Vodafone România, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de telecom, a obţinut pentru reţeaua sa mobilă, pentru al treilea an consecutiv, certificarea că înregistrează cele mai bune performanţe de pe piaţa locală în raport cu Orange, Digi şi Telekom, respectiv certificarea „best in test” de la organizaţia independentă de evaluare comparativă umlaut din Germania, care este parte a grupului Accenture.
„Vodafone România a obţinut cel mai mare punctaj total, respectiv 915 puncte, ceea ce o plasează în continuare pe primul loc în topul reţelelor mobile din ţară. Compania a înregistrat cel mai mare punctaj şi pentru serviciile mobile de voce şi de date, precum şi pentru fiabilitatea reţelei”, conform unui comunicat transmis de Vodafone.
“În această eră a vitezei, clienţii noştri au nevoie să le fim alături cu o reţea fiabilă, care să susţină acest ritm. Pentru noi, reţeaua Vodafone a anului 2024 înseamnă tehnologie de ultimă oră, expertiză şi eforturi constante de a fi înaintea oricăror aşteptări. Această certificare de la umlaut, prin testele pe care le presupune, măsoară parametrii care să ne confirme că avem cea mai bună reţea mobilă din ţară, pentru al treilea an consecutiv”, a declarat Nicolae Vîlceanu, Network Director, Vodafone România.
Rezultatele publicate de umlaut sunt următoarele, pentru clasamentul general: Vodafone - primul loc, cu 915 puncte, operatorul clasat pe locul 2 a obţinut 909 puncte, cel de pe locul 3 - 821 iar cel de pe locul 4 - 793. Umlaut nu dezvăluie numele operatorilor de pe locurile 2-4.
La capitolul calitate a serviciilor de voce Vodafone a obţinut 264 de puncte din 270 posibile, faţă de 257 - operatorul 2, 243 - operatorul 3 şi 173 - operatorul 4. Aceste date sugerează că unul dintre operatorii de telefonie mobilă de pe piaţă are servicii de voce mobilă de o calitate semnificativ mai slabă faţă de ceilalţi 3.
La capitolul serviciilor de date Vodafone a obţinut 437 de puncte din 480 posibile, la mică distanţă de operatorul 2 - 431 de puncte. Operatorii 3 şi 4 au avut scoruri mai mici - 369 respectiv 396. De notat că operatorul 4, care are servicii de voce de o calitate mai slabă (173 de puncte din 270 posibile), stă mai bine decât operatorul 3 la capitolul servicii de date.
Al treilea capitol al testelor este cel al testelor „crowdsourced”, care presupun colectarea de date de la mii de aplicaţii populare instalate pe dispozitivele utilizatorilor, cu permisiunea acestora, pentru a măsura performanţa reţelei în scenarii din lumea reală. Datele colectate astfel sunt utilizate pentru a evalua diverse aspecte ale performanţei reţelelor mobile, cum ar fi acoperirea în bandă largă, ratele de date, latenţele şi calitatea vocii.
La acest capitol, Vodafone a obţinut 214 puncte dintr-un maxim de 250 posibile, clasându-se pe locul trei în condiţiile în care operatorul 2 a obţinut 221 puncte, operatorul 3 - 209 puncte iar operatorul 4 - 224 puncte. De subliniat aici este că operatorul 4, cel cu performanţa cea mai slabă pentru serviciile de voce s-a clasat primul după datele colectate de la utilizatori.
Campania de măsurare comparativă în urma căreia reţeaua Vodafone România a fost desemnată din nou “Best in Test” s-a desfăşurat în perioada 23 februarie - 23 martie 2024, iar măsurătorile realizate cu echipamente profesionale au acoperit o distanţă rutieră de 8.700 km şi localităţi care cumulează 24% din populaţia României. Traseul de măsurare a inclus localităţile: Bucureşti, Craiova, Constanţa, Galaţi, Focşani, Bacău, Iaşi, Suceava, Baia Mare, Satu Mare, Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Timişoara şi Arad, precum şi pe drumurile rutiere de legătură. Umlaut nu oferă date despre teste în mediul rural, care probabil a fost prins în teste doar ca parte a măsurătorilor de pe şosele, care traversează multe sate pe ruta menţionată. Testele au fost realizate cu unul dintre cele mai performante şi scumpe smartphone-uri de pe piaţă - Samsung Galaxy S23+ şi pentru serviciile de voce şi pentru cele de date. De asemenea, testele au fost realizate cu cele mai performante planuri tarifare de la fiecare operator în parte, conform companiei.
Testele nu au vizat şi reţeaua fixă a Vodafone.
Poziţia de cea mai bună reţea mobilă din România este revendicată şi de Orange România, care a obţinut la rândul său certificări, de la alte companii, care arată acest lucru atât pentru anul 2023 cât şi pentru alte perioade. Certificările au fost oferite de companiile LCC International, Ookla şi Systemics-PAB. Orange a fost desemnată cea mai bună reţea şi în urma testelor realizate de utilziatori pe platforma netograf.ro a Autorităţii de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), însă pe baza unui număr redus de teste (mai puţin de 150.000 pe an).