Business Construct

Un BCA rezistent

Piaţa de BCA va supravieţui şi în 2011 datorită consumatorului casnic şi proiectelor mari private începute în anii anteriori

Galerie foto

Autor: Ioan Dornescu

27.03.2011, 23:56 389

Criza din construcţii şi imobiliare a diminuat anul trecutvolumul vânzărilor de BCA cu 10-15%, spun producătorii. Încondiţiile în care investitorilor străini le lipseşte în continuareîncrederea, creditarea a rămas dificilă, iar programeleguvernamentale de susţinere a pieţei nu sunt suficiente, firmelevăd în 2011 un an fără o creştere reală, termenii folosiţi pentruevoluţia pieţei oscilând între "stagnare" şi "stabilizare".

Piaţa este împărţită între o serie de companii cu afaceri deordinul zecilor de milioane de euro, care trebuie să lupte şi cuimporturile din ţări non-UE, care vin la preţuri mai mici, daroferă mai puţine garanţii.

"Evoluţia pieţei de BCA în România în 2010 faţă de 2009 a fostuna descrescătoare, de aproximativ 10% în volum şi 20% în valoare.Există mai mulţi factori care au influenţat negativ volumulvânzărilor, precum şi profitabilitatea afacerii, din care amintimdoar criza în domeniul imobiliar şi al construcţiilor în general şiinstabilitatea politică şi socială (fapt care conduce la blocajulinvestiţiilor) la nivelul tuturor sectoarelor de activitate.Conform informaţiilor economice, financiare şi sociale care ne-auparvenit şi luând ca reper startul din acest început de an,prognozăm o stabilizare a pieţei BCA-ului în 2011 la nivelul celeidin anul anterior", spune Niculae Duşu, acţionar al producătoruluide materiale de con­strucţii Celco şi preşedintele PRO BCA,asociaţie a pro­ducătorilor de profil din România.

Directorul executiv al asociaţiei, Marius Du­mitru Marin,estimează că piaţa de BCA a scăzut anul trecut cu 13% în volum, darse fereşte să facă previziuni pentru acest an.

"Este dificil, în această perioadă, să emitem prognoze pentruanul în curs, însă considerăm că piaţa de BCA se va situa la unnivel aproximativ egal cu cel al anului 2010", a spus Marin, careeste şi CEO al Macon Deva. Macon şi Celco sunt printre cei mai marijucători de pe această piaţă, cu afaceri de peste 100 de milioanede lei fiecare la nivelul anului 2009, dar reprezentanţiicompaniilor nu au furnizat informaţii referitoare la vânzările deanul trecut.

Firma InterBiz research & consulting estimează că piaţa deBCA a scăzut anul trecut cu aproximativ 7% în volum şi cu 9-10% învaloare. Astfel, vânzările de BCA au totalizat aproximativ 110milioane euro "la poarta fabricii", respectiv 140-150 de milioanede euro în retail, conform companiei de cercetare.

Piaţa stă în "casnici". "Piaţa de BCAsupravieţuieşte şi în 2011 datorită consumatorului casnic şiproiectelor mari private începute în anii anteriori", afirmăGabriel Colo­baţiu, directorul general executiv al Somaco GrupPrefabricate.

Per total, piaţa materialelor de zidărie a totalizat anul trecutcirca 3,64 milioane metri cubi, din care aproximativ 53% aureprezentat vânzările de BCA, susţine Marius Dragne, marketingmanager al companiei Xella Baustoffe South-East Europe, careacoperă pieţele din Bulgaria, Ungaria şi România.

Datele producătorilor nu sunt însă unanim acceptate, astfel cădirectorul Somaco susţine că BCA-ul a generat anul trecut 45% dintotalul pieţei de zidărie, în vreme ce reprezentantul Celcoestimează că BCA-ul este preferat de consumatori în proporţie depeste 60%.

Una dintre marile probleme ale producătorilor în ultima perioadăeste recuperarea banilor din piaţă, în condiţiile în care uniiclienţi au încetinit ritmul plăţilor sau au apelat la variantaintrării în insolvenţă. O altă problemă a fost generată deimporturile de materiale de zidărie "de o calitatate îndoielnică",provenind din ţări non-UE, la pre­ţuri foarte mici, potrivitreprezentantului Ma­con. El apreciază că Guvernul ar trebui să iamăsuri în sensul stopării acestor importuri, având în vedere nudoar distorsionarea pieţei, ci şi nesiguranţa construcţiilorrealizate cu aceste materiale.

Preţurile, la minim. Duşu, preşedintele Celco,susţine că preţurile de vânzare au scăzut anul trecut, în medie, cu20%, ajungând la cel mai scăzut nivel al ultimilor 10 ani.Explicaţia este simplă: toţi jucătorii s-au luptat pentrumenţinerea cotei pe piaţa materialelor de zidărie.

"Pentru anul 2011 estimăm o uşoară creştere a preţurilor faţă deanul 2010, impusă de creşterea preţurilor la combustibili, lamaterii prime şi alte materiale, precum şi la toată gama deservicii", a afirmat Duşu.

Reprezentantul Macon estimează că preţurile au scăzut cu 14-17%anul trecut, cu variaţii de la o regiune la alta a ţării, iar înacest an se vor diminua cu 2-3% în primul semestru, urmând ca în adoua jumătate a anului să înregistreze un avans de 4-7%,in­fluenţate de preţurile la energie şi combustibili.

"Anul 2010 a urmat acelaşi trend descendent al preţurilor,început în 2009, odată cu recesiunea economică. Din păcate, aceastăluptă a preţurilor a avut efecte negative atât asupraproducătorilor de materiale de construcţii, cât şi asupra calităţiiîn con­strucţ­ii. În medie, preţurile au scăzut cu 7%, până la 10%,iar pentru 2011 estimăm o stagnare a preţurilor sau chiar o uşoarăcreştere, pe fondul măririi costului pentru materii prime, energieşi combustibili, pen­tru că la costurile actuale cu greu pot fiacoperite costurile de producţie", a afirmat reprezentantulXella.

Colobaţiu de la Somaco apreciază că preţurile au ajuns aproapede costurile de producţie şi estimează o menţinere a acestora lanivelul de anul trecut, fiind imposibil să operezi majorări pe opiaţă "inertă", cu o cerere fluctuantă şi imprevizibilă.

Speră la creşteri. Deşi estimările generaleprivind volumul vânzărilor totale de BCA indică o stagnare lanivelul anului trecut, unii jucători, specializaţi şi în producţiaaltor materiale, estimează că afacerile companiei pe care oreprezintă ar putea creşte în anul acesta.

Astfel, reprezentantul Celco speră la un avans uşor al afaceriiîn 2011, după ce anul trecut rulajul a scăzut cu peste 17% faţă derezultatul din 2009, când Celco a înregistrat afaceri de 104,8milioane de lei (25 de milioane de euro). Compania controlată deoamenii de afaceri Niculae şi Ion Duşu produce BCA, cu o pondere de75% în totalul vânzărilor, dar şi var şi adezivi.

Şi compania Somaco Grup Prefabricate, controlată de fondul deinvestiţii suedez Oresa Ventures, estimează că afacerile vor creşteîn 2011.

"După un an 2010 în care ne-am realizat obiectivele de creştere,ne-am propus ca în 2011 să creştem cu 15% cifra de afaceri. Noicredem că este un obiectiv realizabil deoarece există semnale căeconomia românească în ansamblu va avea o uşoară creştere în 2011,deoarece vom introduce linii noi de produse prefabricate(prefabricate din beton pentru instalaţii de apă şi canalizare) şidatorită strategiei noastre de extindere teritorială. În volume devânzări ne dorim o creştere cu 10% pe piaţa BCA şi peste 30% pepiaţa prefabricatelor industriale şi civile", a declaratreprezentantul Somaco.

Afacerile producătorului de materiale de construcţii autotalizat 49,7 milioane lei (11,7 mil. euro) în 2009, companiafiind implicată în producţia de BCA, prefabricate pentruinfrastructură şi prefabricate pentru construcţii civile şiindustriale. Planurile de investiţii ale companiei în intervalul2011 - 2012 se ridică la 8 - 10 milioane lei (2 milioane de euro).Colobaţiu afirmă că unităţile de producţie de la Adjud, Roman şiBuzău, achiziţionate de Oresa de la fostul Somaco Bucureşti în2008, permit companiei să livreze şi să implementeze proiecte înMoldova, Muntenia şi Bucureşti şi nu există intenţia deschideriiunor fabrici noi.

Un nou sezon de achiziţii? După ce a fostzguduită de mai multe preluări în intervalul 2006-2008, piaţa deBCA a intrat într-o perioadă de linişte pe segmentul achiziţiilordupă declanşarea crizei.

Reprezentantul grupului german Xella, care a inaugurat înaprilie 2010 prima fabrică din România, susţine că este încontinuare interesat de extinderea prin achiziţii sau unităţi noi."Monitorizăm atent evoluţia în ansamblu a economiei şi a sectoruluide construcţii şi ne păstrăm interesul de a continua investiţiileîn piaţa din Ro­mânia, fie prin achiziţia unui jucător local, fieprintr-o nouă investiţie greenfield", a afirmat Dragne. Afa­ce­rileXella Ro s-au ridicat la 18,6 millioane lei (4,4 mil. euro) în2009.

Şi reprezentanţii Macon Deva, grup controlat de EnterpriseInvestors, au anunţat la începutul lui 2010 că nu exclud înurmătorii doi ani achiziţia unui jucător local, activ pe segmentulmaterialelor de zidărie. Enterprise Investors, fond de investiţiidin Polonia, a achiziţionat în 2006 Macon Deva, printr-o tranzacţiede 35 milioane de euro, iar în 2008 a preluat cu 53 milioane deeuro grupul Simcor Oradea, prin intermediul Macon.

După ultima achiziţie, Macon şi Simcor au trecut printr-unproces de consolidare a activităţilor. Grupul, specializat înproducţia de BCA, prefabricate, var şi cahle de teracotă, şi-abugetat investiţii de 4,8 mil. euro în acest an, proiectele vizândcreşterea performanţelor operaţionale şi reducerea costurilor.Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, compania Macon SRL aavut în 2009 afaceri de 133,4 milioane lei (31,5 mil. euro). Grupulnu a furnizat informaţii privind valoarea vânzărilor din 2010.

Asociaţia Producătorilor de BCA din România este membră aAsociaţiei Europene a Producătorilor de BCA - EAACA - şi reuneştecompaniile Macon, Celco, Xella RO, Elpreco, Soceram, Somaco GrupPrefabricate, Ecoblock, precum şi producătorul de pastă de aluminiuAlba Aluminiu.

"Reduceţi TVA-ul în construcţii". PRO BCA esteuna dintre cele mai active asociaţii ale pro­ducătorilor demateriale de construcţii din România, făcând publice în repetaterânduri propuneri şi cereri adresate autorităţilor pentruremedierea situaţiei segmentului pe care îl reprezintă, dar şi adomeniului general al construcţiilor.

"Autorităţile ar trebui să creeze un mediu legislativ favorabildezvoltării activităţilor economice, prin toate pârghiileeconomico-financiare care-i stau la dispoziţie: impozite, taxe şicontribuţii obligatorii la bugetul de stat, asigurări, subvenţiiacordate în anumite domenii, în special producătorilor interni, şiconstructorilor. O scădere a TVA-ului în construcţii ar însemna ceamai eficientă măsură de susţinere a acestui sector. Atunci cândautorităţile vor ţine cont de realitatea pieţei din România, denevoile reale ale agenţilor economici pentru a creşte şi a creaplus-valoare, economia românească ar putea să revină pe creştere",spune preşedintele asociaţiei.

Duşu a adăugat că piaţa construcţiilor ar putea creşte şiprintr-o creditare mai ieftină, stabilitate economică şi implicit alocurilor de muncă.

Reprezentantul companiei Xella susţine că producătorii suntafectaţi atât de măsurile economice "luate în pripă", cât şi dediminuarea resurselor financiare ale populaţiei. "Din punctulnostru de vedere, este nevoie în primul rând de voinţă politică,îmbunătăţirea condiţiilor de creditare şi implicit încurajareaconsumului, de investiţii în infrastructură şi de recâştigareaîncrederii investitorilor în economie", a spus Dragne.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO