Business Hi-Tech

Marii jucători trebuie să reia investiţiile în tehnologie pentru a ţine pasul cu nevoile consumatorilor

Marii jucători trebuie să reia investiţiile în tehnologie pentru a ţine pasul cu nevoile consumatorilor

Autor: Adrian Stefan Seceleanu

14.10.2010, 23:52 37

Criza financiară, care a determinat reducerea cheltuielilorcompaniilor şi ale consumatorilor cu serviciile telecom, a dus şila o scădere a investiţiilor operatorilor în echipamente şiservicii, spun reprezentanţii companiei Romkatel, unul dintre ceimai mari jucători de pe piaţă, cu afaceri de 10 mil. euro în2009.

"Evoluţia comenzilor de anul trecut a fost influenţată în modvizibil de criza financiară. Pe de o parte, operatorii decomunicaţii mobile au analizat situaţiile financiare proprii şi audecis să pondereze investiţiile în funcţie de mersul pieţei.Această decizie a afectat şi firmele ce prestau activităţi pentruaceştia, fapt ce a amplificat impactul reducerii investiţiilor", adeclarat pentru ZF Costel Iordache, directorul comercial alRomkatel.

Anul trecut piaţa locală telecom a scăzut la 4 mld. euro, faţăde 4,6 mld. euro în 2008, cel mai afectat segment fiind cel alcomunicaţiilor mobile, unde românii au cheltuit mai puţin cuaproape o jumătate de miliard de euro. Scăderea a continuat şi înacest an, potrivit datelor comunicate de operatori pentru primeleşase luni.

Problemele au fost amplificate şi de comenzile mai mici de lastat, spune Iordache. "Pe de altă parte, instituţiile statului auamânat, la rândul lor, proiectele preconizate. Amânarea licitaţieide acordare a multiplexelor digitale a dezamăgit atât industriacomunicaţiilor mobile - ce aştepta cu sufletul la gură eliberareadividentului digital, cât şi companiile ce ar fi fost implicate înprocesul de migraţie la transmisia şi recepţia TV digitală".

Afacerile Romkatel au scăzut în acest context cu 18% în 2009,însă perspectivele pentru 2010 sunt mai bune, declară Iordache."Reducerea ritmului investiţiilor operatorilor telecom s-a resimţitîn 2009 printr-o scădere de aproximativ 18% a cifrei de afacerifaţă de 2008. Per total, domeniul comunicaţiilor mobile ne-a aduscele mai mari venituri atât în 2009, cât şi în prima jumătate aacestui an. Alt segment de top a fost în 2009 reprezentat deproiectele şi echipamentele de broadcast, în timp ce în 2010 s-aafirmat segmentul instrumentaţiei de măsură şi cel al produselor cuaplicaţii diverse. În acest an, operatorii au continuat să fieponderaţi în investiţii, însă s-au orientat mai mult spretehnologiile noi şi au reluat o parte din proiectele amânate anultrecut. Ne aşteptăm că până la sfârşitul anului să se urmezeacelaşi trend crescător şi o parte cât mai mare din proiecteleamânate să fie concretizate.

"Clienţii cu cea mai mare pondere în cifra de afaceri realizatăîn 2010 de Romkatel au fost operatorii Vodafone şi Cosmote", aadăugat oficialul Romkatel.

Potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor, compania Romkatela înregistrat în 2009 un profit net de 0,6 mil. euro şi afaceri de10 mil. euro. Romkatel este controlat de firma germanăKathrein-Werke KG, care este prezentă în România şi printr-o altăcompanie, Kathrein, care produce echipamente de comunicaţii laTimişoara. Potrivit datelor de la Finanţe, compania KathreinRomânia a înregistrat în 2009 afaceri de 37 mil. euro şi un profitnet de 3,2 mil. euro.

Cele mai bine vândute produse ale Romkatel au fost antenele şiechipamentele Kathrein, cablurile Eupen şi instrumentele de măsurăale companiei japoneze Anritsu, a spus Iordache.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO