Business Hi-Tech

Moda iPod a luat locul clasicului Walkman

05.05.2004, 00:00 16



Cel mai popular player de muzica digitala al momentului, iPod realizat Apple, a creat o adevarata moda, combarabila cu trendul lansat cu ani in urma de celebrul Walkman de la Sony.



Posesorii de iPod au inceput o adevarata goana dupa accesorii, de la huse speciale pana la skate-boarduri cu sunet surround, canadiene cu casti incorporate si rucsacuri care permit controlul melodiilor printr-un buton aflat pe bareta. Utilizatorii de iPod par sa fie obsedati de aceste accesorii, iar succesul vanzarilor de playere - aproximativ trei milioane de bucati la nivel mondial - a atras dupa sine crearea unei piete imense pentru acceste gadget-uri.



Optiunile par inepuizabile. De exemplu, site-ul realizat de fani www.ipodlounge.com prezinta, numai la categoria huse de protectie, peste 60 de modele diferite, desi iPod are inclusa o husa realizata de Apple. Insa acestea sunt o nimica toata pe langa modelul din piele, cu boxe incorporate, prezentat la www.drbott.com. Cei care frecventeaza discotecile pot avea huse din silicon impregnate cu substante fosforescente - www.iskin.com - , iar cei care merg cu cortul si practica alpinismul vor aprecia cu siguranta un suport din neopren - www.marware.com. Pentru rafinati exita si cutii de protectie din aluminiu, titan sau platina - www.halfkeyboard.com.



Se gasesc pe Internet, de asemenea, accesorii realizate pentru pasionatii de alte sporturi extreme. Spre exemplu, cele pentru scafandri, prezentate la www.lilipods.com sau canadienele de iarna pentru schiori, cu butoane de control pentru muzica prezente pe maneca - www.burton.com. Pentru cei care merg in excursii exotice, exista de asemenea o serie de accesorii pentru curatarea aparatului, precum cele de la www.ipodcleaner.com sau www.radtech.us, ba chiar substante capabile sa ascunda zgarieturile de pe carcasa playerului.



Oficialii Apple spun ca sunt la curent cu peste 200 de produse realizate special pentru iPod, dar se pare ca piata libera ofera mult mai multe. Iar companiile din domeniu spun ca produsele se vand ca painea calda. Producatorul de accesorii Belkin a anuntat oficial ca 20% dintre posesorii de iPod au cumparat cel putin un accesoriu de la www.belkin.com.



Specialistii spun ca principalul motiv al acestui succes este tocmai design-ul deosebit al playerului, care ii incurajeaza pe utilizatori sa fie mereu "la moda" in privinta accesoriilor. Iar accesoriile nu sunt intotdeauna cumparate dupa criteriul utilitatii. Desi exista si unele care ajuta la economisirea energiei bateriei sau la conectarea aparatului la boxele din masina, exista o piata importanta pentru accesorii care tin doar de moda.



Mai nou, majoritatea accesoriilor includ si boxe, pentru ca utilizatorul sa-si poata asculta muzica preferata, fara casti, oricand doreste. Au fost create genti, rucsacuri, suporturi, dar si skate-boarduri sau triciclete cu boxe incorporate. "Odata ce te-ai hotarat sa iti transferi intreaga colectie de muzica pe un singur dispozitiv, este normal sa faci din el un accesoriu utilizabil oriunde", a explicat un specialist.



Iar succesul iPod a dopat rezultatele Apple. Compania a avut pe primul trimestru al 2004 profit triplu fata de acceasi perioada a anului trecut si a vandut peste 800 de dispozitive iPod. Mai multe chiar decat computere. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels