Business Hi-Tech

Romtelecom şi Cosmote au avut venituri mai mici în trim. 2, dar şi-au mărit profitul

Romtelecom şi Cosmote au avut venituri mai mici în trim. 2, dar şi-au mărit profitul

Autor: Adrian Seceleanu

05.08.2011, 00:07 623

Romtelecom - numărul unu pe telefonie fixă şi Cosmote - numărultrei pe telefonie mobilă, companii deţinute de grupul elen OTE înRomânia, au afişat în al doilea semestru venituri totale înscădere, însă au reuşit să-şi majoreze profitul operaţional înaintede dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare (EBITDA) cu peste20%.

Cele două companii au avut împreună venituri de 281,1 mil. euroşi un rezultat EBITDA de 51,8 mil. euro în trim. 2. În ace­eaşiperioadă Orange - liderul pieţei locale de telecom - a avut afaceride 235 mil. euro.

Veniturile Romtelecom au scăzut în trimestrul doi cu 7,1%, la166,1 mil. euro, în timp ce profitul operaţional (EBITDA) aloperatorului a urcat cu 19,7%, la 29,2 milioane de euro, potrivitdatelor din raportul financiar al grupului elen OTE, acţionarulmajoritar.

"În trimestrul al doilea al anului 2011, semnele de stabilizarea economiei româneşti au devenit mai vizibile. Piaţatelecomunicaţiilor a rămas dominată de oferte foarte agresive."

Declinul veniturilor în trimestrul al doilea este atribuit înprincipal serviciilor de voce, care au pierdut 5% dintre clienţifaţă de jumătatea anului trecut, în timp ce venitul mediu peutilizator a scăzut cu 9% în trimestrul al doilea comparativ cuaceeaşi perioadă din 2010.

"În timp ce economia a arătat semne de stabilizare în cel de-aldoilea trimestru al anului, piaţa românească de telecomunicaţii arămas foarte competitivă, punând presiune pe toţi operatorii", acomentat Anastasios Tzoulas, directorul executiv financiar alRomtelecom.

Au trecut pe locul doi pe servicii TV, înainteaUPC

Marja profitului EBITDA (înainte de dobânzi, taxe, depreciere şiamortizare) a crescut însă de la 13,7% la 17,6%, iar profituloperaţional EBIT (înainte de dobânzi şi taxe) s-a constituit într-opierdere de 12 milioane euro, mult redusă faţă de nivelul de minus41,5 milioane euro din trimestrul al doilea al anului trecut.

Numărul clienţilor Romtelecom pe servicii de voce a scăzut la2,558 milioane, însă compania a înregistrat un avans de 23,1% peinternet broadband, la 1,084 milioane de utilizatori. Pe serviciilede televiziune (DTH, IPTV, cablu), baza de utilizatori a companieia crescut cu aproape 31%, la 1,222 milioane.

Cu aproape 100.000 de clienţi mai mult decât rivalii de la UPCla finele lunii iunie, Romtelecom a trecut pe locul doi pe piaţa deservicii TV.

1.500 de oameni concediaţi într-un an

Numărul abonamentelor la serviciile Romtelecom a urcat cu 8,3%faţă de jumătatea anului trecut, la aproape 4,9 milioane.

Costurile cu programul de disponibilizări voluntare au scăzut cu58,1% în trimestrul al doilea, la 7,2 milioane de euro, de la 17,2milioane de euro în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Cheltuielile operaţionale ale companiei au coborât cu 11% înperioada analizată, iar salariile şi compensaţiile pentru angajaţiau scăzut cu 16%.

La 1 iulie Romtelecom avea circa 7.500 de angajaţi, cu 1.500 maipuţini decât la ju­mătatea anului trecut. Grupul OTE menţionează căprogramele de disponibilizare voluntară vor rezulta în noi plecăriîn a doua jumătate a anului.

În primul semestru veniturile Romtelecom au scăzut cu 9%, la332,4 mil. euro, iar profitul EBITDA s-a redus cu 38,6%, la

51,4 mil. euro. Marja EBITDA a coborât astfel la 15,5% de la22,9% în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Rezultatul operaţional EBIT s-a constituit într-o pierdere de28,7 mil. euro, mai mică faţă de nivelul de 38,2 mil. euro dinprima jumătate a anului trecut. Costurile cu disponibilizărivoluntare au urcat în primele şase luni cu 37,4%, de la 20,3 mil.euro la 27,9 mil. euro.

Veniturile din servicii telecom ale Cosmote, peplus

Veniturile totale ale Cosmote România, numărul trei pe piaţalocală de telefonie mobilă, au scăzut cu 0,9% în trimestrul aldoilea, la 114 milioane de euro, în timp ce profitul operaţional(EBITDA - înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare) aurcat cu aproape 21%, la 22,6 milioane de euro, datorităperformanţelor operaţionale îmbună­tăţite în urma integrării Zapp,conform datelor din raportul grupului elen OTE, acţionarulmajoritar.

Veniturile din servicii au urcat cu circa 4% "în pofidacondiţiilor economice dificile şi ofertelor foarte agresive de pesegmentul prepaid", conform OTE.

"Extinderea constantă a segmentului business, precum şiperformanţa pe segmentul de servicii de date, au generat o creşteresemnificativă a veniturilor. Ca o consecinţă, veniturile dinservicii au crescut cu 7% în al doilea trimestru, comparativ cutrimestrul anterior, în timp ce veniturile din serviciile aferenteapelurilor iniţiate au crescut cu peste 4%. De asemenea, comparativcu aceeaşi perioadă a anului anterior, veniturile din servicii aucrescut cu aproximativ 4%", au comentat rezultatele oficialiiCosmote. "În T2 2011, segmentul business a crescut cu peste 10%comparativ cu trimestrul anterior". Venitul mediu lunar peutilizator (ARPU) pentru al doilea trimestru al 2011 a crescut cu9%, până la 5,23 euro, comparat cu T1 2011, "în special datorităintroducerii unor oferte competitive şi dedicate nevoilorclienţilor".

În primul semestru, veniturile totale ale Cosmote au scăzut cu3,7%, de la 229,8 milioane euro la 221,3 milioane euro, darprofitul EBITDA a crescut cu peste 25%, la 40,5 milioane euro.Astfel, marja EBITDA a urcat de la 11% la 18,3%.

"În prima jumătate a anului, Cosmote a păstrat un traseu sănătosşi pozitiv. În contextul unui mediu economic dificil, a competiţieiacerbe şi a investiţiilor majore pentru dezvoltarea reţelei deinternet în bandă largă şi a serviciilor de date, toţi indicatoriifinanciari principali au crescut", a spus Konstantinos Apostolou,directorul financiar al Cosmote România. El a adăugat că, în medie,în primul semestru, Cosmote a câştigat 4.000 de clienţi pe lună dinalte reţele de telefonie mobilă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO