă extraordinară pe piaţă şi am redus preţurile ca să ne menţinem cota de piaţă. Nu furnizorii au redus preţurile, noi le-am scăzut şi asta s-a întâmplat la nivelul tututor com­paniilor. Lupta este în avantajul celor care vor să construiască acum o casă, însă vine în defavoarea noastră, a producătorilor. Noi prevedem însă că în următoarele luni preţurile vor creşte între 5 şi 10% pentru că furnizorii au majorat preţurile şi noi o să mai invocăm şi creşterea preţurilor la combustibili", a declarat Marian Miluţ.

Producţia de BCA a Prefab a înregistrat un avans de 14% în 2011, la peste 476.000 de metri cubi, cel mai mare volum din istoria companiei, însă preţurile practicate de Prefab anul trecut au fost în medie cu până la 20% mai mici decât în 2010.

Faţă de 2008, cel mai bun an pentru producătorul de BCA din punctul de vedere al afacerilor, producţia fizică a urcat cu 20%, însă preţurile la materialele de construcţii s-au redus în medie de peste două ori de la acea dată, respectiv cu 58%.

Anul trecut cifra de afaceri a Prefab a atins cel mai redus nivel din 2004, fiind mai mică cu 9,4% faţă de 2010 şi s-a cifrat la 64,7 mil. lei (15,3 mil. euro).

"Scăderea cifrei de afaceri de la 71.520.050 lei în anul 2010 la 64.764.491 lei în anul 2011 se datorează în special reducerii preţurilor de vânzare şi cererii insuficiente în piaţa materialelor de construcţii, în contextul economic actual, caracterizat de criză. Vânzarea produsului BCA a fost determinată în 2011 în primul rând de preţul propus pentru tranşe cantitative achitate în avans", spun reprezentanţii Prefab.

Compania deţine o cotă de circa 23% pe piaţa de BCA din România şi acoperă mai cu seamă partea de sud-est a ţării.

"Planurile de extindere rămân valabile. Serbia, Croaţia sau Bulgaria pot fi pieţe bune pentru noi. Mărfurile noastre standardizate pot pătrunde pe aceste pieţe şi folosindu-ne de un transport iefin, cel pe Dunăre", a precizat Miluţ.

Potrivit lui, companiile autohtone au un dezavantaj faţă de cele de pe plan internaţional pentru că numai în România plata TVA la materiile prime se percepe înainte de vânzarea produselor finite.

"Anul acesta avem investiţii de 7- 8 milioane de euro în desfăşurare. Investiţia în centrala de cogenerare a fost demarată şi va fi finalizată în toamnă sau la iarnă când sperăm că vom fi independenţi din punct de vedere energetic", spune Marian Miluţ.

Jucătorii de pe piaţa de construcţii din România duc de mai mulţi ani o luptă acerbă după ce pe fondul contracţiei puternice a cererii aceştia au rămas cu capacităţi de producţie suplimentare pe care încearcă să le acopere. Pe piaţa de BCA, Prefab se luptă cu Celco Constanţa, deţinut de verii Duşu, Prefabricate Vest, Elpreco Craiova şi Macon Deva.

O situaţie asemănătoare este şi pe piaţa de cărămizi, acolo unde jucătorii au lăsat mult la preţ în ultimii ani pentru a putea să-şi majoreze vânzările. De exemplu, Ceramica a vândut anul trecut un volum cu 23% mai mare de cărămizi, însă afacerile companiei au stagnat.

Cemacon Zalău, un alt producător de cărămizi, spune că şi-a majorat volumul de vânzări în 2011 cu 56%, însă afacerile au crescut cu numai 24% şi firma a trecut pe pierdere anul trecut, cu 1,6 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO