Business Hi-Tech

Dincolo de modelul cunoscut

13.07.2000, 00:00 16



In 1992, Cliff Stanford punea bazele primului furnizor comercial de servicii Internet (ISP) din Europa si - dupa unele estimari - din intreaga lume. Compania, intitulata Demon Internet, a devenit rapid lider pe piata britanica si, in 1998, ascensiunea sa parea de neoprit. La acea vreme, serviciul dispunea de peste 180.000 de abonati in Marea Britanie si lansase deja o filiala in Olanda. Iata insa ca in luna septembrie a aceluiasi an, compania Dixons a lansat Freeserve - primul ISP gratuit care se adresa publicului larg. Astfel, in numai cateva luni, Demon pierdea avantajul "primului sosit".

Aceasta schimbare de situatie a fost resimtita din plin de Scottish Telecom, care cu numai patru luni inainte cumparase Demon contra sumei de 66 milioane de dolari. In prezent, Freeserve are 1,9 milioane de abonati iar baza sa de clienti creste de la o luna la alta. In schimb, Demon nu se poate lauda cu mai mult de 260.000 de abonati - cu aproape 5% mai putin decat in urma cu un an.

Constient de faptul ca a pierdut cursa pentru cucerirea asa-numitei "piete de masa", Scottish Telecom a decis sa schimbe strategia de afaceri a firmei Demon. Incapabila sa concureze ca furnizor de servicii Internet gratuite, compania s-a reorientat in schimb catre piata firmelor mici si mijlocii.

"Strategia Demon s-a schimbat de la cea a unui ISP care ofera servicii oricarui client la cea a unei companii care se adreseaza fimelor mici si mijlocii", declara Andy King, director de dezvoltare in cadrul Scottish Telecom. Deocamdata, 60% din abonatii firmei raman utilizatori particulari (in general persoane care navigheaza foarte mult pe Internet). "Cu toate acestea, o mare parte din acesti abonati folosesc web-ul in scop de afaceri si nu pentru a se recreea", sustine King.

O data cu schimbarea strategiei, Demon a inceput sa puna un accent special pe calitatea serviciului oferit. "O firma care ofera acces gratuit la Internet nu poate pune la dispozitie o latime de banda prea mare, intrucat acest lucru costa destul de mult. Un operator precum Freeserve are cam 30 de clienti pentru fiecare modem instalat, in timp ce, in cazul serviciului Demon, raportul respectiv este de 12 la unu. Prin urmare, utilizatorii nostri au mai multe sanse de a se conecta la retea si de a beneficia de un serviciu de calitate", declara King.

In plus, Demon este hotarata sa detina controlul asupra retelelor sale. Inca inainte de a fi preluata de Scottish Telecom, firma incepuse constructia propriei retele de cabluri din fibra optica, adaptata exigentelor unui trafic de mare viteza. Faptul de a fi proprietarul unei retele de cabluri pentru Internetul in banda larga asigura unui ISP un numar de avantaje. In primul rand, posibilitatea de a oferi un serviciu sigur si de calitate. "Spre deosebire de alte ISP-uri, care inchiriaza retelele de fibra optica, noi avem controlul deplin asupra intregii infrastructuri", sustine King. In al doilea rand, acest lucru permite extinderea gamei de servicii. Numerosi clienti doresc sa beneficieze nu numai de acces prin liniile telefonice obisnuite ci si prin Wap (wireless application protocol). ?inand cont de acest lucru, Demon va dezvolta impreuna cu Nokia un portal Wap.

In al treilea rand, proprietarul unei retele poate inchiria o parte din latimea de banda disponibila asa-numitelor VISP (virtual internet service provider) - companii care vor sa ofere servicii internet dar care nu intentioneaza sa investeasca in echipamente si infrastructura. Demon intentioneaza sa-si extinda reteaua de care dispune, convinsa ca, in timp, aceasta strategie va da roade. "Pana acum, nimeni nu a reusit sa scoata profituri operand ca furnizor de servicii internet gratuite. Modelul nostru de afaceri poate parea mai complicat, insa avem incredere in el", declara King.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO