Business Hi-Tech

Prima editie a CERF din 18 ani, inchisa pentru marele public. Expotek motiveaza: Retailul IT&C nu mai exista. Cum comentati?

Prima editie a CERF din 18 ani, inchisa pentru marele public. Expotek motiveaza: Retailul IT&C nu mai exista

Dan Voicu, directorul general al Expotek: In acest an CERF va avea loc intr-un singur pavilion, cu 40 de expozanti, dedicat segmentului business to business, in loc de un pavilion dedicat companiilor si alte trei pentru segmentul consumer. CERF va reveni pe retail atunci cand vom avea din nou o piata de retail IT&C.

13.05.2009, 00:00 196

Cea mai longeviva expozitie IT&C din Romania s-a transformat de nevoie in targ business to business, pe fondul declinului dramatic al vanzarilor si al problemelor pe care le au jucatorii din retailul IT&C. Si operatorii telecom au spus in bloc "pas" CERF in acest an. Schimbarea a atras nume ca Dell, IBM, Microsoft si Fujitsu, insa pe fondul unei reduceri semnificative a costurilor de participare.

Editia din acest an a targului anual IT&C CERF (Computer and Electronics Romanian Fair), cu numarul 18, va fi prima din istorie care va avea drept tinta companiile si administratia publica si nu va mai avea standuri dedicate marelui public, situatie care reflecta contextul economic dificil si in mod special problemele din retailul IT&C, spun oficialii Expotek, compania organizatoare. Iar pentru a reduce costurile, expozitia va avea o durata de trei zile in loc de cinci.
"Aveam contracte semnate cu 20 de companii de pe segmentul retail, dar cu aceste companii nu puteam face un pavilion. Nu aveam nici lanturi de retail, nici mari producatori. Am luat astfel decizia de a renunta la segmentul retail. E pana la o urma o chestiune de cerinta pe piata", a declarat pentru ZF Dan Voicu, directorul general al Expotek. "Drept consecinta, in acest an CERF va avea loc intr-un singur pavilion, cu 40 de expozanti, dedicat segmentului business to business, in loc de un pavilion dedicat companiilor si alte trei pentru segmentul consumer. CERF va reveni pe retail atunci cand vom avea din nou o piata de retail IT&C. Probabil ca vom vedea curand pe piata de retail IT&C evolutii interesante si vom mai avea doar doua-trei mari lanturi de magazine."
Vanzarile inregistrate de retailerii IT&C au scazut puternic, iar companii ca K Tech Ultra Pro, Depozitul de calculatoare si eMag au fost afectate. Prabusirea vanzarilor a determinat inchideri de magazine, reducerea severa a personalului si chiar schimbari in actionariat (in cazul eMag).
O alta lovitura pentru latura retail a CERF o reprezinta decizia in bloc a operatorilor telecom de a nu mai participa in acest an la expozitie. In anii precedenti companii ca Orange, Vodafone, Romtelecom, UPC si chiar RCS&RDS ocupau unele dintre cele mai mari standuri din CERF, pentru care cheltuiau si peste 0,3 mil. euro. Operatorii nu au mai venit la CERF chiar daca in ianuarie oficialii Expotek spuneau ca in acest an costurile de participare ar putea fi si cu 50% mai mici.
Expotek, care a incercat inca de la inceputul anului sa schimbe radical conceptul si forma de organizare a CERF pentru a rezista in noile conditii de piata, a reusit totusi sa atraga la CERF companii ca Dell, IBM, Microsoft si Fujitsu, care in anii trecuti evitasera CERF-ul, acuzand, in multe cazuri, costurile mari in raport cu structura vizitatorilor dominata de elevi si liceeni.
"In acest an avem printre expozanti companii care in anii trecuti nu mai participasera la CERF si care au apreciat faptul ca in acest an nu va mai exista un segment retail", a spus Voicu. El a mentionat ca printre firmele expozante in acest an se numara Dell, EMC, Kaspersky, IBM, Microsoft, Red Hat, Romsym Data, Maguay, Fujitsu si Symantec. "Inca mai purtam discutii cu Panasonic si Sony."
Participarea acestor companii vine insa si pe fondul unei reduceri semnificative a tarifelor pentru inchirierea standurilor, de la cateva zeci de mii de euro chiar si la mai putin de 10.000 de euro. In consecinta, editia din acest an a CERF va aduce pierderi Expotek, chiar daca bugetul alocat targului a ajuns la 40% din cel previzionat in ianuarie, de 0,75 mil. euro.
"Este aproape sigur ca in acest an vom inregistra pierderi. In acest moment estimam ca vom avea venituri de 180.000-200.000 de euro in timp ce bugetul pentru CERF este de aproximativ 300.000 de euro. O mare parte din bani au inceput deja sa fie cheltuiti inca din ianuarie, cand am anuntat schimbarile. In prima parte a anului a existat o oarecare tendinta pozitiva, dupa care insa lucrurile au mers in jos", spune Dan Voicu. Profilul business al expozitiei este accentuat si de costul biletelor de intrare care va fi de 30 de lei pe zi, sau de 90 de lei pentru cele trei zile. "Este o metoda de triere a vizitatorilor", admite Voicu.
Oficialul Expotek spune ca in noile conditii CERF va atrage intre 3.000 si 5.000 de vizitatori, de aproximativ 12 ori mai putini decat in anii precedenti. "Vizitatorii care ne intereseaza sunt managerii. Noi vom trimite invitatii directe catre 90.000 de manageri din companii cu afaceri de peste un milion de euro, dar si firmele exozante vor avea invitati. Estimam ca la CERF vor veni si vizitatori din zona consumer, insa din categoria utilizatorilor interesati de modul in care isi pot utila biroul de acasa, de exemplu", sustine Dan Voicu.
In cadrul CERF vor fi organizate si trei conferinte, avand ca teme solutiile pentru administratia publica, virtualizarea si securitatea IT. Va avea loc si conferinta "Ziua comunicatiilor", organizata cu firma Agnor High Tech.
Cand va reveni CERF si pe segmentul retail? "Cand vom avea din nou o piata de retail IT&C", spune Dan Voicu, subliniind ca transformarea CERF intr-un targ IT&C pentru companii reflecta doar situatia actuala de pe piata. "Avem in spate un istoric pe care nu vrem sa-l pierdem. Daca nu organizam acum CERF, era si mai greu anul viitor."
Voicu se asteapta ca revenirea retailului IT&C sa aduca o sectiune puternica in cadrul CERF, care sa fie concentrata pe experienta. "Oamenii vor sa vada, sa puna mana pe gadgeturi, sa simta cum functioneaza, chiar daca nu au cum sa cumpere. Uitati-va la piata auto: toata lumea vrea sa faca drive-teste dar nimeni nu are bani. In acest an problema noastra este ca bugetele de promovare, inclusiv ale multinationalelor, s-au redus de mai multe ori din ianuarie pana acum."
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO