Business Hi-Tech

Fenomenul grupurilor infracţionale care plătesc Google pentru a afişa anunţuri înşelătoare care se folosesc de imagini sau clipuri video deep fake create cu ajutorul AI. Elisabeta Moraru, country director Google România: Continuaţi să raportaţi aceste reclame înşelătoare, lucrăm la îmbunătăţirea răspunsului nostru

Elisabeta Moraru

Elisabeta Moraru

Autor: Adrian Seceleanu

21.02.2024, 21:02 184

Utilizatorii din România ar trebui să continue să raporteze Google reclamele prin care grupuri infracţionale încearcă să păcălească românii să investească bani în platforme false de investiţii, chiar dacă aceste reclame nu sunt eliminate pe loc, scrie Elisabeta Moraru, country director al Google România, într-un articol publicat pe reţeaua socială de business a Microsoft (LinkedIN), în cadrul căruia sunt subliniate eforturile firmei americane de a elimina aceste anunţuri înşelătoare.

„Am observat unele semnalări realizate de la unele persoane despre reclame înşelătoare, aşa că am vrut să împărtăşim mai multe informaţii despre cum abordăm acest tip de abuz pe platforma noastră. Abordarea acestuia este o prioritate esenţială şi lucrăm pentru a-l rezolva cât mai repede posibil. Vă încurajăm să continuaţi să semnalaţi orice conţinut care credeţi că ar putea să nu fie în conformitate cu politicile noastre privind reclamele”, a scris Moraru. Ea menţionează că şi gradul de sofisticare al tehnicilor utilizate de actori „rău intenţionaţi” a crescut. „Pe măsură ce măsurile noastre de aplicare a legii continuă să evolueze, continuăm să vedem că actorii rău intenţionaţi operează cu mai multă sofisticare şi la o scară mai mare, folosind o varietate de tactici pentru a se sustrage instrumentelor noastre de detecţie.”

Articolul publicat de reprezentantul Google vine într-un moment în care numărul de reclame care le promite românilor o îmbogăţire rapidă dacă investesc bani în platforme de  tranzacţionare care de fapt nu există a crescut puternic iar tot mai mulţi utilizatori îşi exprimă nemulţumirea cu privire la faptul că giganţii online nu elimină aceste reclame atunci când sunt raportate privind faptul că reprezintă nişte tentative evidente de înşelătorie.

Pentru a da o aură de credibilitate acestor reclame, acestea includ clipuri video create cu ajutorul inteligenţei artificiale în care diferite persoane publice par să susţină investiţiile în aceste platforme - un caz recent fiind cel al guvernatorului BNR Mugur Isărescu. Infractorii se folosesc de clipuri video existente în spaţiul public cu  diferite personalităţi, care sunt încărcate apoi în platforme care utilizează inteligenţa artificială pentru a crea apoi clipuri video în care aceste persoane rostesc textul dorit de infractori. Clipurile generate astfel nu sunt perfecte dar pot păcăli utilizatori neinstruiţi - iar România este una dintre ţările cu un procent ridicat din populaţie cu o educaţie digitală precară. Acest tip de conţinut, în care imagini sau înregistrări video sunt falsificate pentru a servi interesele unor grupuri de infractori sau de alte persoane cu intenţii de a înşela publicul, sunt denumite „deep fake”.

Din luna martie, Google va penaliza anunţurile prin care se acreditează în mod fals ideea că o personalitate publică susţine un produs sau un serviciu. „Tocmai am anunţat că, începând cu luna martie, ne vom actualiza politica privind falsurile pentru a include pe listă şi atragerea utilizatorilor prin imitarea sau sugerarea falsă a afilierii sau a aprobării de către o figură publică, o marcă sau o organizaţie. În cazul în care vom constata încălcări ale acestei politici, vom suspenda conturile Google Ads în momentul depistării fără un avertisment prealabil, iar agenţilor de publicitate nu li se va mai permite să facă publicitate cu noi”.
Elisabeta Moraru a adus în acest context în prim plan mai multe date despre eforturile Google la nivel global privind îndepărtarea reclamelor false din reţeaua proprie. „Pentru a oferi o idee despre amploarea eforturilor noastre de aplicare a legii în 2022, am eliminat peste 5,2 miliarde de anunţuri şi am suspendat peste 6,7 milioane de conturi de advertiseri”, a scris Moraru.