Business Construct

Rateu: Fara bani de la BEI, autostrada Comarnic-Brasov a devenit un esec

Fara bani de la BEI, autostrada Comarnic-Brasov a devenit un esec
26.04.2010, 16:40 44

Banca Europeana pentru Investitii (BEI) nu a mai finantatautostrada Comarnic-Brasov (55 km), desi a anuntat inca din 2008 cavrea sa finanteze proiectul cu 500 mil. euro, pentru ca nu a intratin negocieri cu consortiul franco-elen Vinci-Aktor.

In cadrul unei vizite din luna martie in Romania, MathiasKollatz-Ahnen, vicepresedintele BEI, spunea ca discutiile cuVinci-Aktor erau inca intr-un stadiu initial privind finantareaautostrazii Comarnic- Brasov si ca BEI inca nu primise o solicitareoficiala de la consortiul castigator, desi trecusera doua luni dela semnarea contractului de pe 18 ianuarie. "BEI a urmarit evolutiarecenta a proiectului Comarnic-Brasov. Banca a fost in discutii cuprincipalii actionari, inclusiv cu Guvernul roman, in legatura cuautostrada Comarnic-Brasov, dar nu a finalizat proiectul dedue-diligence si nici nu a intrat in negocieri cu viitorulconcesionar pentru o posibila finantare", .

De ce nu a reusit grupul francez Vinci, cel mai mare constructordin lume, sa-i convinga pe cei de la BEI sa le dea o treime dinbanii de care aveau nevoie? Valoarea totala a lucrarilor deconstruire, proiectare si echipamente pentru realizareaComarnic-Brasov se ridica la 1,9 mld. euro, inclusiv TVA.

Acesta ar putea fi unul dintre principalele motive pentru careVinci-Aktor nu a reusit sa gaseasca finantare pentru realizareaautostrazii Comarnic-Brasov si a luat decizia saptamana trecuta sadenunte unilateral contractul cu statul roman.

"Banca ramane in continuare interesata de a sustine proiectelerealizate in parteneriat public-privat in viitor, inclusiv pentruautostrada Comarnic-Brasov. Acest suport include si acordarea deconsultanta pentru autoritatile locale in dezvoltarea unui programPPP", afirma oficialii BEI.

Banca a acordat anul trecut in Romania finantari de 1,48 mld.euro, reprezentand un nivel record, iar creditele aprobate din 1990pana la finele lui 2009 se ridica la 7,7 mld. euro. Institutia adat un credit de 400 mil. euro fabricii Ford de la Craiova, 50 mil.euro pentru Pirelli si 40 mil. euro pentru construirea si operareaunei fabrici de extractie de ulei construita de Prio la Lehliu.

Autostrada Comarnic-Brasov nu va mai fi realizata deVinci-Aktor, dupa ce licitatia s-a intins pe o perioada de doi anide zile. Un viitor termen clar de incepere a procedurilor delicitatie nu a fost dat inca de Transporturi, insa, potrivitanalistilor din piata, acestea se vor intinde pe cel putin inca unan. Daca se adauga si durata de constructie, mai devreme de 2016,cel putin, nu se va putea circula pe autostrada pana la Brasov.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO