Business Hi-Tech

Fenomenul Facebook, creat de Mark Zuckerberg (23 de ani), a fost evaluat la 15 miliarde de dolari

Fenomenul Facebook, creat de Mark Zuckerberg (23 de ani), a fost evaluat la 15 miliarde de dolari

Mark Zuckerberg a creat Facebook pentru ca dorea sa socializeze cu prietenii. Dupa trei ani compania valoreaza 15 miliarde de dolari

26.10.2007, 17:56 242

Microsoft a anuntat miercuri ca a platit 240 de milioane de dolari pentru 1,6% din actiunile retelei sociale Facebook. Compania este evaluata astfel la 15 miliarde de dolari, care reprezinta aceeasi capitalizare de piata detinuta de retailerul de articole vestimentare Gap sau lantul hotelier Marriott International.
Aceasta tranzactie reprezinta cel mai mare succes pentru un tanar antreprenor din toata istoria lumii afacerilor, Mark Zuckerberg, care a devenit miliardar peste noapte. Acum cateva luni Zuckerberg a primit o oferta de 1 miliard de dolari de la Yahoo! pe care a refuzat-o, spre uimirea lumii afacerilor.
Investitia de 240 de milioane de dolari realizata acum de Microsoft in Facebook - o companie care promite, mai mult decat aduce profit - reprezinta o garantie imensa ca extinderea industriei de publicitate online va continua, iar cele mai populare site-uri de socializare se vor numara printre cei mai mari beneficiari.
In plus, tranzactia detine pentru Microsoft si o latura de "orgoliu", avand in vedere interesul manifestat in diverse randuri, inclusiv de aceasta data, de Google pentru reteaua Facebook. Pe de alta parte, Microsoft ar putea atrage credibilitate mai mult decat sa se orienteze catre unele nise, in timp ce
Dar pe langa pachetul de 1,6% dintr-o afacere promitatoare, Microsoft a castigat, in defavoarea Google, controlul asupra retelei de banare de pe paginile Facebook din afara Statelor Unite, care cumuleaza 60% din cei aproximativ 50 de milioane de utilizatori activi pe care ii detine reteaua sociala. Microsoft detine de anul trecut un parteneriat cu Facebook pentru Statele Unite in urma caruia intermediaza vanzarea de banere pe site pana in 2011.
Am fost norocosi ca o multime de oameni au fost interesati de parteneriate de publicitate", afirma Owen Van Natta, directorul financiar al Facebook. El a precizat ca decizia vanzarii catre Microsoft a avut la baza parteneriatul, vechi de mai bine de un an, achizitia marcand trecerea catre un parteneriat la scara mai larga.
MySpace.com, cel mai mare rival al Facebook, a fost preluata in 2005 de gigantul media News Corp. pentru 580 de milioane de dolari, cu toate ca MySpace conduce detasat in Statele Unite. Potrivit companiei de cercetare comScore, in luna septembrie a acestui an, Facebook a atras 30,6 milioane de vizitatori in Statele Unite, de doua ori mai putin decat reteaua rivala. Potrivit aceluiasi studiu, reteaua de socializate detinuta de Microsoft, Windows Live Spaces, a atras 9,8 milioane de vizitatori.
Prin aceasta mutare, Microsoft accentueaza valoare comunitatilor online dezvoltate in jurul unor site-uri precum Facebook, un serviciu permite utilizatorilor sai sa discute cu prietenii si familia, sa partajeze filme, poze, muzica si sa cunoasca alti utilizatori.
"Facebook are posibilitatea de a atrage 200 - 300 de milioane de utilizatori, si credem ca acesta este un lucru realizabil. Daca vom combina acest numar cu monetizarea si venitul mediu adus de fiecare utilizator, ajugem foarte usor la aceste evaluari", a declarat Kevin Johnson, presedintele diviziei Microsoft de servicii si internet.
Retele sociale au cunoscut un viu interes din parte marilor companii de internet in mare parte datorita oportunatilor de adresare a campaniilor oferite de informatiile disponibile in profilul fiecarui utilizator - pasiuni, muzica favorita, locatie, varsta, sex.
Facebook, care se asteapta in acest an la venituri de 150 de milioane de dolari si la break even (veniturile ating valoarea cheltuielilor), a fost infiintata in 2004 de Mark Zuckerberg, pe vremea aceea student al Universitatii Harvard. Initial, site-ul a fost lansat pentru a ii ajuta pe studentii cazati in campusul universitar sa partajeze teme, cursuri si muzica preferata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO