Business Hi-Tech

Fostul CEO al Romtelecom: Dacă mai venea încă un operator mobil la licitaţie, piaţa era ruinată

Fostul CEO al Romtelecom: Dacă mai venea încă un operator mobil la licitaţie, piaţa era ruinată

Yorgos Ioannidis, fost director general al Romtelecom: Având în vedere costurile operaţionale ridicate şi investiţiile necesare pentru menţinerea unei reţele de calitate pe o piaţă cu un venit mediu lunar pe utilizator atât de mic, pot spune cu siguranţă că mai devreme sau mai târziu unii dintre jucători vor examina oportunitatea de a partaja resursele de reţea. Foto Adrian Stoicoviciu

Autor: Adrian Seceleanu

09.09.2012, 17:31 2168

Aşteptaţi-vă ca operatorii de telefonie mobilă din România să decidă să-şi folosească în comun reţelele de comunicaţii: costurile sunt prea mari, iar veniturile prea mici, spune Yorgos Ioannidis.

În România tarifele şi marjele de profit din telecom sunt prea scăzute, iar numărul de jucători cu putere semnificativă prea mare pentru ca piaţa să mai poată atrage încă un investitor străin dispus să o ia de la zero, prin câştigarea unei licenţe la licitaţia care va începe pe 10 septembrie, a declarat pentru ZF Yorgos Ioannidis, 62 de ani, managerul elen care a condus timp de patru ani şi jumătate Romtelecom - una dintre cele mai mari companii de comunicaţii locale.

"România este una dintre cele mai competitive pieţe din lume, preţurile şi marjele de profit sunt foarte scăzute, iar pe piaţă există deja patru jucători semnificativi. În aceste condiţii unui nou jucător îi este foarte greu să intre pe piaţă", a spus Ioannidis. După ce a plecat de la Romtelecom în iunie 2011, Ioannidis a devenit vicepreşedinte pentru telecom şi media în cadrul unei companii de investiţii din Azerbaidjan şi membru în board-ul unor companii din România.

Autoritatea de reglementare în Comunicaţii (ANCOM) organizează în această lună cea mai mare licitaţie de spectru radio din istorie, la care vinde licenţe în mai multe benzi de frecvenţă - inclusiv pentru servicii 4G, până în anul 2029. În ciuda zvonurilor şi a unor declaraţii oficiale privind interesul unor companii chineze, arabe sau chiar americane, la licitaţie nu au depus oferte decât cei patru mari jucători deja existenţi pe piaţă (Cosmote, Orange, RCS&RDS şi Vodafone), plus un jucător mic (2K Telecom - deţinut de familia omului de afaceri Sebastian Ghiţă), care nu va ataca însă cele mai valoroase licenţe, cu preţuri de zeci de milioane de euro.

Dacă Marius Fecioru - secretar de stat la Ministerul Comunicaţiilor până în luna mai - şi cel care anunţa la începutul anului că operatorii "China Mobile, AT&T, M3 Group şi Telenor" sunt interesaţi de licitaţia din România pune eşecul apariţiei unor noi jucători pe seama conflictelor de pe scena politică, Ioannidis spune că "motivul principal" este legat de preţurile şi marjele mici şi competiţia ridicată.

"Dacă un investitor nu poate estima că va fi capabil să ajungă la breakeven şi să treacă pe profit într-un timp rezonabil, el nu este stimulat îndeajuns să meargă pe o piaţă anume. Cred că tocmai am descris care este motivul principal pentru interesul limitat de participare la licitaţie", a spus fostul şef al Romtelecom.

Piaţa telecom din România a avut anul trecut o valoare totală de 3,5 mld. euro, cele mai mari segmente fiind telefonia mobilă (1,3 mld. euro), accesul la internet (486 mil. euro), telefonia fixă (385 mil. euro) şi serviciile de retransmisie TV (370 mil. euro).

Cei mai mari jucători de pe piaţa din România sunt subsidiarele locale ale grupurilor internaţionale Orange şi Vodafone, urmate de Cosmote şi Romtelecom (controlate de grecii de la OTE şi nemţii de la Deutsche Telekom), RCS&RDS, operator controlat de românul Zoltan Teszari, şi americanii de la UPC. Dintre toate aceste companii, în 2011 doar Orange şi Vodafone au înregistrat profit, restul operatorilor înregistrând pierderi, conform datelor de la Ministerul de Finanţe. Orange şi Vodafone înregistrează un venit mediu lunar pe client (ARPU) de aproximativ 7 euro, conform rapoartelor financiare ale companiilor.

După trei ani de scădere consecutivă (2009-2011), pe fondul recesiunii, piaţa de telecom din România s-ar putea stabiliza în acest an, conform estimărilor realizate de operatorii locali.

Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO